رونمایی از سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده/ مرجع پاسخ به سوالات خانواده‌ها درباره نحوه استفاده از قانون

سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برای بهره‌مندی بهتر و بیشتر خانواده های ایرانی از این قانون مهم توسط خبرگزاری خانه ملت و با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.
کد خبر: ۴۸۸۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹ - 09November 2021

رونمایی از سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده / مرجع پاسخ به سوالات خانواده‌ها درباره نحوه استفاده از قانونبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، صبح امروز (سه شنبه ۱۸ آبان ماه) با حضور محمدبیگی، سلیمی و لاجوردی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده از سامانه «راهنمای قانون حمایت از خانواده» رونمایی شد. این سامانه هم اکنون از صفحه اول خبرگزاری خانه ملت و نیز از طریق آدرس http://khanevade.icana.ir/ قابل دسترسی است.

سلیمی: یکی از رویکرد‌های جدید در مجلس، مردمی‌سازی است

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این این سامانه گفت: یکی از رویکرد‌های جدید در مجلس، مردمی سازی است. این موضوع بخش‌های مختلفی داشته که یکی از آن‌ها در اختیار قرار دادن مصوبات و گزارشات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به مردم است. در همین راستا چند رویداد بسیار مهم رخ داده که یکی از آن‌ها پخش زنده مذاکرات صحن علنی قوه مقننه از رسانه خبرگزاری خانه ملت است که دسترسی آن را نیز برای سایر رسانه‌ها فراهم کرده ایم. در گذشته مذاکرات تنها از رادیو فرهنگ پخش می‌شد که مخاطبان خاص خود را داشت، اما با فراهم شدن پخش زنده مذاکرات از سایر رسانه ها، عده بیشتری از هموطنان بتوانند از مشروح مذاکرات مجلس مطلع شوند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مجلس در راستای مردمی سازی، ارائه مصوبات مجلس به صورت آسان به مردم است. در گام اول سامانه قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را رونمایی خواهیم کرد. در طول روز سوالات متفاوتی از نمایندگان در رابطه با قانون مذکور می‌شود، اما با توجه به گستردگی قانون، امکان پاسخگویی نمایندگان در لحظه وجود ندارد، اما در حال حاضر مردم می‌توانند با ورود به این سامانه از بخش‌های مختلف قانون مطلع شوند. این اتفاق مهم برای سایر قوانین نیز ایجاد خواهد شد تا مردم دسترسی راحت تری به قوانین مصوب مجلس داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: یکی از شعار‌های مجلس شفاف سازی است و این موضوع ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها دسترسی راحت مردم به بند‌های قانونی است. مجلس یازدهم در طول خدمت خود در حوزه‌های مختلفی همانند مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس، اقدام راهبردی در رفع تحریم ها، امنیت غذایی و... مصوبات بسیار خوبی داشته، اما مردم از آن‌ها اطلاع کافی ندارند و گاهی سوال می‌پرسند که مجلس در این مدت چه کار‌هایی انجام داده است. این موضوع به دلیل عدم اطلاع رسانی درست و دقیق از عملکرد مجلس ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد رسانه اطلاع رسانی قوانین موجب می‌شود مردم نظرات و انتقادات خودشان را به راحتی مطرح کنند تا در صورت وجود نواقص اصلاح کنیم، افزود: یکی از موضوعات دیگری که در مجلس یازدهم در حال بررسی است، بحث ورود دوربین‌ها به کمیسیون هاست تا مردم به صورت زنده از جریان بررسی مسائل و مذاکرات آگاه شوند. با این اتفاق نخبگان و کارشناسان می‌توانند نظرات خودشان را قبل از طرح موضوع در صحن علنی مطرح کنند و ما بازخورد طرح را ارزیابی کنیم. این امر موجب می‌شود مسیری برای عمق بخشی به مصوبات مجلس طی شود. امیدواریم ایجاد این سامانه گامی در جهت شفاف سازی باشد. گام‌های دیگر شفاف سازی از جمله شفاف سازی آرای نمایندگان نیز در دستور کار مجلس قرار دارد که به زودی بررسی خواهد شد.

محمدبیگی: مردم با مراجعه به این سامانه از حقوق خود در قانون جدید مطلع شوند

فاطمه محمدبیگی نایب رئیس کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز گفت: تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نشان دهنده توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت موضوع خانواده است. این قانون در ۷۴ ماده و حداقل ۲۴۰ حکم برای اولویت قرار دادن به موضوع خانواده و مانع زدایی، پشتیبانی و حمایت از خانواده تصویب شده است. این قانون برای حمایت از خانواده‌هایی است که برای ازدواج، فرزندآوری و ایفای نقش پدری و مادری خود با موانعی روبرو هستند. اغلب این موارد در میان ۲۴ چالش اساسی است که در ابتدای تدوین قانون شناسایی شده است.

وی ادامه داد: برای بررسی این قانون از قوانین مجالس دوره‌های قبل استفاده کردیم و سپس با تصویب اصل ۸۵ امی شدن این قانون در کمیسیون مشترک با بیش از ۸۰ جلسه رسمی و حدود ۱۰۰ جلسه رسمی و غیررسمی با حضور نخبگان علمی، اساتید صاحب نظر و کارشناسان خبره درتمامی حوزه‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا قانونی عملی، به روز و حاوی استاندارد‌های زمان تدوین شود.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس یازدهم تصریح کرد: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده باید به درستی در دسترس مردم قرار بگیرد تا آن‌ها از حقوق قانونی خود مطلع شوند، بی تردید رسالت مردمی سازی و هوشمندسازی مجلس، اطلاع رسانی دقیق قوانین است، لذا از روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به جهت طراحی سایت قانون مذکور به نشانی (khanevade.icana.ir) تشکر و قدردانی می‌کنم، چرا که به کمک مردم و نمایندگان آمده است.

وی بیان کرد: از ابتدای تدوین قانون مذکور همواره در معرض سوالات خانواده‌ها قرار داریم. خانواده‌هایی که می‌خواهند برای آینده خود جهت فرزندآوری و مدیریت زندگی برنامه ریزی کنند، باید از حقوق و مزایای قانونی خود مطلع باشند تا براساس برنامه ریزی درست داشته باشند، از این رو دولت نیز موظف است از تاریخ ابلاغ قانون تمامی مواد به درستی اجرا کند، هر چند برخی از بند‌های آن در بودجه سال جاری نیز گنجانده شده است. به عنوان مثال وام‌های بانکی و تصویب درمان ناباروری در شورای عالی بیمه سلامت.

محمدبیگی خطاب به مردم بیان کرد: حق گرفتنی است، هرچقدر از حقوق خود بیشتر باخبر باشید و حق قانونی خود را مطالبه کنید، دولت هم بیشتر تلاش می‌کند تا ضمن پاسخگویی، بند‌های قانون را نیز سریعتر اجرا کند. از طرفی مقرر شده که دولت هر ۶ ماه یکبار درخصوص نحوه و میزان اجرای قانون به مجلس گزارش دهد. مردم نیز می‌توانند با مراجعه به سایت (khanevade.icana.ir) از وضعیت و حقوق خود در قانون مطلع شوند.

لاجوردی: این سامانه برای اطلاع رسانی دقیق‌تر به مردم طراحی شده است

زهره سادات لاجوردی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این مراسم اظهار داشت: این سامانه برای اطلاع رسانی دقیق‌تر به مردم طراحی شده است، قانون حمایت از خانواده دارای ۷۴ ماده و حدود ۲۰۰ حکم بوده که به واسطه این سامانه به آسانی برای مردم اطلاع رسانی شده است.

وی ادامه داد: نظارت یکی از وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی است، از این رو از این ابزار برای رصد دقیق اجرای مصوبات قانون مذکور استفاده خواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: زمانی دستورالعمل‌هایی در خارج از کشور برای کاهش جمعیت و ضربه زدن به کشور اجرایی شد و متاسفانه توسط بسیاری از رسانه‌ها متنشر شد و هم اکنون با آسیب‌های آن مواجهیم. امروز از هر ۱۰ نفر یک نفر سالمند وجود دارد و در صورت تداوم این رویه، طی ۳۰ سال آینده از هر ۴ نفر یک نفر سالمند خواهند بود. امیدواریم با اجرای دقیق قانون از بحران خارج شویم.

لاجوردی اظهار کرد: هنگام طرح و بررسی قانون مذکور، عده زیادی با شایعه پراکنی قصد تخریب این طرح را داشتند، حال مردم با ورود به این سامانه و اطلاع دقیق از ابعاد آن می‌توانند عدم صحت و سقم شایعات مطرح شده را تشخیص دهند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار