امیرعبداللهیان:

برنامه همکاری جامع ایران و چین از امروز وارد مرحله اجرا می‌شود

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که امروز برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود و افزود: در سفر به چین حامل پیام کتبی آقای رئیسی برای همتای چینی بودم.
کد خبر: ۵۰۰۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹ - 14January 2022

برنامه همکاری جامع ایران و چین از امروز وارد مرحله اجرا می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر اولا توافق کردیم دو طرف اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وی افزود: ما همزمان با گفت‌وگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم امروز را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از جمله موضوعات دیگری که در دستورکار بود ما برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، حامل پیام کتبی رئیسی رئیس جمهور به شی جین پینگ رئیس جمهور چین بودیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در موضوع مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، گفت‌وگوهای مفصلی را داشتیم، نماینده چین در وین در کنار نماینده روسیه نقش مثبتی را در حمایت از حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از لغو تحریم‌ها دنبال می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: امروز توافقات قوی‌تری را با هم داشتیم.

وزیر خارجه چین امروز در دیدار امیرعبداللهیان با اعلام آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی و ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

سند برنامه همکاری جامع ایران و چین هفتم فروردین ماه در سفر وانگ یی به تهران بین وی و محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به امضا رسید. آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها