یادداشت/ سیروس فتح‌اله

تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در تخریب وجهه جهانی ایران

تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در تخریب وجهه جهانی ایران، به هیچ وجه موجب نمی‌شود که جمهوری اسلامی از مواضع اصولی خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها و راستی‌آزمایی عقب‌نشینی کند.
کد خبر: ۴۹۰۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۳ - 22November 2021

تحرکات اخیر آمریکایی‌ها برای تخریب وجهه جهانی ایرانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا در آستانه مذاکرات جدید هسته‌ای که قرار است از هشتم آذر با ۴+۱ آغاز شود، چند شهروند و یک شرکت ایرانی را به اتهام دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد؛ اقدامی که خیلی از کارشناسان مسائل بین‌الملل بر این باورند که این اقدامات در راستای جوسازی آمریکایی‌ها برای تخریب چهره جهانی و تشدید فشار به کشورمان در آستانه مذاکره تعریف می‌شود.

البته این جوسازی‌ها در آستانه مذاکرات از سوی غربی‌ها علیه کشورمان برای گرفتن امتیاز بی‌سابقه نیست! اما هدف غربی‌ها و آمریکایی‌ها از این همه جوسازی‌ها، یارگیری‌ها و تخریب چهره جهانی کشورمان چیست؟ که در ادامه به بخشی از آن اشاره می‌شود.

بله غربی‌ها به خوبی بر این موضوع واقف هستند که دولتی در ایران سر کار آمده است که به هیچ وجه از حقوق و منافع ملی خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای کوتاه نمی‌آید؛ لذا برای اینکه بتوانند جمهوری اسلامی ایران را مجبور کنند تا از مواضع اصولی و قانونی خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌های برجامی و راستی‌‍‌آزمایی در این زمینه عقب‌نشینی کند، دست به اعمال برخی تحریم‌های بی‎‌ربط، تخریب چهره جهانی و ائتلاف‌سازی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، شورای همکاری خلیج فارس و رژیم جعلی اسرائیل علیه این کشور می‌زنند.

البته اعضای این ائتلاف نمایشی هر کدام با بحران‎‌های داخلی و منطقه‌ای شدیدی مواجه هستند که با ائتلاف‌سازی علیه کشورمان بیشتر به‌دنبال انحراف افکار عمومی از رسوایی‌‎هایی هستند که مدتهاست دامن‌گیر آن‌ها شده است.

یکی از اعضای این ائتلاف آمریکایی‌ها هستند که این روز‌ها درگیر بحران خروج بدون برنامه از افغانستان و مهم‌تر از آن کاهش مشروعیت بایدن است. سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز در کنار بحران اقتصادی و عدم کنترل ویروس کرنا با رسوایی سرکوب پناهجویان در مرز‌های لهستان و بلاروس مواجه هستند.

عربستان و امارات به‌عنوان دو عضو مهم شورای همکاری خلیج نیز، نزدیک به شش سال است که در باتلاق جنگ یمن درگیر هستند و هیچ راهی جز اذعان به شکست در این جنگ ندارند.

یکی دیگر از اعضای این ائتلاف نمایشی رژیم صهیونیستی است که بنابر اذعان تحلیلگران روند اضمحلال این رژیم سرعت گرفته و روز به روز در مقابل محور مقاومت احساس ضعف می‌کند. 

اما اقدام اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر تحریم چند نفر از شهروندان کشورمان به بهانه دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا یا صدور بیانیه مشترک توسط اروپایی‌ها و شرکای منطقه‌ای آن‌ها نشانه ناتوانی اعضای این ائتلاف در اجرای سیاست‌های تحریم و تهدید علیه کشورمان است؛ لذا غربی‌ها چاره‌ای جز این ندارند که اولا باید دست از رفتار غیر اصولی خود علیه کشورمان بردارند، ثانیا باید آمریکایی‌ها را ملزم به این کنند که تمامی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان را یکجا لغو کنند و ثالثا این حقیقت را بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران در منطقه به جایگاهی دست پیدا کرده است که باید در تمامی معادلات منطقه‌ای حضور چشمگیری داشته باشد و هیچ پرونده‌ای در منطقه بدون حضور این کشور به سرانجام نمی‌رسد.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار