یادداشت/ رسول حسنی

«غیرت دینی»، «عقلانیت» و «بصیرت» راهبرد‌های جبهه فرهنگی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ۱۹ دی در جمع مردم قم، به سه موضوع مهم «غیرت دینی»، «عقلانیت» و «بصیرت» اشاره کردند، این سه موضوع برای اصحاب فرهنگ هنر به این جهت که در میدان جنگ نرم قرار دارند بیش از هر حوزه دیگری است کارکرد راهبردی دارد.
کد خبر: ۴۹۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۰ - 10January 2022

غیرت دینی، عقلانیت و بصیرت رابردهای جبهه فرهنگی هستندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ تولید محتوا در جبهه فرهنگی نیازمند تجهیز شدن به تسلیحات فرهنگی است که بدون آن پیروزی در جنگ نرم محقق نخواهد شد. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سخنرانی امسال خود به مناسبت قیام ۱۹ دی مردم قم به نکات ارزشمندی اشاره کردند که می‌توان از بطن آن غیرت دینی، عقلانیت و بصیرت را دریافت کرد، سه سرفصل مهم که می‌توان از آن به عنوان تسلیحات فرهنگی در جنگ نرم یاد کرد.

گر چه رهبر معظم انقلاب اسلامی این نکات را صرفا در حوزه فرهنگی مطرح نکردند، اما با توجه به جامع‌الطراف بودن نظرات معظم‌له می‌توان از بیانات روز گذشته ایشان در هر حوزه از جمله حوزه فرهنگ بهره گرفت.

حوزه فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی ایران حساسیت‌ها و ظرائف خاص خود را دارد که بدون شناخت آن نمی‌توان به تولید محتوا مشغول شد. اگر محصول فرهنگی ۴۳ ساله اصحاب فرهنگ و هنر هنوز با تراز انقلاب اسلامی فاصله دارد به خاطر عدم شناخت این جبهه عظیم و کارآمد است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات ارزشمندشان در جمع مردم قم به سه مولفه «عقلانیت دینی»، «عقلانیت» و «بصیرت» اشاره کردند؛ این سه مولفه در همه حوزه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران از جمله حوزه اقتصادی، علم و فن‌آوری، نظامی و فرهنگی موضوعیت طرح شدن دارند.

به نظر می‌رسد با توجه به عمق مطالب مطرح شده در سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌توان از سه موضوع اشاره شده بیشتر در حوزه فرهنگ استفاده کرد. به هر صورت با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران در مناسبات سیاسی جهان که در کانون توجه افکار جهان قرار دارد، مسئله فرهنگ ابدا موضوع کم اهمیتی نیست و چه بسا در اغلب موارد می‌تواند نسبت به حوزه دیپلماتیک و نظامی ارجح باشد.

جبهه فرهنگی ما در مصاف جنگ نرم بی‌امانی قرار دارد که متاسفانه مسئولان فرهنگی و اصحاب هنر هنوز به عمق فاجعه‌ای که نظام اسلامی را تهدید می‌کند پی نبرده‌اند. پیروزی در این جنگ که البته نیازمند تلاش حداکثری است بدون تجهیز شدن به تسلیحات کارآمد فرهنگی هدفی دور از دسترس است.

جبهه فرهنگی قطعا می‌تواند پیروز میدان باشد به شرط آنکه در تولید محتوا از «غیرت دینی»، «عقلانیت» و «بصیرت» به عنوان تسلیحات فرهنگی استفاده کند. اگر در کالا‌های فرهنگی اعم از فیلم و سریال، ادبیات، شعر، موسیقی، تئاتر و... این سه اصل مد نظر هنرمندان قرار گیرد دیگر شاهد هر اثر خنثای سیاه‌نما نخواهیم بود که علیه نظام اسلامی حرکت کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار