دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

واکنش پنتاگون و صهیونیست‌ها به پرواز بالگرد ایرانی بر فراز ناو هواپیمابر آمریکا

رسانه رژیم صهیونیستی با اشاره به پرواز بالگرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر روی ناو هواپیمابر «USS Essex» نوشت: خلبانان ایرانی در ارتفاعی پایین حضور خود بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی را به تصویر کشیدند.
کد خبر: ۴۸۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶ - 17November 2021

بازتاب واکنش بالگرد ارتش به رفتار غیر حرفه ای ناوهواپیمابر آمریکاییگروه فاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ پس از گذشت یک هفته از رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حضور نیرو‌های چهارگانه ارتش در دریای عمان، خلیج فارس و سواحل مکران برگزار شد، طی روز‌های اخیر تصاویری از پرواز یک فروند بالگرد شناسایی هوادریای ارتش در فضای مجازی منتشر شد که طی آن بالگرد ایرانی با فاصله بسیار اندکی بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی پرواز می‌کند و به طور کامل این ناو جنگی را رصد کرده و از ادوات، بالگرد و جنگنده‌های آن فیلمبرداری می‌کند.

خلبان بالگرد ارتش در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره جزئیات این موضوع که از سوی برخی محافل خبری «حیرت‌انگیز» خوانده شده است، می‌گوید که ناو غول‌پیکر آمریکایی که بالگرد و هواپیما‌های نظامی را حمل می‌کرد، دقیقاً روی مرز آبی کشورمان در حال حرکت بود و قصد ورود به آب‌های سرزمینی‌مان را داشت.

وی می‌افزاید: هشدار‌های مکرر ما به ناو آمریکایی بی‌پاسخ می‌مانَد و مجبور می‌شویم که به گونه دیگری این ناو نظامی را از مرز آبی ایران دور کنیم.

طبق قوانین و حقوق بین‌الملل آب‌ها، همه کشور‌ها حق عبور بی ضرر از آبراه‌های بین‌المللی و حتی آب‌های سرزمینی سایر کشورها را دارند و می‌توانند با در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی کشور‌های مجاور، بدون اقدامی تنش‌زا از آبره‌های بین‌المللی عبور داشته باشند؛ اما با توجه به اینکه آب‌های سرزمینی تحت حاکمیت کشور مجاور هستند، لذا کشور مجاور این حق را دارد که عبور و مرور شناورهای دیگر را تحت رصد قرار داده و آن را عبوری مسالمت‌آمیز و یا تهدیدآمیز تلقی کند؛ لذا عبور و مرور در این مرحله نیاز به کسب اجازه از کشور ساحلی دارد.

کشور‌های فرامنطقه‌ای از گذشته در این منطقه به بهانه برقراری امنیت راه‌های مواصلاتی و حفظ منافع خود، حضوری تنش‌زا داشته و نوعاً با تحرکات غیرحرفه‌ای منجر به بروز درگیری‌هایی شده‌اند؛ که نمونه‌هایی از این برخورد‌ها را طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم.

از طرفی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با تأکید بر حفظ حقوق ملت‌ها و امنیت کشتی‌های تجاری در برابر هرگونه تعرض و تجاوز به حریم آبی کشور مواضعی مستحکم را اتخاذ کرده‌اند که سرنگونی پهپاد جاسوسی و فوق پیشرفته «گلوبال هاوک» در سال ۱۳۹۸ بر فراز آب‌های سرزمینی کشورمان و دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی در دی ماه ۱۳۹۴ که به طور سهوی وارد آب‌های سرزمینی ایران اسلامی شدند، نمونه‌ای از این برخورد‌ها بوده است.

در همین رابطه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به پرواز بالگرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بر روی ناو هواپیمابر «USS Essex» در خلیج فارس، در تارنمای خود نوشت: خلبانان ایرانی در ارتفاعی پایین حضور خود بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی را به تصویر کشیدند.

در ادامه این گزارش آمده است: خلبان ایرانی در مقابل چشم نظامیان آمریکایی از داخل کابین خود حضورش بر فراز ناو هواپیمابر آمریکایی USS Essex را به تصویر کشیده و مستند کرده است.

به نوشته این رسانه عبری‌زبان، تصاویر منتشرشده نشان می‌دهند این بالگرد در ارتفاعی بسیار پایین از سطح دریا در کنار ناو هواپیمابر آمریکایی پرواز کرده، اما نظامیان آمریکایی موجود در این کشتی و بر عرشه آن هیچ واکنشی نسبت به آن از خود نشان نمی‌دهند.

این رسانه می‌افزاید: این تصاویر غیرعادی در حالی منتشر می‌شوند که ایران رزمایش گسترده‌ای را در شمال اقیانوس هند و بخش‌هایی از دریای سرخ به انجام رساند. مانور ذوالفقار ۱۴۰۰ رزمایش مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بود و سناریو‌های مختلف جنگ دریایی دور از سواحل ایران در آن تمرین شد. در این رزمایش، ایرانی‌ها قایق‌های تندرو در پهنه دریا و نظامیان سوار شدن بر بالگرد‌ها و نیز عملیات چتربازی کماندو‌ها را به نمایش گذاشتند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز در خصوص این ماجرا گفت: یک بالگرد ایرانی به کشتی جنگی آمریکا در خلیج عمان نزدیک شده، اما بر روی عملیات این کشتی تأثیری نداشته است.

پ‍نتاگون اذعان کرد که بالگرد ارتش جمهوری اسلامی ایران تا فاصله ۲۵ متری ناو آمریکایی پیش رفته و این کشتی جنگی را زیر نظر داشته است.

سخنگوی پ‍نتاگون گفت: نزدیک شدن بالگرد ایرانی به کشتی جنگی آمریکا در دریای عمان اقدامی خطرناک و تنش‌آفرین بوده است.

این سخنان در حالی از سوی مقامات پنتاگون بیان شده که ناو جنگی کشور آمریکا در حال وارد شدن به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی بوده و به هشدار بالگرد ایرانی توجهی نکرده است؛ مسلماً در چنین شرایطی کشور ساحلی در مناطق تحت حاکمیتی خود با در نظر گرفتن نوع و سطح تهدید، حق اخطار و مقابله با تخلف‌کنندگان را دارد.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها