اوکراین: در برابر روسیه بازدارندگی شود/ آمریکا: نگرانی عمیقی داریم

در شرایطی که ادعاهای غرب درباره تدارک روسیه برای «حمله به اوکراین» ادامه دارد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در شهر استکهلم سوئد با همتای اوکراینی خود دیدار کرد.
کد خبر: ۴۹۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷ - 02December 2021

اوکراین: در برابر روسیه بازدارندگی شود/ آمریکا: نگرانی عمیقی داریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت جو بایدن با «دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در حاشیه نشست «شورای همکاری و امنیت در اروپا» دیدار کرد.

وزارت خارجه آمریکا از دیدار روز پنجشنبه (امروز) دوجانبه آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با همتای اوکراینی در شهر استکهلم زخبر داد.

طبق بیانیه این وزارتخانه، دیدار بلینکن با «دمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین در حاشیه نشست «شورای همکاری و امنیت در اروپا» دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه اوکراین گفت: «دمیتری، مثل همیشه، بودن با شما عالی است. می‌دانم که ما حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. دیشب هم در ضیافت شام و البته قبل از آن در (نشست وزرای خارجه کشورهای عضو) ناتو فرصت دیدار با همدیگر را داشتیم».

بلینکن تصریح کرد: «می‌دانید، مردم اوکراین از تعهد تزلزل ناپذیر ایالات متحده به تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال اوکراین آگاه هستند. با توجه به نشست ناتو من فکر می‌کنم که این دیدگاهی است که نه تنها ایالات متحده بلکه همه متحدان ما در ناتو نیز آن را دارند. این موضوع به وضوح در مکالماتی که در چند روز گذشته داشتیم مشهود بود».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما نگرانی عمیقی در مورد موضع تهاجمی روسیه داریم که بار دیگر در قبال اوکراین اتخاذ کرده است و من مشتاقانه منتظر هستم تا در مورد راه پیش رو در این زمینه و همچنین بسیاری از موارد دیگر که در روابط ما مهم هستند، صحبت کنم».

وزیر خارجه اوکراین گفت: «واقعا خوب است که این فرصت را داشته باشیم و من از بحثی که دیروز در ریگا (پایتخت لتونی) در نشست سران ناتو انجام شد قدردانی می‌کنم. من فکر می‌کنم این یک تقارن زمانی بزرگ است که ما رویدادهای ناتو و سازمان امنیت و همکاری در اروپا را دنبال می‌کنیم زیرا این جاها بهترین مکان‌ها برای بحث در مورد وضعیت امنیتی و روشی هستند که چگونه متحدان و سایر کشورهای اروپایی می‌توانند روسیه را از توسل دوباره به عملیات نظامی منصرف کنند».

«دمیتری کولبا» به بلینکن گفت: «همانطور که می‌بینیم روسیه اوکراین را از نقطه نظر نظامی و همچنین دیپلماتیک تحریک می‌کند، ما به نشان دادن خویشتنداری خود ادامه خواهیم داد. در عین حال ما به همکاری و خواستن از شرکا و دعوت از آنها برای آمادگی آنها برای تدارک یک بسته بازدارنده (اقدامات بازدارنده) ادامه خواهیم داد؛ اقداماتی که باعث شود رئیس‌جمهور پوتین قبل از توسل به نیروی نظامی به صورت مضاعف به این موضوع فکر کند. از نظر من، همه ما در این مرحله باید روی ایجاد بازدارندگی در برابر روسیه متمرکز شویم و هیچ قصدی برای تحریک آنها یا انجام عملیات نظامی در دونباس نداریم».

وزیر خارجه اوکراین افزود: «اوکراین متعهد به حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه است و من واقعا از نقش ایالات متحده در همه این عناصر، در ایجاد بازدارندگی در برابر روسیه به معنای گسترده‌تر قدردانی می‌کنم».

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که مقام‌های روسیه طی هفته‌های اخیر بارها ادعاهای اوکراین، آمریکا و متحدان اروپایی این کشور درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین را رد کرده‌اند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست امروز در استکهلم با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم دیدار دوجانبه ترتیب داد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در این دیدار یک بار دیگر ادعاهای اخیر علیه روسیه درباره تدارک به منظور حمله به اوکراین را تکرار کرد و به مسکو هشدار داد که چین اقدامی «عواقبی جدی» خواهد داشت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت مسکو در تماس با شرکای خود بر عدم حرکت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت شرق تاکید خواهد کرد و منتظر واکنش است.

لاوروف درباره تلاش‌های کشورهای غربی برای تنش‌زایی با روسیه توضیح داد: «تمایل ناتو به گنجاندن گرجستان و اوکراین در این اتحاد، بمب ساعتی در قلب قاره اروپا خواهد بود. غرب به اوکراین تسلیحات می‌دهد و این کشور را به احتمال راه‌حل نظامی برای درگیری در منطقه دونباس گمراه می‌کند».

وی در دیدار با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت: «پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) برای دستیابی به اجماعی که منافع همه طرف‌ها را برآورده می‌کند، گفتگوی آرام را پیشنهاد کرد. پوتین پیشنهاد گفت‌وگو با غرب را برای دستیابی به تضمین‌های حقوقی بلندمدت مبنی بر عدم گسترش ناتو به شرق داد».

وزیر خارجه روسیه افزود: «(امنیت در اروپا) یا هست یا نیست. امیدوارم در دیدار با بلینکن بتوانیم گامی در جهت اجرای توافقات حاصل شده در نشست پوتین و بایدن در ژنو برداریم».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار