معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد:

محیط کتابخانه‌ها امکانی مناسب برای ارائه خدمات مشاوره‌ای است

رمضانی گفت: کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک محل فرهنگی، آرام و مورد اعتماد در جامعه مطرح هستند، می‌توان از این ظرفیت استفاده و این فضا را برای ارائه این خدمات تقویت کرد.
کد خبر: ۴۹۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ - 24November 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در راستای تبدیل کتابخانه‌های عمومی به قطب‌های تأثیرگذار علمی، فرهنگی و اجتماعی، آیین رونمایی از پایگاه‌های خدمات تخصصی مشاوره‌ای در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی؛ حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد و رضا آذریان، مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی برگزار شد.

رمضانی: محیط امن کتابخانه‌ها مکانی مناسب برای ارائه خدمات مشاوره‌ای

در این مراسم مهدی رمضانی با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی در سخنانی گفت: با وجود اینکه هفته کتاب به لحاظ تقویمی به پایان رسید، اما موضوع کتاب و کتابخوانی هیچگاه پایانی نخواهد داشت و انشاالله در طول سال جاری و ساری خواهد بود. در رویکرد و دوره جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی یکی از مباحثی که به صورت جدی پیگیری شده و مورد توجه قرار گرفته، استفاده از ظرفیت و بستر کتابخانه عمومی فراتر از رویکرد سنتی خود، یعنی صرفا محلی برای امانت دادن کتاب بوده است.

وی با اشاره به لازمه‌های تغییر این رویکرد گفت: برای تغییر این رویکرد و نگاه عمومی، باید یک اتفاق و یک حرکت ملی صورت بگیرد تا نگاه مردم به کتابخانه تغییر کند این مکان را به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی چند منظوره و یک مکان محوری در هر محله بشناسند. در این میان باید توجه داشته باشیم که کتابخانه‌ها رقیب مساجد نیستند و در کنار مساجد مکمل فعالیت فرهنگی اجتماعی خواهند بود؛ ولی برای اینکه کتابخانه محل مراجعه و محل اعتماد واقع شود، حتماً نیاز به کار فرهنگی و شناخت اجتماعی نسبت به کتابخانه‌ها وجود دارد تا ان شاءالله یک حرکت فراگیر در کشور شکل بگیرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد ادامه داد: امروز افتتاح ۳۰ پایگاه خدمات تخصصی مشاوره در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور را نیز در راستای شکل گیری یک حرکت فراگیر در کشور تلقی می‌کنیم. این اتفاق از چند منظر برای ما حائز اهمیت است؛ ابتدا هم‌افزایی بین دستگاهی که ما در کشور تجربه‌های موفق کمی در این زمینه داریم و البته امیدواریم این اتفاق یک تجربه موفق بدون حاشیه و با خروجی مثبت و نفع اجتماعی فراوان باشد. به علاوه اینکه حتماً برکت و تبرک نام حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در کنار این کار و حضور آستان قدس رضوی، کتابخانه‌های آستان و خادمیاران آن کمک خواهد کرد که به این مهم دست یابیم.

رمضانی با اشاره به برخی طرح‌های اجرا شده در کتابخانه‌های عمومی برای خدمات مشاوره‌ای در برخی مناطق کشور گفت: این حرکت در راستای آن نقطه نهایی و ایده آلی است که ما برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته ایم. به طوری از سال‌های گذشته که مشابه این اقدام را در بسیاری از کتابخانه‌ها به بخصوص در مناطقی که به لحاظ اجتماعی از مناطق مناطق آسیب‌پذیر کشور معرفی شده بودند، آغاز کردیم؛ مناطقی مانند شهرستان بهارستان در تهران، شهرستان هرسین در کرمانشاه و سایر اینگونه مناطق به عنوان مناطق مستعد آسیب‌های اجتماعی معرفی شده بودند.

وی کتابخانه را بستری مطمئن برای ارائه خدمات مشاوره‌ای دانست و گفت: از آنجا که ایجاد ارتباط و دادن مشاوره به یک بستر ارتباطی و اعتماد میان طرفین نیازمند است و از سوی دیگر کتابخانه‌های عمومی به عنوان یک محل فرهنگی، آرام و مورد اعتماد در جامعه مطرح هستند، می‌توان از این ظرفیت استفاده و این فضا را برای ارائه این خدمات تقویت کرد.

حجت‌الاسلام سبزیان: کتابخانه‌های عمومی به سمت ارائه خدمات نیاز مبنا رفته‌اند

در ادامه حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تشکر از رئیس سازمان علمی و فرهنگی و مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به هم افزایی بین دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد دفاتر مشاوره در کتابخانه‌های عمومی یک نوآوری در آستان قدس رضوی است و امیدوارم که کرامت حضرت امام رضا (ع) شامل حال خادمیاران فعال در این حوزه شود.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امام رضا (ع)، افزود: مومنی که مشورت می‌خواهد، غمی در دل دارد و باید راهی به او پیشنهاد شود. ما معتقدیم ایجاد پایگاه‌های مشاوره با حضور خادمیاران متخصص در حوزه روح و روان در راستای این روایت است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: امروز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سمت ارائه خدمات نیاز مبنا رفته و یکی از این نیازها، نیاز‌های مشاوره‌ای است. اگر می‌گوییم کتابخانه‌های عمومی امروز به عنوان فرهنگسرا‌های اجتماعی و دانشگاه‌های مردمی در جامعه فعالیت می‌کنند باید جنبه مشاوره‌ای را نیز در نظر داشته باشیم؛ چراکه کتابدار تنها نیاز اطلاعاتی فرد را برطرف می‌کند، اما وجود خادمیاران باعث می‌شود تا افرادی که دغدغه حضور در مراکز مشاوره را دارند، بتوانند با طیب خاطر و در محیطی آرام از خدمات مشاوره‌ای نیز استفاده کنند.

وی با اشاره به روایت حضرت علی (ع) «هیچ پشتوانه‌ای مانند مشاوره نیست» عنوان کرد: در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، گسترش فرهنگ مطالعه وجود دارد، برای رسیدن به این امر باید اول از خانواده‌ها شروع کرد. در واقع در مسیر درمان خادمیاران باید از معرفی کتاب نیز استفاده کنند و مسیر درمان، پیشگیری، مهارت افزایی با پیوست کتاب انجام شود؛ این همسویی و هم افزایی باعث ایجاد ایرانی کتابخوان و سالم خواهد شد.

در پایان ۳۰ پایگاه خدمات تخصصی مشاوره‌ای در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به صورت مجازی افتتاح شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها