امام جمعه شاهدیه:

غیرت دینی روح امر به معروف و نهی از منکر است

حجت‌الاسلام «دهقان‌نیری» گفت: غیرت دینی این است که انسان مؤمن نسبت به دین و اجرای دستورات دینی حساس باشد و لذا می‌توان گفت غیرت دینی روح امر به معروف و نهی از منکر است.
کد خبر: ۵۰۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴ - 14January 2022

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، حجت‌الاسلام «محمود دهقان‌نیری» امام جمعه شاهدیه در خطبه‌های این هفته نماز جمعه این شهر خطبه دوم با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با مردم قم به آن سفارش کردند، مسئله غیرت دینی بود و آن را عامل نجات کشور دانستند.

وی ادامه داد: غیرت آن است که انسان نسبت به داشته‌ های خود و دیگران حساس باشد و احترام بگذارد و آن را حفظ کند. بنابراین غيرت حقيقتی است كه دو اصل اساسی دارد. نخست آن است به حريم ديگران احترام بگذارد و دوم آنکه اجازه ندهد ديگران به حریم او وارد شوند.

دهقان نیری با اشاره به اهمیت مسئله غیرت گفت: امام صادق(ع) فرمود: «اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُورٍ وَلِغیرَتِهِ حَرَّمَ الْفَواحِشَ ظاهِرَها وَ باطِنَها؛ خداوند غیور است و هر انسان غیرتمندی را دوست می‌دارد و به دلیل همین غیرتش است که تمام کارهاى زشت را اعم از آشکار و پنهان حرام کرده است.»

وی ادامه داد: در حدیث دیگری امام صادق(ع) فرمودند: «اِذا لَمْ یَغُرِ الرَّجُلُ فَهُوَ مَنْکُوسُ الْقَلْبِ؛ اگر انسانى غیرت نداشته باشد قلب و فکرش وارونه است.» ‏طبیعی است که اگر ظرفی وارونه شد هر چه در آن است می‌ریزد و چیزی هم در آن بند نمی‌شود. بنابراین کسی که غیرت ندارد از سایر فضائل هم بی‌بهره است.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به اقسام غیرت گفت: مهمترین داشته‌های یک انسان در این دنیا چهار چیز است: «دین، ناموس، اموال، کشور». غیرت آن است که حریم این چهار چیز را هم خود نگهدارد و هم اجازه ندهد دیگری این حریم‌ را بشکند. یعنی همان اندازه که به اموال و ناموس خود حساس است به اموال و ناموس دیگران نیز حساس باشد.

وی ادامه داد: سرآمد غیرت در این چهار چیز غیرت دینی است. زیرا هر کجا غیرت دینی باشد، غیرت ناموسی و مادی و ملی هم وجود دارد. غیرت دینی این است که انسان مؤمن نسبت به دین و اجرای دستورات دینی حساس باشد. یعنی هم خودش دستورات دینی را جدی گیرد و عمل کند و هم در جامعه نسبت به اجرای احکام دینی حساس باشد، بنابراین می‌توان گفت غیرت دینی روح امر به معروف و نهی از منکر است.

امام جمعه شاهدیه با اشاره به ۲۶ دی ماه، سالروز فرار محمدرضا شاه خائن از کشور تصریح کرد: عده‌ای با استفاده از فضای مجازی تلاش می‌کنند تاریخ را تحریف کنند و چهره منحوس پهلوی را پاک و مبرّا جلوه دهند. دوران پنجاه سال سیاه پهلوی را گل و بلبل نشان دهند، جوان‌هایی که آن دوران را ندیدند، به تاریخ نگاه کنند و فریب فضای مجازی و تبلیغات خائنین را نخورند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار