توسط معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید؛

ساز و کار انتصاب‌های بنیاد شهید از طریق سامانه «شمسا» تشریح شد

«موهبتی» گفت: طبق دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هرگونه انتصاب خارج از بانک اطلاعات مدیران شمسا در بنیاد شهید و امور ایثارگران ممنوع است.
کد خبر: ۴۹۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲ - 24November 2021

ساز و کار انتصاب‌های بنیاد شهید از طریق سامانه «شمسا» تشریح شدبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «طاهر موهبتی» معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اهمیت تکریم کارکنان در ایجاد انگیزه برای آنان اظهار داشت: پس از برآورده شدن نیاز‌های اولیه معیشتی و رفاهی، تکریم و احترام تأثیر بسیار زیادی بر کارکنان می‌گذارد و یکی از راه‌های این تکریم باز کردن مسیر و فرایند ارتقای شغلی برای همکاران است. در این راستا باید این موضوع کاملاً شفاف باشد که برای به‌کارگیری نیرو‌ها عدالت، اصول و قواعدی حاکم است.

وی افزود: این حس و پیام زمانی به مجموعه منتقل می‌شود که کارکنان مصادیق آن را در انتصابات ببینند و برای آنان ملموس باشد. البته در انتصابات به‌خصوص در حوزه استانی بعضاً موارد مختلفی دخیل هستند، از جمله اینکه انتصاب در استان‌ها بر اساس آئین‌نامه باید با هماهنگی استاندار و در سطح شهرستان با هماهنگی فرماندار صورت پذیرد. همچنین تعامل با بعضی دیگر از حوزه‌ها نیز برای انتصابات لازم است و در مجموع باید گفت تمام اختیارات در حیطه دستگاه‌ها نیست، اما همین‌که بخش عمده انتصابات بر اساس فرایند‌های عادلانه و مشخص صورت پذیرد، می‌توان گفت قطعاً یک دستگاه در ایجاد حس تکریم در کارکنان موفق بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فراخوان مطرح‌شده در بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ارتقای شغلی گفت: در این فراخوان چهارچوب‌هایی تدارک دیده شده است، هر فرد می‌تواند درخواست ارتقاء به یک پست بالاتر را داشته باشد و مثلاً رئیس یک اداره باید برای سمت معاون مدیرکل اقدام کند. همچنین رشته تحصیلی باید با سمت درخواستی مرتبط باشد و موارد دیگری ازاین‌دست که بعضی از آن‌ها مصوبات دولت و بعضی نیز درون دستگاهی هستند.

موهبتی ادامه داد: در مرحله نخست از فراخوانی که به‌منظور ارتقای شغلی در بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح شد، ۳۱۰۰ نفر از طریق سامانه «شمسا» که به همین منظور طراحی شده ثبت‌نام و اطلاعات خود را وارد کردند که از این تعداد درخواست ثبت‌نام ۲۰۹۳ نفر که اطلاعات خود را به صورت کامل وارد کرده بودند به‌صورت قطعی پذیرفته شد. همچنین حدود ۲۰۰ نفر از سوی اشخاص دیگر معرفی شده بودند که از طریق ارسال پیامک از ایشان خواسته شد در سامانه ثبت‌نام و در آزمون شرکت کنند. پس از بررسی درخواست‌های این ۲۰۹۳ نفر با فاکتور‌هایی مانند رعایت طبقه‌بندی مشاغل و مدرک مرتبط، در نهایت یک هزار و ۹۸۰ نفر تأیید شدند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین مرحله آزمون برای این افراد گفت: این آزمون در هفته گذشته و به مدت ۳ روز از طریق سامانه شمسا برگزار شد. مدل و سبک سؤالات آزمون به‌گونه‌ای نبود که بتوان از شخص دیگری برای پاسخ دادن به آن کمک گرفت و جواب‌ها بر اساس روحیات افراد به دست می‌آمد که منجر به کشف استعداد فرد می‌شد و نتیجه آن نیز به‌صورت نمره و مردود و قبولی نبود. به‌عنوان‌مثال بر اساس سؤالات مشخص می‌شود که یک فرد دارای شخصیتی فعال و پر جنب‌وجوش است که می‌توان نتیجه گرفت این فرد برای نوعی از مشاغل که نیاز به فعالیت و به‌اصطلاح دوندگی دارند مناسب‌تر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مفاد این آزمون شامل آزمون رغبت شغلی با ۱۰۹ سؤال، آزمون شخصیت با ۲۵۸ سؤال و آزمون هوش هیجانی با ۹۲ سؤال بود. در مدت سه روز برگزاری این آزمون یک هزار و ۶۴۸ نفر در آن شرکت کردند که حدودا ۶۹ درصد این افراد را آقایان و ۳۱ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. ۹۰ درصد افراد متقاضی از نیرو‌های داخل بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند و ۱۰ درصد باقی‌مانده را افرادی تشکیل می‌دهند که کارمند دولت هستند و از سوی استانداری‌ها، نمایندگان مجلس و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی معرفی شده‌اند. اگر مقرر شود افرادی برای سمت‌های مدیریتی از خارج از سازمان نیز به مجموعه اضافه شوند حتماً باید در این آزمون شرکت کنند.

موهبتی با بیان اینکه اجرای این طرح منجر به تشکیل یک بانک جامع اطلاعاتی از افراد برای استفاده در سمت‌های مدیریتی می‌شود افزود: تمام انتصابات سازمانی از داخل همین بانک اطلاعاتی انجام می‌شود. همچنین عزیزانی که در آزمون شرکت می‌کنند کارنامه و مدرکی را دال بر گذراندن این آزمون دریافت می‌کنند. درصورتی‌که فرد شرایط مقبولی را کسب کرده باشد به «کانون ارزیابی» ارجاع می‌شود و در این کانون طی یک مصاحبه مدرکی را تحت عنوان «نیم‌رخ شایستگی» دریافت می‌کند که اعتبار آن دو سال است و اگر فرد در پستی گمارده شود این زمان به چهار سال ارتقاء پیدا می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری مجدد آزمون مرحله نخست گفت: افرادی که شرایط احراز را در مرحله نخست کسب نکرده باشند می‌توانند تحت آموزش قرار گیرند و مجدداً در آزمون شرکت کنند. همچنین امکان شرکت در آزمون برای افرادی که پس از برگزاری نخستین مرحله از آزمون در سامانه ثبت‌نام کنند نیز وجود دارد.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه طبق دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هرگونه انتصاب خارج از بانک اطلاعات مدیران شمسا در بنیاد شهید و امور ایثارگران ممنوع است، افزود: پس از انتخاب یک فرد برای انتصاب در سمت بالاتر سازوکاری برای آشنایی بیشتر با فضای آن پست در نظر گرفته شده که بر اساس آن فرد باید حداقل مدت دو هفته را در کنار فردی با سمت مشابه بگذراند تا از نزدیک با مقتضیات آن پست آشنا شود. همچنین آموزش‌های دیگری نیز در طول سال برای مدیران ارائه می‌شود تا نکات ضروری در حوزه‌های مدیریتی به مدیران آموزش داده شود.

موهبتی تأکید کرد: این فرایند شفاف انتصاب با تأکید شخص دکتر قاضی‌زاده هاشمی پیگیری و اجرا می‌شود و علاوه بر داخل بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سازمان‌های تابعه نیز برقرار خواهد بود. البته باید توجه داشته باشیم که بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای ایثارگران، موضوع در اولویت قرار گرفتن ایثارگران معزز در انتصابات مدنظر قرار می‌گیرد. رویه این کار کاملاً علمی است و مشابه آن در بسیاری از سیستم‌های مدیریتی در دنیا اجرا می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار