دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نگاه ویژه شهید سلیمانی به جایگاه خانواده شهدا/ صله‌رحمی که آرامش جان شهید سلیمانی بود

یکی از اولویت‌های حاج قاسم دیدار با خانواده شهدا بود، امری که کمتر در دیگران فرماندهان و مسوولان می‌توان دید و از این رو ویژگی خاص سردار سلیمانی محسوب می‌شد.
کد خبر: ۴۹۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۴ - 31December 2021

خانه شهید احمد، اولین مقصد حاج قاسم در سفر به قنات ملک/ حاج قاسم از سوریه به مادر شهید زنگ می‌زدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، می‌گویند «آدم‌ها آنقدر سرشان شلوغ نیست که کسی را از یاد ببرند، همه چیز برمی‌گردد به اولویت‌ها»؛ خانواده شهدا اولویت اصلی حاج قاسم بودند، دیدار‌های دوره‌‍ای او با خانواده شهدای روستای خود و کرمان، دیدار با رزمندگان و جانبازان لشکر ۴۱ ثارالله (ع) و حضور در خانه شهدای مدافع حرم موید آن است که سردار دل‌ها با وجود مشغله‌های کاری، فرماندهی جبهه مقاومت و مبارزه با داعش در خارج از مرز‌های کشور، اهمیت خاصی برای خانواده شهدا قائل بود.

بعد از هر ماموریت زمانی که به «قنات ملک» می‌رفت اولین کارش سر زدن به مادری بود که فرزندش در دفاع مقدس شهید شد. دیگر خانواده‌های شهدای روستا نیز میزبان حاج قاسم می‌شدند و خانه‌شان در انتظار این میهمان صمیمی بود.

نقطه روشن خاطرات بسیاری از خانواده شهدا نشست و برخاست حاج قاسم با آن‌هاست. از آن مادر شهید روستای قنات ملک گرفته تا خانواده شهدای مدافع حرم در گوشه و کنار کشور از حاج قاسم خاطره‌های خوبی به یاد دارند. او، چونان پدری مهربان در کنار فرزندان شهدا می‌نشست، آنان را در آغوش می‌گرفت و هم‌سفره‌شان می‌شد. در جوی صمیمی صحبت می‌کرد و از مشکلاتشان می‌پرسید. بی دلیل نیست که او را سردار دل‌ها می‌نامند چرا که در قلب تک تک مادران و پدران شهدا، فرزندان و همسران آنان جای داشت.

داغ حاج قاسم برای خانواده‌های شهدا به همان میزان سخت بود که روزی خبر شهادت پاره تنشان را شنیده بودند. سردار هم جزوی از وجودشان بود، در قلبشان جای داشت و شهادتش در سحرگاه ۱۳ دی ۱۳۹۸ داغ سرد نشده‌ای بر دل‌هایشان گذاشت. گواه این حرف اشک خانواده‌های شهدا در فراغ اوست.

رفتار سردار سلیمانی با خانواده شهدا منحصر به فرد بود

آشنایی سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سردار سلیمانی سال ۱۳۶۲ به روز‌های دفاع مقدس در نیروی قدس سپاه بازمی‌گردد. او درباره ویژگی خاص شهید سلیمانی در ارتباط با خانواده شهدا ارتباط و علقه شهید با این خانواده‌ها گفته است: ایشان یکسری کار‌ها انجام می‌داد که همه فرماندهان انجام می‌دادند، اما خداوند کاری را که با سردار سلیمانی کرد با هیچ یک از این سرداران انجام نداد. سردار سلیمانی یک روالی در برخورد با خانواده شهدا داشت که ما شاید در هیچ یک از فرماندهان زنده و شهید سراغ نداشتیم. تصویری ما از ایشان دیده‌ایم که خود را روی زمین انداخته و پای مادر شهیدی را می‌بوسد.

توجه به مشکلات خانواده ایثارگران در کنار صله رحم

مینو اصلانی مسوول امور زنان ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز درباره این خصوصیت حاج قاسم می‌گوید: در مکتب حاج قاسم صله رحم معناداری وجود داشت که به جامعه نیز منتقل شد و یک نگاه جدیدی است که در این مکتب می‌توانیم آن را پیدا کنیم. حاج قاسم صله رحم می‌کرد، اما وقتی به منزل یک جانباز می‌رفت، فقط به صله رحم توجه نمی‌کرد و تا جایی که می‌توانست نیاز‌های مادی‌شان را هم رفع می‌کرد. عمق بخشی به صله رحم نیاز امروز جامعه ماست و دید و بازدید می‌تواند رفع نیاز و گرفتاری‌ها در حد مقدورات باشد.

از سوریه به مادر شهید شفیعی زنگ می‌زد

سردار حسنی‌سعدی مدیر کل بنیاد شهید کرمان درباره ارتباط شهید سلیمانی با خانواده شهدای این استان گفته است: شهید سلیمانی دفترچه تلفنی به همراه خود داشت که در آن شماره حدود ۱۵۰ خانواده شهید فهرست شده بود و برخی‌ روز‌ها با چندتایشان تماس می‌گرفت. ارتباط حاج قاسم با بعضی مادران شهدا، خیلی خاص بود. نسبت به مادر شهید «علی شفیعی» هم همین احساس را داشت. گاهی حتی از سوریه به او زنگ می‌زد و صحبت می‌کرد. مادر شهید شفیعی می‌گفت: «حاج قاسم نیمه شب از سوریه زنگ می‌زند و با هم صحبت می‌کنیم. بعد می‌گفت: حالا دیگر خستگی ام رفع شد و به آرامش رسیدم. مادر! دیگر برو بخواب.» این مادر، دیگر هیچ کس را ندارد. به همین دلیل، سردار سلیمانی هر وقت به کرمان می‌آمد، همیشه به ایشان سر می‌زد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار