یادداشت/ حدیثه صالحی

لشکر ویژه ۲۵ کربلا طلایه‌دار نبرد عملیات «کربلای ۵» بود

لشکر ویژه ۲۵ کربلا که یکی از طلایه‌داران نبرد سخت و سنگین عملیات «کربلای ۵» بود، با حماسه‌آفرینی رزمندگان اسلام برگ زرین دیگری از ایثار را رقم زد و با تقدیم حدود ۹۵۰ شهید، از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی دفاع کرد.
کد خبر: ۴۹۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ - 10January 2022

لشکر ویژه ۲۵ کربلا طلایه‌دار نبرد عملیات کربلای ۵ بودگروه استان‌های دفاع‌پرس_حدیثه صالحی؛ تاریخ پر از افتخارات حماسه‌های فرزندان روح‌الله در صحنه‌های مختلف دفاع از این مرز و بوم است و زیبا‌یی‌های بی‌شماری را در دفع دشمن از مرز‌های جمهوری اسلامی دارد که حس غرور و سربلندی را به ارمغان می‌آورد.

هشت سال دفاع مقدس از آن روز‌های پرحماسه و درس‌آموز است که رزمندگان عاشورایی جبهه حق علیه باطل عاشقانه و خالصانه حماسه‌های بی‌بدیل در عملیات‌های مختلف خلق کردند که عملیات کربلای ۵ در ۱۹ دی ۱۳۶۵ از جمله آنهاست.

این عملیات که در هفتمین سال جنگ تحمیلی ایران و عراق روی داد و در بعد نظامی ششمین عملیات گسترده برای فتح بصره محسوب می‌شد؛ به فاصله ۱۵ روز بعد از عملیات کربلای چهار با فرماندهی سپاه پاسدارن در محور شلمچه در منطقه‌ای موسوم به کانال ماهی و با رمز «یا زهرا (س)» آغاز شد و تا بیست‌وپنجم اسفند ۶۵ ادامه یافت.

سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی که پشتیبانی توپخانه هوانیروز ارتش را نیز در کنار خود داشت، در این آزمون نظامی سربلند بیرون آمد و توانست به نتایج دلخواه دست یابد.

از ویژگی‌های مهم این عملیات حجم انهدام دشمن، عبور از موانع بی‌نظیر و بی‌سابقه رژیم بعث و مهم‌تر از همه اخلاص و ایمان رزمندگان اسلام بود که سخت‌ترین و به اذعان بسیاری از رسانه‌ها و تاریخ نویسان شدیدترین جنگ تاریخ ایران و عراق را به نفع جمهوری اسلامی رقم زد و منجر به انهدام ماشین جنگی عراق شد.

لشکر ویژه ۲۵ کربلا که یکی از طلایه‌داران نبرد سخت و سنگین این عملیات بود، با حماسه آفرینی رزمندگان اسلام برگ زرین دیگری از ایثار را رقم زد و با تقدیم حدود ۹۵۰ شهید از ارزش‌ها و آرمان‌های نظام و انقلاب اسلامی دفاع کرد.

در این عملیات مهم، یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین محور‌ها به لشکر ویژه ۲۵ کربلا محول شد و عبور از آب با بیش از دو متر و وجود مین‌ها و سیم‌خاردارها، تصرف غرب کانال ماهی و عبور از آن و ادامه آن به سمت بصره را سخت‌تر کرده بود که فرماندهان و رزمندگان مازندرانی با الهام از مکتب عاشورا و مقاومت جانانه به پیروزی‌های بزرگ دست یافتند.

رزم‌آفرینی گردان‌های یا رسول (ص)، علی ابن ابیطالب (ع)، امام حسن (ع)، عاشورا، مسلم ۱و۲، موسی بن جعفر (ع) ۱و۲، حمزه سیدالشهدا ۱و۲، امام محمد باقر (ع)، مالک اشتر، گردان‌های ویژه شهدا، انصارالمجاهدین و امام حسین (ع) و... در چهار محور و نیز پشتیبانی رزمی تیپ زرهی، ادوات، توپخانه، مهندسی، تخریب، پدافند هوایی، جنگ نوین، بهداری، یگان دریایی و... از جمله حماسه‌های بی‌بدیل رزمندگان لشکر ویژه ۲۵ کربلا بود که اقتدار نظام را به رخ دشمن کشید.

گرامی باد یاد و خاطره مردان ظفرمند انقلاب اسلامی در عملیات غرورآفرین و پیروزمند کربلای ۵ و شهدای لشکر ویژه ۲۵ کربلا در این عملیات که امنیت و سرافرازی را برای نظام جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آوردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار