پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تاریخ شفاهی دفاع مقدس جریان‌ساز است

«عباس‌نژاد» با تاکید بر پرهیز از شعارزدگی در نشر کتاب، گفت: می‌توان از تاریخ شفاهی به هویت اسلامی ایرانی رسید و با معرفی شخصیت‌هایی همچون سردار شهید سلیمانی، در جهان جریان‌سازی کرد.
کد خبر: ۴۹۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰ - 30November 2021

تاریخ شفاهی دفاع مقدس جریان‌ساز است/ شعارزدگی موجب انزجار خواننده می‌شود«امیرمحمد عباس‌نژاد» پژوهشگر دفاع مقدس، در حاشیه حضور در کارگاه تخصصی تاریخ شفاهی در مرکز فرهنگی و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس قم در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قم اظهار داشت: هم تاریخ شفاهی سندیت دارد و هم خاطره شفاهی، اما اهمیت کتب تاریخ شفاهی از آن جهت است که می‌تواند منبع مهمی برای پژوهشگران و اساتید دانشگاه و نیز تالیف کتاب‌های دیگر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت رسیدن به هویت اسلامی ایرانی عنوان کرد: ما در دفاع مقدس شهدای غیر مسلمان هم داشتیم که نشان‌دهنده هویت ایرانی دفاع مقدس هستند و تاریخ شفاهی ما را به هویت اسلامی و ایرانی سوق می‌دهد.

پژوهشگر دفاع مقدس افزود: تاریخ شفاهی صرفا بیان یک روایت و خاطره نیست و می‌تواند جریان ساز باشد و شخصیت‌هایی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به دنیا معرفی کند که تصاویرش در دست مردم عدالتخواه کشور‌های ارویایی و ... دیده می‌شود.

وی با اشاره به محتوای کتاب «گیلمانا» خاطرنشان کرد: در این کتاب هویت یک پاسدار انقلابی بخوبی روایت شده است.

عباس‌نژاد با انتقاد از برخی کتاب‌های مطرح در حوزه دفاع مقدس، عنوان کرد: گاهی تقدس گرایی بیهوده و شعارزدگی موجب انزجار خواننده می‌شود، لذا باید ذائقه مخاطب را بخوبی شناخت تا کتاب، بدون تبلغ جای خود را باز کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار