قانونگذار اروپایی: ایران برای میزبانی آوارگان افغان میلیاردها یورو نگرفته است

نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در پیامی توییتری نوشت در حالی که ایران میزبان حدود 3.6 میلیون آواره افغانستانی است بر خلاف ترکیه نه تنها برای میزبانی از آنها میلیاردها یورو دریافت نکرده بلکه هنوز تحت تحریم‌ها قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲ - 23November 2021

قانونگذار اروپایی: ایران برای میزبانی آوارگان افغان میلیاردها یورو نگرفته استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «میک والاس» نماینده ایرلندی پارلمان اروپا در پیامی توییتری از تبعیض این اتحادیه نسبت به پناهجویان افغانستانی که در ایران حضور دارند انتقاد کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «ایران میزبان حدود ۳.۶ میلیون آواره افغانستانی است و بر خلاف ترکیه، میلیاردها (یورو) از اتحادیه برای رسیدگی به آنها دریافت نمی‌کند».

این مقام اروپایی اضافه کرد: «از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را در دست گرفته ۳۰۰ هزار افغانستانی دیگر وارد ایران شده‌اند و به جای حمایت از این کشور، ایران تحریم شده است. آیا اتحادیه اروپا به پناهندگان افغانستانی اهمیت می‌دهد؟».

این نماینده اروپایی در ادامه به پیام هیئت ایران در اتحادیه اروپا اشاره کرد که طی آن هشدار داده شده با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان، بحران آوارگان افغانستانی در حال تشدید شدن بوده و کشورهای همسایه این کشور را تحت فشار فزاینده قرار داده است.

هیئت ایران در اتحادیه اروپا تاکید کرده که جلوگیری از فاجعه بشری در افغانستان و در میان آوارگان این کشور، مسئولیتی جهانی است و ایران نیازمند حمایت قاطع جامعه جهانی است.

چندی پیش نیز «شورای پناهندگان نروژ» (ان‌آرسی) در گزارشی با بیان این که روزانه چهار هزار تا پنج هزار شهروند افغانستانی از مرز این کشور به ایران فرار می‌کنند، خواستار کمک مالی بیشتر و تقسیم مسئولیت شد.

طبق اعلام وبسایت این گروه، «یان اگلاند» دبیرکل شورای پناهندگان نروژی در سفری که این هفته به ایران داشت، گفت: هزاران زن، کودک و مرد خسته، هر روز در جستجوی امنیت از افغانستان به ایران می‌روند. نمی‌توان انتظار داشت که ایران با حمایت اندک جامعه جهانی میزبان این همه افغانستانی باشد. باید کمک‌ها در داخل افغانستان و کشورهای همسایه مانند ایران، قبل از سرمای مرگبار زمستان افزایش یابد.

این سازمان بشردوستانه در ادامه از ایران به دلیل میزبانی همسایگان افغانستانی قدردانی و اعلام کرد: ما ایران را به خاطر استقبال و میزبانی از میلیون‌ها آواره افغانستانی در چهار دهه گذشته ستایش می‌کنیم. اما اکنون جامعه بین‌المللی باید برای حمایت از همسایگان افغانستان و سهیم شدن مسئولیت کمک به آن‌ها برای ادامه استقبال از پناهجویان گام بردارد. افغانستانی‌ها یکی از بزرگ‌ترین تعداد پناهجویان در جهان هستند. اکنون شرایط بازگشت هرچه بیشتر مبهم‌تر می‌شود. در حالی که تعداد زیادی از پناهجویان افغانستانی هنوز به سمت اروپا حرکت نکرده‌اند، همه کشورهای ثروتمند باید هم کمک‌ها را افزایش دهند و هم مرزهای خود را برای کسانی که از درگیری و آزار و اذیت فرار می‌کنند باز نگه دارند. کشورهای اروپایی، از جمله لهستان، باید اخراج پناهجویان افغانستانی را متوقف کنند و همه درخواست‌های ناموفق را با توجه به بحران بازبینی کنند.

تخمین زده می‌شود که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حداقل سیصد هزار افغانستانی وارد ایران شده‌اند. می‌توان انتظار داشت که صدها هزار نفر در زمستان همچنان وارد شوند.

نزدیک به پنج میلیون افغان در خارج از این کشور آواره شده‌اند که ایران و پاکستان میزبان ۹۰ درصد آنان هستند.

حدود ۳.۶ میلیون افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، اگرچه تنها 780 هزار نفر به عنوان پناهنده شناخته شده‌اند.

اگر همه افغانستانی‌ها به عنوان پناهنده شناخته شوند، ایران پس از ترکیه دومین کشور میزبان پناهجویان در جهان خواهد بود.

این در حالی است که ایران پناهندگان افغانستانی را واکسینه می‌کند، از جمله آن‌هایی که فاقد مدرک هستند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها