وزیر انرژی عربستان سعودی:

مقادیر زیادی اورانیوم داریم/ دنبال توسعه برنامه اتمی هستیم

عبدالعزیر بن سلمان ضمن اعلام اینکه این کشور مقادیر زیادی اورانیوم دارد، گفت: ریاض دنبال بهره‌برداری تجاری از این ذخیره است.
کد خبر: ۵۰۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷ - 13January 2022

مقادیر زیادی اورانیوم داریم، دنبال توسعه برنامه اتمی هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالعزیر بن سلمان» وزیر انرژی عربستان سعودی دیروز (چهارشنبه) در کنفرانسی در خصوص معدن که در ریاض برگزار شد، به ذخایر اورانیوم در این کشور اشاره کرد.

وی گفت: دنبال توسعه برنامه اتمی خود هستیم و درباره این موضوع واقعا صریح خواهم بود. ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم و باید از آن بهره‌برداری کنیم. از شرکاء جهت بهره‌برداری از این ذخایر و توسعه آن با بالاترین درجه شفافیت کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آن به جنبه تجاری خواهیم رسید.

در تیر سال جاری (۱۴۰۰) «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (پنج‌شنبه) در توئیتی در پاسخ به اظهارات واهی نماینده عربستان سعودی در وین در خصوص پیشرفت اخیر هسته‌ای ایران، نوشت: در مورد پادشاهی عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست.

وی افزود: هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها، به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص اتمی خود را با دور نگهداشتن آن‌ها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند.

غریب آبادی دو سال پیش نیز برنامه اتمی عربستان سعودی را بسیار غیرشفاف خواند و گفت که بقای رژیم سعودی با تداوم جنگ و تنش گره خورده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در بخشی دیگر از توضیحات خود، با اشاره به اینکه عربستان سعودی به عنوان کشوری با برنامه اتمی کاملا غیر شفاف، شاید بتواند سکوت را در قبال وضعیت کنونی خود بخرد، اما نمی‌تواند آن را برای همیشه مخفی کند، با ابراز نگرانی گفت: پادشاهی سعودی یک عضو معاهده ان. پی. تی بوده و دارای موافقتنامه جامع پادمان دوجانبه لازم الاجراء با آژانس است. اما متاسفانه این کشور همچنین کماکان پروتکل به اصطلاح «مقادیر کم» را اجرا کرده که آن را از تعهد به پذیرش بازرسان آژانس استثناء می‌کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها