نبرد کیبوردها در شبکه افق

مستند «نبرد کیبوردها» در قاب شبکه افق جای گرفت.
کد خبر: ۴۹۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸ - 05December 2021

نبرد کیبوردها در شبکه افقبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اهمیت توجه به مقوله پدافند غیر عامل و آگاه سازی جامعه در این حوزه همان دلیلی است که شبکه افق سیما محتوا‌هایی با این موضوع را هر هفته در برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

مستند «نبرد کیبوردها» یکی از همان محتوا‌های رسانه‌ای است که با موضوع جنگ و فناوری‌های سایبری به تهیه‌کنندگی حسین پالیزدار و کارگردانی داوود مرادی بر آنتن شبکه افق نقش بسته است.

پالیزدار، تهیه کننده مستند درباره دلایل ساخت این محتوا اظهار داشت: در گذشته جنگ‌ها عمدتاً به شکل فیزیکی اتفاق می‌افتاد، اما با پیشرفت تکنولوژِی مولفه‌های قدرت نیز دچار تحولاتی شد و جنگ‌ها، فناوری پایه شدند. با رویکرد جدید، دیگر نیازی به هزینه‌های هنگفت تجهیزات نظامی نیست و با استفاده از فضای سایبر میتوان زیرساخت‌ها را هدف مورد قرار داد و یا با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی عملیات‌های شناختی را هدایت کرد.

وی افزود: امروز اهمیت تسخیر قلوب مردم خیلی بیشتر از تصرف و تسخیر خاک آنهاست. فیلم مستند نبرد کیبورد‌ها در پی بیان این حقیقت است که ادوات سنگین نظامی جای خود را به کیبورد‌ها و گوشی‌های همراه داده‌اند و دیتا و اطلاعات فرد فرد جامعه در شناسایی ذائقه و تغییر تفکر و ارزش‌های جامعه موثر است.

پالیزدار تاکید کرد: کشور ما در سطوح مختلفی با دشمنان ملت ایران درگیر است؛ از تحریم اقتصادی گرفته تا عملیات‌های تروریستی. یکی از عرصه‌های درگیری که از ابتدای انقلاب وجود داشته و یک مسئله جاری است نه محتمل، همین جنگ شناختی است. رهبر معظم انقلاب به عنوان فرماندهی کل قوا اعلام کردند که دشمن در فضای مجازی آرایش جنگی دارد و باید همه آماده مقابله با این جنگ باشد.

وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که امروز درگیر جنگ سایبری و جنگ شناختی هستیم. آنچه اهمیت دارد اقداماتی است که باید در مقابل این جنگ در سطوح مختلف کشور انجام بگیرد. مهمترین بخش دفاع در جنگ شناختی، آگاه سازی مردم و آموزش آن‌ها برای مقابله است؛ که این مستند همین هدف را پیگیری می‌کند.

تهیه کننده مستند همچنین درباره اهمیت ساخت محتوا‌هایی با این موضوع گفت: ماهیت رسانه حکم می‌کند نسبت به آموزش عموم مردم و آگاه سازی آن‌ها نسبت به موضوعاتی که دارای اهمیت و اولویت هستند اقدام کند. خصوصاً درباره این موضوعات که شاید همه مردم درباره آن‌ها اطلاع کافی نداشته باشند در حالی که تک تک مردم با آگاهی می‌توانند به عنوان رزمنده خودی در این میدان جنگ ظاهر شوند و یا اینکه نا آگاهانه به عنوان سرباز دشمن، علیه منافع ملی کشور وارد عمل شوند.

وی در پایان افزود: کشور‌ها و رسانه‌ها باید برای منافع ملی خودشان به این موضوعات بپردازند، اما اینکه آیا همه کشور‌ها رویکرد جنگی به موضوع داشته باشند، ممکن است اینطور نباشد. چیزی که روشن است کشور ما در حال جنگ در این حوزه است و علیه کشور ما رفتار خصمانه جریان دارد، اما ممکن است یک کشور دیگر چنین برداشتی نداشته باشد و موضوع آگاه‌سازی را در لایه آموزش سواد رسانه‌ای پیگیری کند.

علاقمندان به این مستند می‌توانند امروز ساعت ۲۰:۳۰ و تکرار آن را روز بعد ساعت ۰۷:۳۰ و ۱۳:۰۰ از شبکه افق سیما به تماشا بنشینند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها