حملات مشکوک به اماکن دیپلماتیک در «بغداد»

حملات راکتی مشکوک به اماکن دیپلماتیک در «بغداد» نشان می‌دهد که یک پروژه جدید برای تشدید بحران سیاسی عراق و متهم‌سازی مقاومت در این کشور کلید خورده است.
کد خبر: ۵۰۰۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ - 16January 2022

حملات مشکوک به اماکن دیپلماتیک در «بغداد»

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بامداد روز جمعه بود که سفارت ایالات متحده آمریکا در منطقه سبز هدف اصابت راکت قرار گرفت. حمله راکتی به اماکن دیپلماتیک واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. در همین ارتباط، «هادی العامری» رهبر ائتلاف «فتح» عراق گفت: «حملات اخیر به منطقه سبز و بطور کلی مقر‌های احزاب سیاسی را به شدت محکوم می‌کنیم.»

رهبر ائتلاف فتح عراق در ادامه سخنانش نیز یادآور شد: «این اقدامات غیرقابل توجیه است و دستگاه‌های امنیتی باید به وظایف و مسئولیت‌های خود در کنترل امنیت و حفاظت از شهروندان عمل کنند».

این درحالی است که شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز تأکید کرد: «هدف قرار دادن منطقه سبز در شرایط حساس کنونی و با همان شیوه قدیمی توسط کسانی که در پشت پرده نقش‌آفرینی می‌کنند، تلاشی برهم زدن صحنه است. از همین روی، ما تأکید می‌کنیم که تصمیم گروه‌های مقاومت این است که در شرایط کنونی حمله‌ای به سفارت آمریکا صورت نگیرد».

از سوی دیگر، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» نیز در سخنانی به حملات اخیر به هیأت‌های دیپلماتیک و مقر‌های احزاب سیاسی در عراق واکنش نشان داد. نخست وزیر پیشین عراق در این زمینه تصریح کرد: حملات جنایتکارانه به هیأت‌های دیپلماتیک و نیز مقر‌های احزاب و جریان‌های سیاسی در عراق با هدف فتنه‌انگیزی انجام می‌شوند.

نوری المالکی یادآور شد: گروه‌های سیاسی به منظور مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های مخرب باید صفوف خود را منسجم و یکپارچه سازند. خواسته ما از دستگاه‌های امنیتی این است که عاملان حملات به هیأت‌های دیپلماتیک را تحت تعقیب قرار داده و آن‌ها را برای مجازات عادلانه به قوه قضائیه تحویل دهند.

حملات راکتی به اماکن دیپلماتیک در منطقه سبز بغداد در حالی انجام شدند که طی روز‌های گذشته عملیات‌های ضدآمریکایی در عراق بیش از پیش شدت یافته‌اند. در طول مدت زمان گذشته کاروان‌های لجستیک ارتش ایالات متحده آمریکا در استان‌های مختلف بغداد، بابل، سماوه، صلاح‌الدین و… مورد هدف قرار گرفته‌اند. این درحالی است که پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز از حملات مذکور در امان نماندند.

به‌عنوان نمونه، می‌توان به حملات راکتی و پهپادی به پایگاه‌های عین الاسد، ویکتوریا و بلد آمریکا اشاره کرد. همانگونه که گفته شد، حملات راکتی مشکوک به منطقه سبز با عملیات‌های ضد آمریکایی همزمان شده است.

این بدان معناست که برخی به دنبال آن هستند تا اینگونه القا کنند که حملات به اماکن دیپلماتیک نیز کار عاملان حمله به کاروان‌های لجستیک و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق است.

از همین روی، پر واضح است که یک پروژه ضد مقاومتی در ورای حملات مشکوک به امکان دیپلماتیک در منطقه سبز بغداد قرار دارد. نکته قابل تأمل این است که دولت بغداد هیچ گامی برای شناسایی عاملان حمله به امکان دیپلماتیک در منطقه سبز بر نمی‌دارد و حاضر نیست آن‌ها را به افکار عمومی معرفی نماید.

حملات به منطقه سبز در حالی انجام می‌شود که رهبران مقاومت عراق بار‌ها و در مناسبت‌های مختلف تأکید کرده‌اند که هدف قرار دادن اماکن دیپلماتیک هیچگاه در دستور کار آن‌ها قرار نداشته است. کما اینکه پیشتر اشاره شد «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» عراق هرگونه دست داشتن مقاومت در هدف قرار دادن منطقه سبز را قویاً تکذیب کرده است.

عاملان حمله به مناطق دیپلماتیک در عراق علاوه بر تلاش برای متهم‌سازی مقاومت به دست داشتن در این حملات، تلاش می‌کنند تا بحران سیاسی در این کشور را نیز تشدید کنند.

در حال حاضر، علیرغم گذشت چند ماه از انتخابات پارلمانی عراق، دولت این کشور هنوز تشکیل نشده است؛ کما اینکه وضعیت پارلمان نیز به دنبال رأی اخیر دادگاه فدرال مبنی بر تعلیق موقت فعالیت‌های هیئت رئیسه در هاله‌ای از ابهام است؛ لذا در حال حاضر عراق به سمت و سوی نوعی خلأ سیاسی حرکت می‌کند. عاملان حمله به اماکن دیپلماتیک به دنبال آن هستند تا عراق را در پرتگاه این خلأ سیاسی گرفتار سازند و با حملات خود و متشنج کردن اوضاع اجازه تشکیل دولت و سروسامان یافتن پارلمان را ندهد.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که ایالات متحده آمریکا بیشترین سود را از حملات به اماکن دیپلماتیک می‌بَرد؛ چه بسا اینکه خود آمریکایی‌ها در این مسأله دخیل باشند. به هر حال، حواشی مربوط به حملات به اماکن دیپلماتیک در عراق نمی‌تواند موجب منحرف شدن گروه‌های مقاومت از هدف اصلی خود یعنی بیرون راندن آمریکایی‌ها از این کشور باشد. بدون شک در روز‌ها و هفته‌های آتی حملات به کاروان‌های لجستیک و پایگاه‌های نظامی آمریکا توسط گروه‌های مقاومت بیش از پیش تشدید خواهد شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار