یادداشت/ علی عبدالصمدی

«پلاک سیزده»؛ کمدی‌ای که فاقد طنزپردازی است

سریال پلاک سیزده تقریبا هیچ داستان جذاب و مخاطب پسندی را روایت نمی‌کند و فاقد طنزپردازی است، تلویزیون با سیاستگذاری صحیح می‌تواند برای تولیدات خود جذب مخاطب بیشتری داشته باشد.
کد خبر: ۴۹۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 26November 2021

پلاک سیزده؛ کمدی‌ای که فاقد طنزپردازی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ پخش همزمان دو سریال دسته اول از شبکه‌ای پر مخاطب مانند شبکه‌ی سه سیما معمول نیست.

این شب‌ها از شبکه‌ی سوم سیما دو سریال به صورت همزمان روی آنتن می‌رود. «سرجوخه» که موضوعی پلیسی امنیتی دارد و «پلاک سیزده» که طنزی خانوادگی است. پلاک سیزده را آرش معیریان کارگردانی کرده است.

داستان اصلی سریال درباره‌ی خانواده‌ای است که یک خانه‌ی اشرافی بزرگ را به ارث برده‌اند و پیش شرط استفاده یا فروش این ملک آن است که چند ماهی اعضاء این خانواده در این خانه کنار یکدیگر زندگی کنند. روابط بین شخصیت‌ها دعواهایشان، شوخیهایشان، حرف‌های جدی و شوخیشان به مخاطب این طور القا می‌کند که با یک سریال کمدی سر و کار دارند.

اولین و اساسی‌ترین نقدی که به این سریال اصطلاحا کمدی وارد است، کمدی نبودن آن است. بازیگران و کارگردان سعی داشته‌اند به مخاطب تلقین کنند که یک سریال تمام عیار طنز را نظاره گر هستند در صورتی که کمترین لبخندی به چهره‌ی مخاطبین نمی‌نشیند.

نکته‌ی دوم داستان پردازی ماجراهاست. ماجرا‌ها تقریبا هیچ داستان جذاب و مخاطب پسندی را روایت نمی‌کنند. صرفا چند نفر از اعضاء یک خانواده بر حسب یک وصیتنامه کنار هم زندگی م‌ی‌کنند و برای یکدیگر کرکری می‌خوانند و بیشتر دیالوگ‌هایی را رد و بدل میکنند که البته حاوی موضوع خاصی نیست و عملا روایتگر قصه‌ی جذابی نیست.

دیگر نکته‌ی این سریال همانگونه که فوقا ذکر شد، پخش همزمانش با سریالی دیگر به صورت همزمان است. معمول نیست در یک شب دو سریال به صورت همزمان روی آنتن شبکه‌ای مانند شبکه‌ی سوم سیما برود. سریال سرجوخه که در ساعت همیشگی پخش سریال‌های شبانه‌ی شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن میرود روایتگر قصه‌های پلیسی و امنیتی جذابی است در حالی که پلاک سیزده به طور کلی فاقد قصه پردازی قوی است.

شاید اگر این سریال پس از پخش سریال سرجوخه روی آنتن میرفت مخاطب بیشتری را جذب میکرد. ضمنا هیچ لزومی نداشت که این دو سریال به صورت موازی به پخش برسند، چون به عنوان مثال ایام عزاداری در پیش نیست و تلویزیون با یک برنامه ریزی صحیح میتوانست برای هر دو سریال مخاطب جذب کند.

تلویزیون با سیاستگذاری صحیح میتواند برای تولیدات خود جذب مخاطب بیشتری داشته باشد. شبکه‌ی سوم سیما با پخش همزمان دو سریال شبانه عملا وجهه‌ی دراماتیک خود را زیر سوال میبرد و ازخود شبکه‌ای در حد شبکه‌هایی مانند آی فیلم و تماشا به نمایش گذاشته است که البته انتظار مخاطبین از این شبکه بیشتر از این حرفهاست.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها