عضو شورای شهر تهران تاکید کرد؛

لزوم توجه ویژه شهرداری تهران به مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای افراد معلول

شمس‌احسان بر لزوم توجه ویژه شهرداری تهران به مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای افراد معلول تاکید کرد.
کد خبر: ۴۹۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲ - 05December 2021

لزوم توجه ویژه شهرداری تهران به مناسب سازی فضا‌های شهری برای افراد دارای معلولیتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، زهرا شمس‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴ در قالب مصوبه «الزام شهرداری تهران به مناسب‎‌سازی فضا‌های شهری برای جانبازان و معلولین جسمی-حرکتی» تشکیل ستاد مناسب سازی فضا‌های شهری تصویب شد، اظهار داشت: علی‌رغم گذشت قریب به ۱۷ سال از زمان این مصوبه، وضعیت امروز پایتخت، فضا‌های شهری ایمن و مناسب برای گروه‌های هدف نیست.

وی ادامه داد: در این ۱۷ سال مجموع تعداد جلسات ستاد مناسب‌سازی فضا‌های شهری از ۲۵ جلسه بوده که نشان می‌دهد سالیانه به طور متوسط کمتر از دو جلسه برگزار شده است.

شمس‌احسان اضافه کرد: از برگزاری آخرین جلسه ستاد مناسب‌سازی فضا‌های شهری بیش از هفت ماه می‌گذرد. مطابق بررسی‌های صورت گرفته برنامه‌های مناسب سازی توسط واحد‌های ستادی و اجرایی در طی این مدت به فراموشی سپرده شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد کلانشهر تهران در حال حاضر ۲۳ هزار و چهار بوستان در سطوح محلی، منطقه‎‌‌ای و فرامنطقه‌ای دارد که کمتر از سه درصد از آنان برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده است؛ همچنین از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو در محدوده ۵۱۶ کیلومتری مربعی پایتخت، حدود ۳۰۰ کیلومتر و کمتر از پنج درصد را می‌توان برخوردار از شرایط نسبی جهت تردد آحاد شهروندان (فارغ از تفاوت‌های جسمانی) دانست.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل نیز، ۱۹ ایستگاه مترو از مجموع ۱۴۱ ایستگاه، به طور کامل جهت بهره‌مندی نابینایان و افراد دارای معلولیت مناسب سازی شده‌اند.

وی اظهار داشت: آمار‌ها نشان می‌دهد کلانشهر تهران امروز کمترین انطباق با حداقلِ نیاز گروه‌های آسیب پذیر را داراست؛ همچنین بررسی ردیف‌های مربوط به حوزه مناسب‌سازی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به ترتیب ۴۱۵ و ۳۶۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است، اما میزان عملکرد و اقدامات انجام شده انطباقی با بودجه مصوب ندارد و عقب افتادگی جدی در حوزه مناسب سازی فضا‌های شهری به خصوص در سال ۱۳۹۹ وجود داشته به گونه‌ای که عمده پروژه‌های این سال شامل مناسب سازی ۴۴ بوستان، ۵۰۰ کیلومتر معبر پیاده و ۸۸ ساختمان تحت مالکیت شهرداری تهران به سال جاری انتقال یافته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم به یادآوری است که صرف افزایش اعتبار به مفهوم دستاورد در حوزه مناسب سازی نبوده و مسائلی چون، مسئولیت پذیری و دغدغه مندی مدیران نسبت به ضرورت مناسب سازی، آموزش صحیح پیمانکاران در خصوص جزئیات ضوابط مناسب سازی، همکاری و پاسخ گویی سایر ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی مستقر در پایتخت از جمله استانداری تهران و ایجاد سازوکار‌های نظارتی، کنترلی و پایشی کارآمد جهت ارتقای کیفیت مناسب سازی فضا‌های شهری از پیش شرط‌های ضروری و مقدم بر تخصیص اعتبار است.

وی افزود: با توجه به شرایط نامساعد پایتخت جهت تردد اقشار آسیب پذیر، انتظار می‌رفت آمار خودرو‌های مخصوص حمل و نقل معلولین طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته باشد که علی رغم تصویب ۳۱ میلیارد تومان طی سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ جهت خرید خودروی ون کماکان به نتیجه نرسیده است و از مجموع ۶۰ ون موجود در سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان، کمتر از نیمی در حال خدمات رسانی هستند و جامعه معلولین جهت استفاده می‌بایست از دو روز قبل در این سامانه ثبت نام کنند که وضعیت موجود نه در شان این عزیزان و نه در شان مدیریت شهری پایتخت با شعار کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام است.

شمس‌احسان گفت: براساس قانون حمایت از حقوق معلولین مصوب ۱/۲/ ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از حقوق معلولین مصوب ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ شورای اسلامی شهر تهران و ماده ۴۷ برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران، می‌بایست هیچ پروژه عمرانی بدون رعایت ضوابط و الزامات مناسب سازی افتتاح نشود.

وی ادامه داد: صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار برای پارسل‌های با کاربری عمومی مشروط به رعایت ضوابط و استاندارد‌های مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری باشد؛ تجهیز و مناسب سازی سالن‌های ورزشی ویژه افراد دارای معلولیت در هریک از مناطق بیست و دوگانه، اختصاص جایگاه ویژه به افراد دارای معلولیت در مراکز فرهنگی و هنری تحت تملک شهرداری تهران و مناسب سازی فضا‌های عمومی اعم از بوستان ها، معابر و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی می‌بایست در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها