آیا طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم تصویب می‌شود؟

حجت الاسلام نیک بین در جدیدترین قسمت برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت: شفافیت هزینه دارد و یک عده از این هزینه می‌ترسند.
کد خبر: ۴۹۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲ - 05December 2021

آیا طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم تصویب می‌شود؟به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جدیدترین قسمت این برنامه، دوشنبه ۱۴ آذرماه با موضوع «تصویب طرح شفافیت آرا در مجلس یازدهم» و با اجرای امیرحسین ثابتی به روی آنتن شبکه افق رفت.

در برنامه شب گذشته جهان‌آرا پس از مرور اخبار هفته توسط امین سلیمی، پیرامون موضوع ذکر شده گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام نیک‌بین، نماینده مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.

او درمورد طرح شفافیت آرای نمایندگان بیان کرد: طرح شفافیت در مجلس قبلی هم وارد صحن شد، بیش از ۱۸۰ نفر آن را امضا کرده بودند، ولی فقط حدود پنجاه و چند نفر به آن رأی دادند. علت مخالفت با طرح هم دلایلی دارد؛ شفافیت هزینه دارد و یک عده از این هزینه می‌ترسند.

وی در خصوص علت طولانی شدن بررسی و تصویب طرح شفافیت گفت: گنجاندن شفافیت، عملکرد هر کسی است که از این نظام ارتزاق می‌کند و مسئولیت دارد؛ و بخش مهمی از شفافیت، شفافیت در بودجه است؛ مثلا حذف ردیف‌های بیهوده مثل پولی که همین موسسه جماران می‌گیرد و پارسال ۵۰۰ میلیارد تومان بوده.

راز‌های امنیتی برملاست و مسائل عمومی جزو اسرار!

نیک بین اظهار کرد: قطعا طرح شفافیت پخته‌تر شده و قرار است طرحی جامع‌تر تصویب شود مثلا مشخص شدن فعالیت موسساتی که ردیف بودجه دارند، و اگر ندارند حذف شود.

او ادامه داد: مسائل امنیتی ما را کسانی که نباید، می‌دانند، ولی مسائل غیر امنیتی را که همه مردم باید بدانند، نمی‌دانند!

یک نماینده موافق شفافیت: مخالفین طرح هم جا‌هایی حق دارند!

این نماینده مجلس درمورد مخالفین طرح شفافیت گفت: قالیباف معتقد است باید زمانی طرح شفافیت را به صحن بیاوریم که قطعا رأی بیاورد، ولی الان به نظرم اگر طرح بیاید شاید رأی نیاورد!

مخالفین طرح شفافیت هم آدم‌های کلک‌بازی نیستند و ممکن است جایی حق هم داشته باشند...

تله‌هایی بر سر راه شفافیت آرای نمایندگان

همچنین در ادامه برنامه دیشب جهان‌آرا، گفت‌وگوی دیگری نیز با سید یزدان حبیبی، کارشناس حوزه شفافیت صورت گرفت.

سید یزدان حبیبی پیرامون همین موضوع بیان کرد: سه مشکل وجود دارد که طرح شفافیت در مجلس به نتیجه نمی‌رسد البته پیش‌بینی تصویب یا عدم تصویب را نمی‌کنیم؛ نخست تله «جامعیت» است و دوم تله «سامانه» که نمی‌توانند به سادگی عملیاتی شوند.

این کارشناس در ادامه گفت: اگر همین محکمات موجود در قانون اساسی را رعایت کنیم، بسیاری از مسائل مربوط به شفافیت حل می‌شود. با تغییر شیوه رأی‌گیری در مجلس از قیام و قعود به الکترونیکی، بحث شفافیت هم از بین رفت، چون لااقل آن موقع همه می‌توانستند ببینند نمایندگان رأی شان چه بوده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار