وزیر امور خارجه:

پیشنهاد‌های ایران، مذاکرات وین را در مسیر صحیح قرار داد/ آمریکا در رسیدن به توافق خوب، نیت جدی ندارد

امیرعبداللهیان گفت: مسیر صحیح مذاکرات وین، به خاطر پیشنهاد‌هایی است که ایران مطرح کرد و اگر طرف غربی، نیت و اراده کافی داشته باشد، امکان حصول توافق خوب وجود دارد.
کد خبر: ۴۹۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶ - 09January 2022

پیشنهاد‌های ایران، مذاکرات وین را در مسیر صحیح قرار داد/ آمریکا در رسیدن به توافق خوب، نیت جدی نداردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار داشت که دور هفتم مذاکرات، پیچیده بود، ولی در دور هشتم، مذاکرات در مسیر صحیح قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره که خلاصه آن، شانزدهم ماه جاری منتشر شده بود، گفت: «مسیر صحیح مذاکرات، به خاطر پیشنهاد‌هایی بود که ایران مطرح کرد... اگر طرف غربی، نیت و اراده کافی داشته باشد، امکان حصول توافق خوب وجود دارد».

وی با بیان اینکه مقصود از توافق خوب این است که همه طرفها، احساس خرسندی کنند، خاطر نشان کرد، این مسئله مستلزم اجرای تعهدات توسط تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر اینکه اگر کشور‌های غربی و آمریکا به سخنان خود عمل کنند، می‌توان در مدت زمان کوتاهی به توافق رسید، گفت: ما وقتی از لغو تحریم‌ها یا بر طرف شدن تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، منظور اجرای کامل بند‌های برجام است».

آمریکا در رسیدن به یک توافق خوب، نیت جدی ندارد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه در این دور از مذاکرات، در پی لغو تحریم‌های مرتبط با برجام هستیم، تصریح کرد:، اما ما تأکید داریم که در مراحل بعدی مذاکرات، باید تمام انواع تحریمها، به صورت کامل لغو شود».

وی در پاسخ به اینکه درباره تحریم‌های آمریکا که مدعی است به خاطر مسائل حقوق بشری و نفوذ منطقه‌ای، بر ایران تحمیل کرده، تهران چه خواهد کرد، گفت: «این یکی از بخش‌هایی است که در میز مذاکره درباره آن اختلاف نظر. وجود دارد. آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی بر این باور هستند که در بهترین حالت می‌توان بخشی از این تحریم‌ها را لغو کرد که ترامپ مجددا اعمال کرده بود تا ایران بتواند از عوائد اقتصادی برجام بهره‌مند شود».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه «ما تأکید داریم که باید همه تحریم‌هایی لغو شود که ترامپ پس از خروج از برجام، وضع کرد»، خاطر نشان کرد: «دیدگاه طرف مقابل در مذاکرات، مبتنی بر لغو همه تحریم‌های اعمال شده از سوی ترامپ نیست، بلکه در پی لغو تحریم‌هایی هستند که می‌تواند به توافق هسته‌ای ضربه بزند. اما علت این اختلافات این است که آمریکا نیت جدی در رسیدن به یک توافق خوب ندارد».

مصداق تضمین، صادرات نفت ایران به صورت عادی است

امیرعبداللهیان درباره ضمانت‌های سیاسی، اقتصادی و حقوقی نیز گفت: ما وقتی از تضمین صحبت می‌کنیم، مصادیقی داریم. به این معنی که ایران باید بتواند در زمینه اقتصاد و تجارت خارجی هر فعالیتی انجام دهد که در صدر آن، صادرات نفت به صورت عادی و کسب درآمد‌های ان هستیم.

وی ادامه داد: «وقتی درباره تضمین صحبت می‌کنیم به این معنی است که نباید تحریم جدید علیه ایران وضع شود، نباید تحریم‌های سابق، تحت هر بهانه دیگری، مجددا اعمال شود».

وزیر امور خارجه جهوری اسلامی درباره مکانیزم ماشه تأکید کرد: «مکانیزم ماشه یکی از مسائلی است که باعث اختلافات شده است... ایران خواستار تضمین‌های درباره مکانیزم ماشه شده است؛ زیرا بر اساس آن، سایر طرف‌های توافق نیز فرصت پیدا می‌کنند که به خاطر تصمیمات سیاسی، تعهدات خود را در هر زمانی متوقف کنند؛ لذا درآمد‌های نفتی باید بدون هیچ مشکلی و از طریق سیستم بانکی داخلی به دست ایران برسد که این مسائل بخشی از راستی آزمایی مد نظر ماست».

در عمل، رفتاری از آمریکا ندیده‌ایم

امیرعبداللهیان در پاسخ به پرسشی درباره تبادل پیام‌های ایران و آمریکا خاطر نشان کرد: این تبادل به صورت غیر مستقیم است و مذاکره، مستقیم نیست، اساسا حتی مذاکره‌ای به صورت غیر مستقیم وجود ندارد، اما پیام‌هایی به صورت غیر رسمی از طریق میانجی اروپایی تبادل می‌شود... آمریکایی‌ها حرف‌های خوبی می‌زنند، اما در عمل چیزی نمی‌بینیم. آنچه برای ما اهمیت دارد، اقدامات آنان است...، اما در عمل هنوز رفتاری را از آمریکایی‌ها ندیده ایم که بخواهیم بی اعتمای موجود را تقلیل دهیم».

ابتکارات ایران، تسهیل کننده روند توافق است

وی درباره سقف زمانی مذاکرات تأکید کرد: «از نظر ما هر زمانی که طرف‌های مقابل، تعهدات خود را بر اساس برجام انجام دهند، آن وقت، زمان مناسبی برای اعلام حصول توافق در وین است، این به طرف‌های غربی برمی‌گرد که آیا می‌خواهند در مدت زمان کوتاهی به توافق برسند، یا انیکه چند هفته و چند ماه به طول بیانجامد».

وزیر خارجه ایران ادامه داد: «جمهوری اسلامی، ابتکارات عملی و طرح‌های عملی در مذاکرات ارائه کرده است که می‌تواند روند رسیدن به توافق را تسهیل کند، اما هنوز طرف غربی نیت و جدیت لازم را برای مذاکرات ندارد. اگر طرف غربی نگران سقف زمانی است، باید سریعا به اجرای تعهدات خود بازگردد. ولی غربی‌ها در پی استفاده از شیوه‌های جنگ روانی هستند تا اینکه افکار عمومی نیز به سمت آنان متمایل شود. اما هنوز پیشنهادات یا ابتکاراتی حقیقی و جدی از غربی‌ها ندیده‌ایم».

امیرعبداللهیان درباره تهدیدات صهیونیست‌ها نیز خاطر نشان کرد: «رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که بر هر گونه توافق خوب، تأثیر منفی بگذارد. همه نیز دیدگاه ما را نسبت به این رژیم می‌دانند که یک رژیم ساختگی است... این تهدید‌ها جدی نیست، رژیم صهیونیستی در وضعیتی قرار ندارد که تهدیدات خود را عملی کند. ما زمانی که از مذاکرات وین سخن می‌گوییم، اسرائیل را به حساب نمی‌آوریم. زیرا این رژیم همیشه تلاش دارد که نقش مخربی در این مذاکرات داشته باشد».

ایران آماده از سرگیری روابط با عربستان است

وی پیرامون مذاکره با عربستان هم گفت: «ما چهار دور مذاکره مثبت و سازنده در عراق با مسئولان سعودی داشتیم... آماده‌ایم از طریق تبادل هیأت‌ها و سفارت‌ها در هر زمانی که عربستان بخواهد، روابط دیپلماتیک را بین دو کشور به صورت عادی از سر بگیریم در هفته آینده نیز نمایندگان ما به سازمان همکاری اسلامی در شهر جده بازخواهند گشت. عربستان شاید زمان بیشتری نیاز دارد تا تصمیم بگیرد. اما ما آماده هستیم دور جدیدی از گفتگو‌ها را در بغداد آغاز کنیم».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرد: «عربستان در دوره‌های مذاکرات قبلی، تمایل خود را به بررسی پرونده‌های منطقه نشان داد، اما مذاکرات این مرحله، مبتنی بر روابط دوجانبه برای بازگشت روابط به حالت عادی است... باید گفتگوی عمیقی بین ایران و عربستان درباره حل مشکلات منطقه وجود داشته باشد. باید گفتگوی منطقه‌ای گسترده‌ای صورت گیرد که شامل کشور‌های بزرگ منطقه باشد مانند ایران، عربستان، ترکیه و مصر. بدین ترتیب می‌توان مشکلات منطقه را بدون مداخله خارجی حل کند».

سیاست خارجی دولت جدید، برقراری روابط با همسایگان است

امیر عبداللهیان درباره نفوذ منطقه‌ای ایران هم تصریح کرد: سیاست خارجی دولت جدید ایران، برقراری روابط با کشور‌های همسایه است. این تصمیم عملی است که در سیاست‌های خارجی ما در پیش گرفته شده است. دکتر رئیسی نیز بر اهمیت رابطه با همسایگان تأکید دارد... اگر شهید سلیمانی نبود، شاید مکه مکرمه زیر چکمه‌های داعش قرار داشت... برخی تلاش دارند که نفوذ منطقه‌ای ایران را مداخله جلوه دهند، ولی این درست نیست. موشک‌های ما نیز برای مقابله با دشمنان منطقه است».

وی در پایان درباره عادی سازی روابط برخی از کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد: «عادی‌سازی روابط برخی از کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی، یک اقدام تلخ و دیدگاه اشتباه بود که هزینه این سیاست‌های اشتباه را پرداخت خواهند کرد. امیدواریم این مسیر نادرست در منطقه ما اصلاح شود».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار