مدیر اسناد اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه:

وصیت‌نامه و دست‌نوشته شهدا برای ملت ما ارزشمند است

«باقری» گفت: وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های شهدا ۱۰۰ سال آینده همچون نسخ خطی ارزشمند مورد توجه قرار خواهند گرفت، این اسناد و آثار برای ما بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا برگ‌های تاریخ یک ملت و کشور محسوب می‌شوند که باید برای آیندگان به یادگار بمانند.
کد خبر: ۴۹۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۰ - 29November 2021

وصیت نامه و دست نوشته شهدا برای ملت ما ارزشمند است«زهرا باقری» مدیر اسناد و مدارک دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با اشاره به جایگاه تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس در این استان، اظهار داشت: دفاع مقدس یکی از مهمترین وقایع پس از انقلاب اسلامی است که با رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان رقم خورد؛ پس شایسته است که جهت آگاه‌سازی نسل‌های آینده، به مستندسازی وقایع پر فراز و نشیب جنگ پرداخته شود.

باقری گفت: در بحث تاریخ شفاهی دفاع مقدس، مصاحبه‌کننده در مرحله اول باید یک روانشناس و جامعه‌شناس قوی باشد که بتواند با مصاحبه‌شونده همراه، همدل و هم مسیر شود و همچنین با توجه به نقش کلیدی مصاحبه شونده، مصاحبه کننده بایستی به تناسب آن سوالات خود را مطرح کند.

وی با اشاره به تأکید شورای اسناد دفاع مقدس استان کرمانشاه مبنی بر جمع‌آوری اسناد و آثار حوزه‌های مختلف مرتبط دفاع مقدس، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی‌های خود، اشاره مستقیمی به جمع‌آوری اسناد و آثار دفاع مقدس دارند تا این موارد علاوه‌ بر نگهداری تخصصی، جهت نشر معارف دفاع مقدس مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر اسناد و مدارک دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه با بیان اینکه وصیت‌نامه‌ها و دست‌نوشته‌های شهدا ۱۰۰ سال آینده همچون نسخ خطی ارزشمند مورد توجه قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: این اسناد و آثار برای ما بسیار ارزشمند هستند؛ زیرا برگ‌های تاریخ یک ملت و کشور محسوب می‌شوند که باید برای آیندگان به یادگار بمانند.

باقری گفت: دانش‌نامه دفاع مقدس، بخشی از دایرةالمعارف دفاع ملی کشور است که در استان کرمانشاه با مشارکت نهادها، ادارات فرهنگی و با کمک محققین، نویسندگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان تدوین شده است.

وی از شناسایی 1400 مدخل جهت تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از این تعداد مدخل شناسایی شده 1200 مدخل دانشنامه مصوب و تاکنون 400 مدخل آن تکمیل شده است. باید برای تدوین دانش‌نامه دفاع مقدس استان از تمام ظرفیت‌های مراکز دانشی استفاده کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها