یادداشت/ علی عبدالصمدی

«خط مقدم»؛ تمثال پدر موشکی ایران در قاب تلویزیون

نمایش تمثال قهرمانان دوران دفاع مقدس رسالت اصلی تمامی رسانه‌ها بالاخص رسانه‌ی ملی است. تلویزیون و سینما با ساختن زندگی قهرمانان دوران دفاع مقدس می‌توانند نسل‌های جدید را با سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی شهدای گرانقدر سرزمینمان آشناتر سازند.
کد خبر: ۴۹۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 08December 2021

«خط مقدم»؛ تمثال پدر موشکی ایران در قاب تلویزیونگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ علی عبدالصمدی؛ نمایش سیما و سیره‌ی قهرمانان و اسطوره‌های دوران پر حماسه و افتخار آفرین دفاع مقدس از مهمترین رسالت‌های رسانه‌های مختلف از جمله صدا و سیماست.

در دهه‌های پس از اتمام جنگ تحمیلی رسانه‌ی ملی اهتمام ویژه‌ای در بازسازی دراماتیک چهره‌ی پاک و معصومانه‌ی شهداء و قهرمانان عرصه‌ی دفاع داشته است. این شب‌ها مینی سریالی به نام «خط مقدم» به کارگردانی شهریار بحرانی روی آنتن شبکه‌ی اول سیماست. سریالی که به زندگی پر افتخار شهید «حسن طهرانی مقدم» پرداخته است.

شهید «طهرانی مقدم» به پاس پایه گذاری برنامه‌ی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پدر موشکی ایران لقب گرفته بود. یقینا ساختن سریالی درباره‌ی شخصیت والای این شهید بزرگوار به لحاظ دراماتیک، امری بسیار دشوار بوده است.

در این سریال رفتار شهید بزرگوار «حسن طهرانی مقدم» در قبال خانواده، همسایه، همشهری‌ها و به طور کلی همه‌ی افرادی که در جامعه او را احاطه کرده اند، بسیار با عطوفت و مهربان نشان داده شده است که البته این نوع از رفتار، شیوه و سیره‌ی تمامی شهدای گرانمایه بوده است.

نویسنده و کارگردان با اعمال چنین رفتاری، عطوفت و دلسوزی و قلب پاک و مومن آن شهید بزرگوار را به نیکی به تصویر کشیده است.

اشتیاق پدر موشکی ایران به علم آموزی به خوبی در اپیزود‌های اول سریال موج می‌زند. «حسن» اگر چه تحصیل کرده و فارغ التحصیل دانشگاه است و متخصص امر به شمار میرود، اما برای آموزش‌های نوین تدافعی همراه با دیگر همراهانش رهسپار سوریه می‌شود.

یکی از خصائص منحصر به شهدا که در وجود شهید «طهرانی مقدم» نیز هویدا بود و در سریال «خط مقدم» نیز به درستی به آن اشاره شده است، دشمن ستیزی است. «حسن» زمانی که در اردوگاه نظامی در سوریه است به بلندی‌های جولان مینگرد و به کنایه اسراییل را دشمن اصلی خود معرفی میکند. او در جایی دیگر خانه خراب شدن صدام حسین را آرزوی بزرگ خود قلمداد می‌کند.

نام سریال نیز بسیار هوشمندانه انتخاب شده است. «خط مقدم» هم از طرفی به نزدیک‌ترین منطقه‌ی نظامی به دشمن اشاره دارد که استعاره از آمادگی شهید «طهرانی مقدم» و سایر شهداء و رزمندگان غیور وطنمان برای مقابله با دشمن است؛ و هم کنایه به خط، مسیر و راهی دارد که شهید طهرانی مقدم» طی طریق کرده است.

البته ساخت این سریال به لحاظ دراماتیک حائز برخی نقد‌ها نیز است، نخست اینکه انتخاب بازیگر برای ایفای نقش آن شهید بزرگوار به لحاظ چهره و گریم از تصویر و چهره‌ی اصلی شهید «طهرانی مقدم» فاصله دارد.

شاید با نگاهی دقیقتر کارگردان میتوانست گزینه‌ی بهتری را به لحاظ چهره و گریم، برای ایفای این نقش که البته نقش اصلی نیز هست، گزینش کند؛ و این نکته‌ی بسیار مهم که این سریال تمام طول حیات طیبه‌ی آن شهید بزرگوار را در برنمی‌گیرد.

همانگونه که در تیتراژ ابتدایی نیز ذکر می‌شود، این اثر تلویزیونی فقط چند سال پر فراز و نشیب از زندگی آن شهید در دوران دفاع مقدس را شامل می‌شود. قطعا نویسنده و کارگردان و نیز عوامل شبکه با کمی تامل می‌توانستند تمامی زندگی آن شهید بزرگوار را به تصویر بکشند و ابعاد بیشتری از زندگی ایشان را به معرض عموم بگذارند.

همراهی عماد که خود را در طول سریال یک کم سواد معرفی میکند با گروهی از نخبگان عرصه‌های تدافعی و نظامی ایران برای تعلیم و آموزش شیوه‌ی کار موشک‌های مدرن آن زمان در خاک سوریه برای مخاطبین دور از باور است.

نمایش تمثال قهرمانان دوران دفاع مقدس رسالت اصلی تمامی رسانه‌ها بالاخص رسانه‌ی ملی است. تلویزیون و سینما با ساختن زندگی قهرمانان دوران دفاع مقدس می‌توانند نسل‌های جدید را با سبک زندگی اصیل ایرانی و اسلامی شهدای گرانقدر سرزمینمان آشناتر سازند.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار