ضرغامی در همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصداق کامل میراث فرهنگی است/ تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی بزرگترین رفراندوم تاریخ بود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با گرامیداشت یاد شهید سلیمانی گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصداق کامل میراث فرهنگی است.
کد خبر: ۵۰۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸ - 11January 2022

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصداق کامل میراث فرهنگی است/ تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی بزرگترین رفراندوم تاریخ بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «عزت‌الله ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عصر امروز (سه‌شنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه دفاع مقدس یکی از مهمترین و سرنوشت‌ساز‌ترین مقاطع تاریخ کشورمان است، اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کارنامه درخشانی در حوزه نشر آثار دفاع مقدس دارد.

ضرغامی با گرامی‌داشت عملیات کربلای ۵ و دستاورد‌های بسیار آن گفت: امروز نتیجه مقاومت را در ابعاد مختلف می‌بینیم البته که در این حوزه هزینه‌هایی هم پرداخت کرده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مصداق کامل میراث فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ما آثار تاریخی ملموس و غیر ملموس داریم، گفت: ۵۳ هزار اثر تاریخی ملموس ثبت شده است؛ البته ما در سطح جهان ۲۶ اثر ثبت شده داریم.

ضرغامی با بیان اینکه دو هزار اثر ناملموس فرهنگی در کشور ثبت شده است، گفت: با ثبت خوشنوسی در جهان تا کنون ۱۷ اثر تاریخی ناملموس در جهان ثبت شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: آنچه مهم است میراث ناملموس است چرا که با فرهنگ، اعتقاد، ارزش‌ها و آئین‌های ما سر و کار دارد و از هر چیزی قیمتی‌تر است.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس حادثه‌ای در ابعاد بزرگ است، گفت: دفاع مقدس یک پدیده ویژه، استثنائی و بی بدیل است که خروجی و دستاورد‌های زیادی دارد که یکی از این دستاورد‌ها وحدت و انسجام ملی است.

ضرغامی افزود: هر گاه شکاف عمیقی در کشور رخ داده، دفاع مقدس آمده و آن را ترمیم کرده است؛ به عنوان مثال پس از جریان دوم خرداد و موضع‌گیری‌های مختلف شهادت سپبهد صیاد شیرازی و تشییع پیکر آن شهید والامقام توانست ورق را برگرداند.

وی افزود: در واقع می‌توان گفت تشییع پیکر شهید صیاد شیرازی یک عملیات ثامن الائمه (ع) دیگر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصاویری به وجود آورد که هیچگاه نخواهیم دید و تشییع این شهید والامقام یک رفراندم تاریخی بود.

ضرغامی گفت: ما اگر داریم ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ می‌کنیم اولا باید بدانیم ارزش دفاع مقدس همین وحدت و انسجام است و به نام دفاع مقدس بعضی‌ها نیایند جامعه را دچار تفرقه کنند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی یکبار در سال ۱۳۸۸ با سه گروه مرزبندی کردند، افزود: به جز این سه گروه ما مرزبندی نداریم؛ یک جامعه ایرانی داریم که عاشق ارزش‌ها و عاشق قهرمانان ملی هستند.

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به بازدید جوانان و نوجوانان از یادمان‌های دفاع مقدس در قالب کاروان‌های راهیان نور خاطرنشان کرد: کجای دنیا دیدید که هفت میلیون نفر می‌روند از بیابان‌ها بازدید کنند و دچار تحول شوند؛ این حقیقت دفاع مقدس است.

وی با اشاره به همکاری وزارت میراث فرهنگی و بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: می‌توانیم با یکدیگر در قالب (گردشگری دفاع مقدس، گردشگری جنگ و ...) همکاری داشته باشیم.

ضرغامی گفت: راهیان نور در جنوب یک سابقه خوب دارد، اما راهیان نور غرب باید تقویت شود و می‌توانیم با جاذبه‌های تکمیلی آن را توسعه دهیم.

وی با اشاره به بوم‌گردی اظهار داشت: اگر بتوانیم به درستی در این حوزه عمل کنیم می‌توانیم به ترویج فرهنگ دفاع مقدس کمک کنیم.

ضرغامی ادامه داد: نیرو‌های انقلابی و بسیجیان می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌هایی که هست، ماهیت بوم گردی را تغییر دهند و باید در این حوزه فعال شویم.

وزیر میراث فرهنگی گفت: زمینه‌های همکاری احصاء شده و جلساتی در این خصوص با حضور سردار کارگر برگزار شده و در سفر‌های استان‌ها حتما در خدمت شما خواهیم بود.

انتهای پیام/ ۲۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار