دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«عمار»؛ جشنواره‌ای در تراز فرهنگ انقلاب اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاکله و شیرازه اصلی جشنواره‌ی فیلم مردمی عمار را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۵۰۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 13January 2022

نگاهی به «عمار»؛ جشنواره‌ای در تراز فرهنگی انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سیزده جشنواره‌ی مهم فیلم (اعم از فیلم‌های کوتاه و بلند) در ایران برگزار می‌شود.

البته آمار جشنواره‌های فیلم کوتاهی که در ایران برگزار می‌شوند بسیار فراتر از این حرفهاست، اما جشنواره‌هایی که به قولی آینه‌دار فرهنگ امروز کشور ما باشند و جنبه و وجهه‌ی عمومی داشته باشند سیزده جشنواره‌ی فیلم هستند که جشنواره فیلم مردمی «عمار» یکی از آنهاست.

این جشنواره در سال ۱۳۸۹ و در نخستین بزرگداشت نهم دی ۱۳۸۸ برگزار شد. برگزار کننده‌ی اصلی این جشنواره «دفتر مطالعات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب اسلامی» است و تا امروز یازده دوره‌ی آن برگزار شده و دوازدهمین دوره‌ی آن در حال برگزاری است.

در مطلع برگزاری این سلسله جشنواره‌های سینمایی در کشور (جشنواره فیلم عمار) بسیاری بر آن بودند تا این جشنواره را فستیوالی آلترناتیوی برای جشنواره‌ی فیلم فجر قلمداد کنند، اما دبیران و برگزارکنندگان این جشنواره و جشنواره‌ی فیلم فجر هرگز وارد اینگونه از بازی‌های سیاسی نشدند.

جشنواره‌ی فیلم فجر بسیار قدیمی‌تر از جشنواره‌ی فیلم عمار بوده و از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران آغاز به کار کرده و در طول این سال‌ها تبدیل به نمادی از سینمای انقلاب اسلامی شده است.

اگرچه گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاکله و شیرازه اصلی جشنواره‌ی فیلم مردمی عمار را نیز تشکیل می‌دهد و زیربنای اصلی این جشنواره به حساب می‌آید و به این جشنواره در سالیانی که از برگزاریش می‌گذرد اعتباری انقلابی بخشیده است، اما لزوما قیاس این دو جشنواره‌ی سینمایی با یکدیگر شاید کاری درست و منطقی به نظر نمی‌آید.

طی ادوار گذشته‌ی این جشنواره در قالب جایزه‌ی «فانوس ویژه» از هنرمندان و کنشگران مختلف عرصه‌ی رسانه و فرهنگ تقدیر شد. شادروان فرج الله سلحشور و امرالله احمدجو از هنرمندانی هستند که این جایزه‌ی ویژه‌ی جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار را به خانه برده اند.

حال باید منتظر ماند و دید کدام هنرمندان می‌توانند جوایز بخش‌های مختلف را در این دوره نصیب خود کنند.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار