معاون اجرایی ارتش:

سربازی در نظام اسلامی یک امر مقدس است

امیر سرتیپ محمودی با اشاره به انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: سربازی در نظام اسلامی یک امر مقدس محسوب می‌شود.
کد خبر: ۵۰۰۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ - 13January 2022

سربازی در نظام اسلامی یک امر مقدس استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش ظهر امروز (پنجشنبه) در جشنواره حضرت علی‌اکبر (ع) جوان سرباز ارتش که به میزبانی نیروی هوایی در مرکز آموزش هوایی شهید خضرایی برگزار شد، اظهار داشت: به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و هدایت‌ها و تاکیدات حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نگاه به مقوله سربازی کاملاً عوض شد تا جایی که از خدمت سربازی به عنوان یک خدمت مقدس و نوعی فداکاری برای کشور عزیزمان یاد می‌شود.

معاون اجرایی ارتش افزود: خدمت سربازی یکی از ارکان دفاعی کشور برای حفظ و صیانت از نظام دینی انقلاب اسلامی است که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) از اوجب واجبات بوده و این افتخار علاوه بر وظیفه به مثابه عبادت به شمار می‌رود.

امیر محمودی بیان کرد: از دیدگاه رهبری معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای عزیز خدمت سربازی خدمت واقعا مقدسی است و سربازان در جنگ و صلح در صف اول نیازهای ملت و کشور قرار دارند. همه خانواده‌ها و همه آحاد جوانان باید اهمیت آن را درک کنند و با شور و علاقه به آن بشتابند.

وی ادامه داد: در ساختار نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران واژه سربازی از مفهوم عمیق و باارزشی برخوردار است و از مهمترین مولفه‌های قدرت و اقتدار ارتش سربازهای وظیفه بوده که از ارکان تعیین کننده به شمار می‌روند. در قانون اساسی سه وظیفه حفظ تمامیت ارضی پاسداری از استقلال و حفظ نظام بر عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده است.

معاون اجرایی ارتش بیان کرد: ارتش مقتدر ارتشی است که بتواند تکیه‌گاه ملت باشد و وظایف خود را در قبال ملت به نحو احسن انجام دهد و امروز بخشی مهم از این وظایف به واسطه سربازان انجام می‌شود. اگر کارکنان وظیفه نباشند این سه ماموریت اصلی ارتش به درستی انجام نخواهد شد؛ بنابراین بار سنگین اجرایی ماموریت‌های فوق بر دوش سربازهای وظیفه است.

امیر محمودی عنوان کرد: سربازان در خط مقدم مقابله با تهدیدات قرار دارند و جان خود را در راه کشور و پاسداری از نظام و استقلال و ارزش‌های الهی تقدیم کرده و به استقبال شهادت در راه خدا می‌روند. سربازی یعنی سر دادن در راه دین و وطن و عاشق شدن و عاشق بودن.

وی افزود: با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۵۹ ارتش بعث عراق جنگ وسیع و از پیش تدارک دیده شده‌ای را در طول ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ما آغاز کرد، تجاوزی که منجر به یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ شد و در عین حال یکی از افتخار آمیزترین حماسه پرشور را برای میهن عزیزمان را رقم زد.

معاون اجرایی ارتش خاطرنشان کرد: این افتخار با حضور تمامی نیروهای پایور متدین و انقلابی ارتش و همچنین سربازان عزیز که با حدود دو میلیون و ۶۴۰ هزار شرکت کننده بالاترین آمار حضور در جبهه ها را در میان نیروهای نظامی در جنگ داشتند و با حدود ۳۹ هزار شهید سرباز نیز دارای بالاترین آمار شهدا در جنگ است.

امیر محمودی ادامه داد: گروهی از این شهدا سربازان احتیاط (۷۵ هزار سربازان منقضی خدمت ۵۶) بودند که در روزهای اولیه جنگ با وجود آن که خدمت خود را به پایان رسانده و به آغوش خانواده‌های خود بازگشته بودند در زمانی که دشمن لحظه به لحظه به مرزها نزدیکتر می‌شد همین سربازان دوران احتیاط طاقت نیاورده و دوباره به لباس مقدس سربازی بازگشتند تا به دفاع از کشور و انقلاب بپردازند.

وی تصریح کرد: میدان‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس و زندان‌های بعثی‌ها و وجب به وجب خاک کشور عزیزمان جایی نیست که رد پای سربازان وجود نداشته باشد. در آن روزهای پرمخاطره همین سربازان عزیز بودند که جانانه مقاومت کردند و ثمره آن عملیات‌های بزرگ و موفقیت‌آمیز ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، طریق‌القدس، بیت‌المقدس و غیره بود.

معاون اجرایی ارتش اضافه کرد: باید یادی کنیم از همه سربازان دوران دفاع مقدس و از جمله همان دیده‌بان خط مقدم لیسانس وظیفه سرباز عبدالحمید انشایی که وقتی نیروهای دشمن را در منطقه شیاکو دید گرای همانجا را به توپخانه خودی داد و با گلوله باران آن منطقه علاوه بر به هلاکت رساندن نیروهای دشمن خودش هم به شهادت رسید و در آخرین لحظه‌ها از پشت بی‌سیم اعلام کرد که به امام و مادرم بگویید شیاکوه لرزید اما انشایی نلرزید.

محمودی عنوان کرد: باز هم باید یادی کنیم از سرباز یوسف حیدری که در روزهای آخر این جنگ با بستن نارنجک به خود میان تانک‌های دشمن رفت و با انفجار نارنجک‌ها آن را متوقف کرد. مگر می‌شود از این پرافتخارترین و گمنام‌ترین نیروها نام نبریم؟ همان‌هایی که در کنار فرماندهان پر افتخار ایشان شهید صیاد شیرازی، شهید منفرد نیاکی، شهید فلاحی، آبشناسان، دوران، همتی، کشوری، شیرودی، زارعیان و غیره که خود را سرباز می‌دانستند، حماسه‌ای بزرگ آفریدند.

وی ادامه داد: تا جایی که شهید جبهه مقاومت سردار حاج قاسم سلیمانی در وصیت نامه خود به حذف همه عناوین و القاب تأکید و سفارش کرده است که بر روی سنگ قبر ایشان عبارت سرباز قاسم سلیمانی نوشته شود تاریخ کشور ما و هشت سال دفاع مقدس کم نداشتند از این سربازان که نسلشان نه فراموش شدنی و نه تمام شدنی است.

معاون اجرایی ارتش بیان کرد: امروزه اگر نام ایران عزیز است، اگر جایگاه آن بلند و رفیع است و اگر افتخارات پیشرفت‌های آن چشم‌ها را خیره و دل‌های جهانیان را مسحور کرده است، از آن جهت است که برای حفظ عزت و سربلندی آن، خونه صدها هزار ایرانی معتقد و متعهد بر این خاک پاک ریخته شده که حامل فرهنگ و تمدنی چند هزار ساله و خاستگاه اندیشه‌ها و مکتب‌های فکری انسان ساز و گرانقدر، پرورش دهنده و خدمت رسان دین مبین اسلام است.

محمودی گفت: پس بی‌گمان حفاظت و حراست از ایران تنها حفاظت و پاسداشت یک نام نیست بلکه موضوع بر سر حفاظت از یک دنیا ارزش و اقتدار بی پایان است و در این صیانت مبارک، نام سربازان ایرانی چه خوش می‌درخشد، جوانانی که با رنگ و نژاد ایرانی از اقوام و اقشار و ادیان مختلف برای پاسداری عزت و استقلال ایران در اقصی نقاط کشور ماموریتی حساس و خطیر بر عهده دارند و در خشکی و دریا نام ایران سربلند اسلامی را به زبان می‌راند و از اعماق دره‌ها تا قله کوهستان‌ها سرود سربلندی ایران عزیز را بر لب زمزمه می‌کنند.

وی عنوان کرد: در فرهنگ ایرانی و اسلامی هر نعمتی زکاتی دارد و بیش از زکات عمر یک مرد انجام خدمت مقدس سربازی است. امروز سربازان عزیز مقام، منزلت و جایگاه اجتماعی خاصی در نیروهای مسلح برای خصوص در ارتش جمهوری اسلامی ایران برخوردارند و تاکید بر این است که محیط‌های سربازی باید محیطی سرشار از نشاط، شادابی، معنویت، برادری، صفا و صمیمیت باشد.

معاون اجرایی ارتش افزود: در همین راستا و بر مبنای فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا اقداماتی همچون خوشایندسازی محیط سربازی برای کارکنان وظیفه شامل محیط خدمت، ویژگی‌های خدمتی، وضعیت فرهنگی، نحوه برخورد با سرباز، توجه به سرباز، ارتباط با خانواده‌های سربازان عزیز در دستور کار قرار گرفت.

محمودی درباره نقش سربازان در هیات‌های اندیشه‌ورزی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: در این طرح در سطح همه یگان‌های ارتش سربازان تحصیل کرده و نقطه ارتش در جلسات هیات اندیشه‌ورزی حضور داشته و شرکت می‌کنند و متناسب با مباحث و مسائل مطروحه ایده و طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه و پس از بررسی و کارشناسی چنانچه قابلیت اجرایی داشته باشد مورد استقبال فرماندهان و مسئولین مربوطه نیز قرار می‌گیرند.

وی درخصوص مهارت‌آموزی سربازان (تبدیل سربازان از بهره‌بردار به بهره بر) هم خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح این طرح به صورت یک برنامه پنج سال پیش‌بینی شده و از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت بر اساس این برنامه سال ۹۷ با شعار رویش، روی سال ۹۸ با شعار پرورش، سال ۹۹ با شعار خیزش، امسال با شعار گسترش و سال ۱۴۰۱ با شعار پوشش ملی نامگذاری شده است. طبق این برنامه همه سربازان شاغل در ارتش تحت پوشش آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آموزی قرار می‌گیرند.

معاون اجرایی ارتش ادامه داد: برابر این طرح همه جوانان ۱۵ سال به بالا می‌توانند در سامانه سرباز ماهر ثبت‌نام کنند بر اساس این طرح جوانان ما هم و دارای مدرک معتبر بعد از ورود به خدمت در مهارت‌های خودشان به‌کار گرفته می‌شوند و در حین و بعد از خدمت هم می‌توانند از مشاوره‌ای آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار