همراه با دوازدهمین جشنواره عمار؛

روایتی ناگفته از روزهای اول حضور حاج قاسم در نبرد با داعش

مستند «محاصره ۳۶۰ درجه» یک خاطره را داستان‌گونه از زبان افراد حاضر در واقعه روایت می‌کند و در این بین، توانسته به‌خوبی قدرت مدیریت حاج‌قاسم را در میان مردم عراق به تصویر بکشد.
کد خبر: ۵۰۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰ - 13January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دوازدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، از ابتدای این هفته و با نمایش آثار منتخب در سینمافلسطین آغاز شده و تا پنج‌شنبه (۲۳ دی)، میزبان علاقمندان است. «محاصره ۳۶۰ درجه» به کارگردانی حامد هادیان یکی از آثار حاضر در این جشنواره است.

حکیمه ابوالقاسمی در یادداشتی به این مستند پرداخته است که می‌خوانید.

«و جاء من اقصاالمدینه رجل یسعی قال یا قوم اتبعوا المرسلین...» و خداوند برای برخی از انسان‌ها ارزشی خاص قائل شده است. گویی هم‌رتبة پیامبران و مقربان. آنچنان خالصانه مقرب درگاه ربوبیتش هستند که حتی خداوند نامی از آن‌ها به میان نیاورده و برای ذکر نامشان به کلمه مرد اکتفا کرده است.

نام حاج‌قاسم که می‌آید، دل‌هایمان برای شنیدن فتوحات جدیدش تنگ می‌شود. چشم‌انتظاریم تا ببینیم دوباره کدام منطقه را فتح کرده و دوباره چطور بینی مستکبران عالم را به خاک مالیده.

مستند «محاصره ۳۶۰ درجه» مستندی قوی، زیبا و جذاب برای مخاطب است. از همان روز‌های اولِ حضور حاج‌قاسم در میدان نبرد علیه داعش در عراق را توصیف می‌کند و آن را با مستندات به تصویر می‌کشد. استفادة بسیار عالی از تصاویر ضبط‌شده و تدوین مناسب آن‌ها باعث شده است که مخاطب خود را در میدان مبارزه تصور کند. جالب‌تر اینکه برخی تصاویر، تصاویری هستند که داعشی‌ها از این اتفاقات گرفته‌اند. همچنین انیمیشن‌های گرافیکی مناسب به فهم دقیق‌تر بیننده از نواحی درگیر جنگ کمک شایانی کرده است.

روایتی ناگفته از روزهای اول حضور حاج قاسم در نبرد با داعش

استفاده از تصاویر هلی‌شات و نمایش وضعیت اماکنی که فرمانده در آن‌ها گام نهاده یا برای حفظ آن‌ها تلاش کرده، بیننده را در وسط میدان قرار می‌دهد. حسی که گویی بیننده جزئی از نیرو‌های فرمانده است و قرار است با دیدن این مستند توجیه عملیاتی شود.

این حس خاص، به‌واسطة صدابرداری حرفه‌ای مستند، به‌خصوص صدابرداری در تصاویری که نمایشگرِ فرمانده است، دوچندان شده است؛ گویی مخاطب در کنار فرمانده ایستاده و به سخنان فرمانده گوش می‌دهد.

تصاویر مستند گویی روایت‌گر موضوع هستند. چه تصاویری که در زمان حضور فرمانده گرفته شده و چه تصاویری که در زمان‌های دیگر گرفته شده، همگی به بهترین شکل مستند را روایتگری می‌کنند و در عین حال پیوستگی کل اثر نیز حفظ شده است.
همچنین راوی، واقعه را با بیانی شیوا و داستان‌گونه بیان می‌کند و چنان مخاطب را درگیر می‌کند که همواره نگران این هستیم که سرانجام فرماندهی فرمانده چه خواهد شد.

مستند یک خاطره را داستان‌گونه از زبان افراد حاضر در واقعه روایت می‌کند و در این بین، توانسته به‌خوبی قدرت مدیریت حاج‌قاسم را در میان مردم عراق به تصویر بکشد. در آخر فیلم چه پایانی بهتر از نوشته‌های توصیفی خود حاج‌قاسم از این واقعه. در یک کلام به جرأت می‌توان گفت همه سکانس‌ها و خاطرات و توصیفات با ظرافتی زیبا در کنار یکدیگر جای‌گذاری شده‌اند. همة این‌ها دست به دست هم داده تا ما چشم‌براه روستازاده‌هایی باشیم که قرار است مردان میدان آینده باشند.

دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی شروع شده و تا ۲۳ دی، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار