دبیر نمایشگاه «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» خبر داد؛

برگزاری نمایشگاه سبک زندگی برای تغییر آرایش فرهنگی کشور/ مخاطبین خاص را میزبانی می‌کنیم

حسینی از برگزاری نمایشگاه «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این نمایشگاه که میزبان مخاطبین خاص خواهد بود به‌دنبال تغییر آرایش فرهنگی کشور است.
کد خبر: ۵۰۰۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۲ - 15January 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدسعید حسینی» دبیر نمایشگاه تخصصی «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» در نشست خبری این رویداد مهم فرهنگی با بیان‌ اینکه در بازه‌ی زمانی بیش از ۱۰ سال گذشته موضوع محصولات فرهنگی را در کشور پیگیری می‌کردیم، اظهار داشت: طی تجربه‌ای کسب شده به این نتیجه رسیده‌ایم که دغدغه‌مندان فعالیت فرهنگی و کسانی که می‌خواهند کار فرهنگی و یا تاثیر فرهنگی و محتوایی در جامعه داشته باشند، مهم‌ترین مخاطب آن‌ها باید کودک و نوجوان باشند.

وی مقطع کودکی و نوجوانی را بهترین زمان برای شکل‌گیری شخصیت، دیدگاه و جهان‌بینی دانست و گفت: با یک رصد اولیه در فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای در عرصه کودک و نوجوان در دنیا، با این موضوع مواجهه می‌شویم که با توجه به جهانی که کودک و نوجوان دارد و آن نگاه غیرمستقیم و داستانی و روایت‌گونه‌ای که کودک نیاز دارد و با ارائه مستقیم محتوا کمتر مورد تاثیرگذاری قرار گیرد؛ لذا آنچه رخ می‌دهد خلق یک جهان داستانی و شخصیت‌ها و قهرمان‌ها است که پرداخته می‌شود و توسط بزرگ‌ترین کمپانی‌های اقتصادی دنیا مثل والت‌ دیزنی به‌نوعی رویای بچه‌های سراسر دنیا را خلق می‌کنند.

آرایش فرهنگی کشور تناسبی باوضعیت کالاهای فرهنگی ندارد

دبیر نمایشگاه تخصصی «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» تصریح کرد: به‌جز معدود کشور‌هایی مثل ژاپن که در حوزه صنایع فرهنگی فعالیت‌هایی دارند، عمده‌ی محتوا‌های کودک و نوجوان توسط شرکت‌های آمریکایی به‌خصوص والت‌ دیزنی طراحی می‌شود. این محتوای رسانه‌ای که عمدتاً از طریق انیمیشن، فیلم‌سینمایی، کمیک و نشر و بازی‌های رایانه‌ای خلق می‌شود، شامل بیش از ۵۰ عرصه‌ی محصولات و هرآن‌چیزی است که ما فکر می‌کنیم از کالا‌های مصرفی، محتوایی، سبک زندگی و...، به‌تعبیری هرآن‌چیزی که انتقال پیام و محتوا دارد، می‌شود.

حسینی با تاکید براینکه شرکت‌های آمریکایی حتی روی جعبه‌های کمک‌های اولیه امدادی برای کودکان از شخصیت‌های کارتنی صحبت می‌کنند، افزود: بچه وقتی به شخصیت علاقه‌مند شد، براساس زندگی کردن با شخصیت‌ها همه‌ی ساختار ذهنی و محتوایی او شکل می‌گیرد. ما متاسفانه در کشورمان با اینکه خیلی شعار و دغدغه‌های مختلف از سوی دستگاه‌های مختلف مطرح می‌‎شود، اما وقتی در این زمینه آرایش فرهنگی کشور را می‌بینیم، هیچ تناسبی با این زنجیره‌واره و این خلق شخصیت و توسعه‌ی صنایع فرهنگی در حوزه محصولات مصرفی نداریم.

تجربه‌ی نوشت‌افزار داخلی اثبات «ما می‌توانیم» بود

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اتفاقات کوچکی رقم خورد با این هدف که بگوییم می‌شود. یعنی نوشت‌افزار ایرانی با طرح‌های داخلی یک «ما می‌توانیم» به این معنا بود که ما نشان بدهیم اگر کار خوبی صورت بگیرد، علیرغم اینکه زنجیره‌های قبل و بعد آن دچار نقص است و محتوای خوب کم داریم، اما نشان داده شد که مخاطب استقبال می‌کند.

دبیر نمایشگاه تخصصی «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» تصریح کرد: ما در آستانه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی و شاهد تحولات داخلی کشور در دولت و صداوسیما هستیم. به‌عنوان مجموعه‌ای مردمی و دغدغه‌مندانی که در این ۱۰ سال گذشته دائما این حوزه را پیگیری می‌کردیم احساس کردیم که باید گفتمان این موضوع را به‌صورت منسجم به همه‌ی دست‌اندرکاران کشور نشان دهیم. این مسیری نسبتاً پیچیده و گسترده است که همه‌ی صنایع را درگیر می‌کند و کاملاً میان‌دستگاهی است.

همه‌ی شخصیت‌های محبوب بچه‌های ایرانی، غیرایرانی است

حسینی به نفش و نسبت سازمان‌های مختلف در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: همه سازمان‎های کشور با کار مورد نظر نسبتی دارند؛ در نمونه‌های خارجی نیز چنین است. مثلا در کشور انگلیس مرکز صنایع خلاق، یک وزارت‌خانه است و به‌عنوان دستگاهی که از همه‌ی دستگاه‌ها کار مطالبه می‌کند فعالیت دارد؛ و جنس فعالیت‌شان قرارگاهی و مطالبه‌گری و تقسیم‌وظیفه‌ی در بین همه‌ی دستگاه است. در ایران نیز نیازمند چنین روندی هستیم؛ علی‌رغم کار‌هایی که در انیمیشن و ... داشته‌ایم، اما بخاطر عدم وجود قرارگاه واحد، کشورمان اکنون از یک فضای اشغال شده پراست. تقریباً همه‌ی شخصیت‌های محبوب بچه‌های ایرانی، غیرایرانی است و همه‌ی آنچه محصول در داخل کشور داریم ـ غیر از معدود نمونه‌های موفق مثل بخش نوشت‌افزارـ عمده‌ی محتوای مورد نیاز کشور توسط شخصیت‌های غیربومی خلق می‌شود که به دلیل عدم متولی داشتن و پیگیری نکردن موضوع است.

نمایشگاه خاص است و مخاطب عمومی ندارد

وی هدف از برگزاری نمایشگاه «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» را دنبال کردن مطالبه مجدد و نشان دادن اهمیت موضوع صنایع فرهنگی دانست و گفت: نمایشگاه «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» یک رویداد تخصصی است و مخاطب عمومی خاصی نخواهد داشت هرچند ما علاقه‌مند هستیم والدین این نمایشگاه را ببینند. مخاطبین اصلی ما مسوولین دستگاه‌های فرهنگی، عموم دستگاه‌های مرتبط با کودک و صنایع فرهنگی، رسانه‌ها، فعالان فرهنگی و معلمان و مدیران مدارس و مسوولین تربیتی، اساتید دانشگاه و صاحبان اندیشه، طراحان، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان همگی مخاطبین ما خواهند بود.

دبیر نمایشگاه تخصصی «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» درخصوص بخش‌های این نمایشگاه گفت: ما در یک بخش سعی خواهیم کرد این مسئله را تشریح کنیم که چگونه شخصیت و محتوای فرهنگی و محصولات مصرفی با بچه زندگی می‌کنند. همه ابعاد صنایع و خدمات را تشریح می‌کنیم که از کجا شروع و ختم می‌شود. پیمایش‌های صورت گرفته در رفتارسنجی و میزان و نوع عرضه این محصولات و شبکه‎ی توزیع و نوع نگاه بچه‌ها به این شخصیت‌ها و وضعیت کالایی کشور و آنچه به‌‍لحاظ فرهنگی و اقتصادی در این بخش در دنیا رقم می‌خورد را تشریح خواهیم داد. به‌طور کلی این فرایند را در داخل ایران و از منظر جهانی مورد توجه قرار خواهیم داد و در نهایت بخش ناظر به آینده را طراحی کرده‌ایم که نقش همه سازمان‌ها و اقدامات پشتیبانی را تشریح می‌کند و فضای آسیب‌شناسی و تجربه‌ی نوشت‌افزار و محصولات موفق را عرضه می‌کنیم.

افتتاح نمایشگاه با حضور وزیر ارشاد

حسینی درباره زمان نمایشگاه «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» گفت: این نمایشگاه از سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه با اجرای برنامه‌ی افتتاحیه و اعضای شورای فرهنگ عمومی تا ۱۱ بهمن هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه با همراهی راهنما و در ابعاد حدود هزار متر با ترکیب فضای هنر، رسانه و فضای ترکیبی محصولات و ارائه انواع داده‌ها و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: هدف ما از این نمایشگاه شروع حرکتی برای تغییر آرایش فرهنگی کشور به‌سمت حل موضوع «سبک زندگی و صنایع فرهنگی نسل آینده ایران» برویم خواهیم بود؛ و کاملا با نگاه اینکه نمونه‌ها و داستان‌های موفقی داشته باشیم، خواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار