در کافه فلسفه و به همت مجله فرهنگی بخارا؛

میراث مشترک ایران و قفقاز بررسی می‌شود

در نشست این هفته صبح‌های کافه فلسفه به همت مجله فرهنگی بخارا و هم‌زمان با گشایش نمایشگاه عکس کتیبه‌های فارسی قفقاز میراث مشترک ایران و قفقاز بررسی می‌شود.
کد خبر: ۴۹۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ - 24November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، قفقاز تا دو سده پیش بخشی از قلمروی ایران بشمار می‌رفت و هم‌چنان وارث بسیاری از آثار فرهنگی و تمدنی است که امروزه میراث مشترک ایران و قفقاز را شکل داده‌اند.

«مرتضی رضوانفر»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، چند سالی است که در مناطق مختلف جهان از آسیای مرکزی تا قفقاز از هند تا شرق آفریقا در جستجوی کتیبه‌های فارسی و میراث ایرانی است. بسیاری از عکس‌هایی که وی در یک دهۀ گذشته گرد آورده، تنها نشانه‌هایی است که از این میراث بر جا مانده است، چون بخشی از این آثار در سال‌های اخیر و در پی تحولات سیاسی به کلی از میان رفته است.

از آنجایی که کتیبه و نوشته در اسلام، نقشی را ایفا می‌کند که شمایل و نقاشی در هنر مسیحی دارد، از این‌رو اطلاعات تاریخی، زبان‌شناسی و مردم‌شناسیِ فراوانی را می‌توان از کتیبه‌ها به دست آورد. همچنین بسیاری از این کتیبه‌ها بر سردر مساجد، امام‌زاده‌ها، قلعه‌های قدیمی و بازار و حمام قرار داشته و نشان‌گر رونق اقتصادی و جایگاه تمدنی مناطق مختلف قفقاز است. میراث مشترک ایران و قفقاز از شمالی‌ترین نقطۀ آن یعنی سرزمین اوستیای شمالی تا شمال رود ارس، به اشکال مختلف پراکنده است.

«مرتضی رضوانفر»، در نشست ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ کافه فلسفه دربارۀ این کتیبه‌های فارسی قفقاز سخن خواهد گفت و مشاهدات میدانی و پژوهش‌های خود را با علاقه‌مندان میراث فرهنگی و تمدنی ایران در قفقاز به اشتراک می‌گذارد در ادامه نیز دکتر «حامد کاظم‌زاده» از دانشگاه اتاوا با سابقه چندین سال حضور در مناطق مختلف قفقاز و پژوهش دربارۀ اقوام ایرانی قفقاز، درباره میراث فرهنگی و تمدنی ایران در این مناطق صحبت خواهد کرد.

براساس این گزارش، هر هفته در جمعه صبح‌های بخارا در کافه فلسفه، سلسله نشست‌هایی درباره فرهنگ، تاریخ و اجتماع با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان برگزار می‌شود. کافه فلسفه که از چندی پیش در محل کتابفروشی سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برپا شده، پلی است میان دانشگاه و جامعه تا بتواند بسیاری از مباحث تخصصی را در قالب عمومی به دایره وسیع‌تری از علاقه‌مندان منتقل کند. این نشست به‌صورت زنده از صفحات @bukharamag و @cafe_philosophique در اینستاگرام پخش خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها