هاآرتص:

تندروی اسرائیل در قبال ایران، پیوند واشنگتن-تل‌آویو را به خطر می‌اندازد

یک روزنامه صهیونیستی گزارش کرد که مواضع تند رژیم صهیونیستی در قبال ایران، پیوند تل‌آویو و واشنگتن را در معرض خطر قرار داده است.
کد خبر: ۴۹۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰ - 25November 2021

هاآرتص: تندروی اسرائیل در قبال ایران، پیوند واشنگتن-تل‌آویو را به خطر می‌اندازدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در سرمقاله خود با اشاره به مواضع تند و لفاظی‌های اخیر صهیونیست‌ها علیه ایران نوشت که راهبرد رژیم صهیونیستی علیه ایران به ائتلاف تل‌آویو با واشنگتن خدشه وارد خواهد کرد.

در این سرمقاله در خصوص لفاظی‌های اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران نوشت وقتی که «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد: «اگر بازگشتی به توافق هسته‌ای (برجام) باشد، اسرائیل، بخشی از این توافق نیست و به آن متعهد نیست»، در واقع مستقیماً به «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و قدرت‌های غربی پیامی را ارسال کرد.

این گزارش ادامه می‌دهد، پیام رژیم صهیونیستی این است که اسرائیل خود را آزاد می‌داند تا در برابر تهدید ایران هر طور که مناسب می‌داند عمل کند و از نظر بنت، تلاش‌های دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارزشی ندارد.

روزنامه هاآرتص سپس نوشت، واشنگتن نیز از طریق روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» که اخیراً به نقل از مقامات ارشد دولت ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده بود که «حملات مکرر به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است از نظر تاکتیکی رضایت‌بخش باشد، اما در نهایت نتیجه معکوس دارند»، به تقابل با تل‌آویو پرداخت.

این گزارش در ادامه در خصوص جنجال لفظی و تنش میان تل‌آویو و واشنگتن تصریح کرد، کلماتی از این دست که تاکنون فقط پشت در‌های بسته رد و بدل می‌شد، نشان می‌دهد که این تنها یک اختلاف نظر بین دو کشور بر سر تاکتیک نیست، بلکه سیگنالی از سوی واشنگتن به رژیم صهیونیستی است مبنی بر این که صبر ایالات متحده حد و حدودی دارد که ممکن است به پایان برسد.

این سرمقاله سپس توضیح داد، اگر تا به حال تصور می‌شد که ایالات متحده مواضع رژیم صهیونیستی را درک می‌کرد و حتی حاضر بود هنگام حمله تل‌آویو به اهداف ایران فقط نظاره‌گر باشد، اما هم‌اکنون به نظر می‌رسد که آزادی عمل اسرائیل هزینه‌هایی را به همراه داشته باشد.

آن طور که در این گزارش آمده است، یک هفته تا ۲۹ نوامبر (هشتم آذر ماه) و ازسرگیری مذاکرات «وین» برای احیای برجام زمان باقی مانده است و در این زمینه، یادآوری سخنان «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درست قبل از امضای توافق هسته‌ای مهم است: «توافق می‌توانست بهتر باشد، اما نیمه پر لیوان را باید نگاه کرد. تأخیر ۱۰ یا ۱۵ ساله در برنامه هسته‌ای ایران چیز خوبی است».

هاآرتص سپس نوشت، دو ماه پیش، گانتز در مصاحبه‌ای با نشریه آمریکایی «فارین پالسی» گفت که رژیم صهیونیستی می‌تواند با یک توافق جدید هسته‌ای ایران کنار بیاید و «رویکرد فعلی ایالات متحده برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران را می‌پذیرم».

این روزنامه صهیونیستی سپس در پایان گزارش خود به لفاظی‌های اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره احتمال اقدام نظامی تل‌آویو علیه ایران اشاره کرد و نوشت پیوند‌های دیپلماتیک، راهبردی، اقتصادی و تاریخی بین تل‌آویو و واشنگتن ایجاب می‌کند که رژیم صهیونیستی در کنار بایدن بایستد و در مسیر وی مین‌های زمینی قرار ندهد».

مقام‌های رژیم صهیونیستی، بار‌ها ادعا‌های بی‌اساسی را درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مطرح کرده‌اند و در جدیدترین این موارد، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با انتشار یک یادداشت در مجله «آبزرور مغرب»، از کشور‌های جهان مقابله با ایران را خواستار شد.

پیش از این، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در یک سخنرانی در فلسطین اشغالی درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام هشدار داد.

بنت مدعی شد: «حتی اگر توافقی بین ایران و ابرقدرت‌ها وجود داشته باشد، اسرائیل جزوی از آن (توافق) نیست و به آن متعهد نیست. ممکن است یک دوره پیچیده شامل عدم توافق با متحدانمان وجود داشته باشد ما به حفظ آزادی عمل اسرائیل ادامه خواهیم داد. این اولین بار نخواهد بود. حتی اگر بازگشتی به توافق (برجام) وجود داشته باشد».

اظهارات مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران با نزدیک شدن به موعد برگزاری مذاکرات در وین میان نمایندگان تهران، لندن، پاریس، پکن، مسکو، برلین و با حضور غیر مستقیم نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران تشدید شده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته خبر دادند که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر گردشی و وزیر خارجه این رژیم یکشنبه هفته آینده به انگلیس و سپس فرانسه می‌رود و با سران این دو کشور عضو برجام رایزنی می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها