دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قوت قلب حاج قاسم برای رزمندگان خط مقدم جنگ سوریه/ شهید «قاسم سلیمانی» چگونه از نابودی داعش مطمئن شد + صوت

البوکمال در آبان سال ۱۳۹۶ آخرین سنگر داعش بود که به دست نیرو‌های مقاومت و با فرماندهی شخص حاج قاسم آزاد شد. پس از آن سردار دل‌ها در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی پایان سیطره داعش را اعلام کرد.
کد خبر: ۴۹۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۵ - 24November 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هفت سال جنگ در سوریه و اشغال بسیاری از شهر‌های این کشور و قتل عام و آوارگی میلیون‌ها آدم با آزادی شهر البوکمال و اعلام پایان سیطره داعش از سوی سردار سلیمانی در آذر سال ۱۳۹۶ پایان یافت.

شهر البوکمال سوریه از جمله مناطق استراتژیک این کشور با دارا بودن مهمترین منابع نفت و گاز از زمان حمله داعش به مدت سه سال حدود ۸۰ درصد آن تحت اشغال تکفیری‌ها بود. علاوه بر این البوکمال مقر اصلی داعش از ابتدای جنگ بود. ابوبکر البغدادی و دیگر فرماندهان داعش در این شهر استقرار داشتند.

شهر به لحاظ جغرافیایی نیز شرایط خاصی داشت. داعش همه امکانات خود را برای بستن ورودی‌های شهر و نفوذ نیرو‌های مقاومت به کار گرفته بود، لذا به راحتی امکان ورود به شهر وجود نداشت.

وقت آزادی بوکمال حاج قاسم کجا بود؟ / فتح بوکمال خطی بر سیطه داعش در منطقه+ فیلم
آخرین عملیات آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش با آزادسازی البوکمال و پایان یافتن سیطه داعش بر سوریه همراه بود. اواخر آبان سال ۱۳۹۶ پس از درگیری‌های سخت نیرو‌های مقاومت با گروهک داعش، شهر مرزی البوکمال آزاد شد. رزمندگانی از ارتش سوریه، سپاه پاسداران، نیرو‌های زینبیون پاکستانی و حیدریون عراقی، فاطمیون افغانستان و حزب الله لبنان در این عملیات بزرگ شرکت داشتند و توانستند منطقه را از وجود داعش پاکسازی کنند.

حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده میدانی مقاومت در طول سال‌های جنگ سوریه شخصا قرماندهی عملیات را برعهده داشت. مرکز فرماندهی نُجَباء در سوریه چند روز پیش از عملیات از حضور سرزده سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در جمع رزمندگان این گروه مقاومت در شهر مرزی البوکمال خبر داده بود. او مدتی پیش یعنی ۳۰ مهر در جریان تشییع پیکر شهید مرتضی حسین پور از فرماندهان زبده ایرانی در سوریه تاکید کرده بود که سه ماه دیگر ریشه داعش را می‌خشکانیم، نابودی داعش نزدیک است و تا دو ماه دیگر نابودی این شجره خبیثه را جشن می‌گیریم.

وقت آزادی بوکمال حاج قاسم کجا بود؟ / فتح بوکمال خطی بر سیطه داعش در منطقه+ فیلم

سردار سلیمانی همچنین در تشییع پیکر شهید محسن حججی وعده نابودی کامل داعش را اعلام کرده و این وعده را محقق شده دانست. او در صفحه اینستاگرامی خود نوشته بود: «پیامی که برای شهادت شهید حججی دادم، گفتم ما انتقام خواهیم گرفت. ما باید به وعده خودمان صادق باشیم. آن انتقام، کمتر از سه ماه دیگر اعلام پایان داعش در این کره خاکی خواهد بود.»

آمریکا که داعش را در البوکمال حمایت و همراهی می‌کرد پس از فتح شهر به دست رزمندگان مقاومت، فرماندهان داعش را هلی‌برن کرده و از شهر خارج کرد. شهر با همه تجهیزاتی که داعش با هدف حکمرانی به منطقه آورده بود به دست نیرو‌های ارتش سوریه افتاد. این یعنی پایان داعش.

بعد از این سردار سلیمانی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی رسما پایان داعش را اعلام کرد. در این نامه آمده بود: «این فتنه‌ی خطرناک و مسموم با هدف آتش‌افروزی وسیع در عالم اسلامی و درگیر نمودن مسلمانان با یکدیگر، توسط دشمنان اسلام ایجاد گردید. حرکت خبیثانه‌ای که تحت نام حکومت اسلامی عراق و شام در همان ماه‌های اولیه موفق شد با اغفال ده‌ها هزار جوان مسلمان، دو کشور بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز عالم اسلامی عراق و سوریه را دچار بحران بسیار خطرناکی کند.»

در بخش پایانی این نامه نیز آمده است: «حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی االبوکمال آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی ـ صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم و به‌نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه‌ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند، این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرت‌عالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم.»

آنچه در ادامه می‌بینید و می‌شنوید صدای مکالمه بی‌سیم شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با چند نفر از فرماندهان میدانی نبرد البوکمال است که در اولین لحظات پس از ورود رزمندگان مقاومت به این منطقه و شکست آخرین مواضع داعش برقرار شده است.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار