فواد ایزدی در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

آمریکا به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است/ نگاه بایدن نزدیک به جمهوری‌خواهان است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش آمریکا برای امتیازگیری از ایران گفت: نگاه بایدن با جموری‌خواهان تفاوت آنچنانی ندارد؛ مشکل دوم اطرافیان بایدن هستند که از میان چهره‌های صهیونیست انتخاب شدند که این بی سابقه بوده است.
کد خبر: ۵۰۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶ - 11January 2022

آمریکا به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است/ نگاه بایدن نزدیک به جمهوری‌خواهان استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «فواد ایزدی» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل ظهر امروز (سه‌شنبه) در همایش مدیران کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و رقابت بین ترامپ و بایدن با اشاره به اینکه برخی‌ بر این باور بودند که با وجود انتخاب بایدن توافق صورت می‌گیرد و وضعیت به حالت عادی بازمی‌گردد، اظهار داشت: بایدن می‌توانست در روز اول سر کار آمدن به برجام برگردد همانطور که در برخی از معاهدات این امر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه افرادی که به برگشت بایدن خوش‌بین بودند به کلمات قوی‌تر و طولانی‌تر توجه نکردند، گفت: بایدن به دنبال امتیاز گرفتن از ایران است و این را در شش دوره مذاکرات در دولت گذشته دیدیم.

ایزدی افزود: برای رسیدن به توافق درست مشکلاتی وجود دارد؛ اولین مشکل وجود بایدن است اینکه برخی‌ها می‌گویند، چون بایدن معاون اوباما بوده حتما توافق صورت خواهد گرفت، اما این تفکر اشتباه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: نگاه بایدن با جموری‌خواهان تفاوت آنچنانی ندارد؛ مشکل دوم اطرافیان بایدن هستند که از میان چهره‌های صهیونیست انتخاب شدند که این بی سابقه بوده است.

تحلگر مسائل بین‌الملل اظهار داشت: مشکل سوم این است که در آمریکا بر سر مسائل ایران دعوا است؛ اگر توافقی در وین ایجاد شود ممکن است تا ۱۰ ماه آینده با توجه به انتخابات کنگره و بر روی کار آمدن جمهوری‌خواهان توافقات دچار مشکل شود.

ایزدی گفت: یک تفاوت نگاه بین دموکرات و جمهوری‌خواهان نسبت به ایران وجود دارد؛ یک نگاه بر این باور است با فشار حداکثری می‌توان ایران را شکست داد و نگاه دیگر بر این باورند که تحریم‌ها و فشار حداکثری کارایی ندارد.

وی افزود: ایران تفادت نگاه باعث ایجاد انسداد سیاسی در آمریکا در حوزه‌های مختلف ایجاد شود.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکا مشکل ایران تنها آمریکا نیست بلکه برخی کشور‌های اروپایی با ایران دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی عنوان می‌شود روسیه وچین به جای ایران مذاکره می‌کنند، گفت: این‌چنین نبوده و نیست بلکه مذاکرات بین ایران و آمریکا فقط از طریق نامه صورت می‌گیرد.

ایزدی با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند چرا مستقیم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم، افزود: این صحیح نیست که به صورت مستقیم مذاکره صورت گیرد چرا که اگر اینچنین باشد ۱+۴ می‌شود ۱+۵ و آمریکا جزء کشور‌های مذاکره کننده در جلسات حضور پیدا خواهد کرد و این باعث می‌شود آن‌ها بتوانند از مکانیسم ماشه استفاده کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: منطق ایران در مذاکرات صحیح بوده است، اما نباید اقتصاد ایران شرطی شود؛ این موضوع از شعار‌های دولت سیزدهم بوده و عنوان شده که اقتصاد را با برجام گره نخواهند زد.

ایزدی در پاسخ به سوالات مدیران کل بنیاد خفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع در حوزه‌های مختلف گفت: برخی‌ها بر این باور بودند که در زمان ترامپ با توجه به حجم تحریم‌ها در کشور ایجاد ناامیدی کنند؛ اگر افکار عمومی به خوبی توجیح شوند و اصلاح شوند و وضعیت نوجود را عنوان کنیم مردم‌با هوشمندی با مسائل و حربه‌های دشمن برخورد خواهند کرد.

وی در خصوص خروج آمریکا از منطقه گفت: اگر تعریف این باشد که آمریکا در منطقه پایگاه نداشته باشد ممکن است ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر عملی شود؛ اما اگر منظور حضور مقتدر آمریکا که این‌چنین نیست و حضور آمریکا در منطقه دیگر مثل گذشته نیست و فقط فیزیکی است.

وی گفت: آمریکایی‌ها به جایی خواهند رسیدند که به تدریج از منطقه غرب آسیا باید خارج شوند و آن‌ها بر این باورند حضور در غرب آسیا آن‌ها را در رقابت با چین عقب انداخته است.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار