مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

۱۴۰۱؛ سال خیزش در حوزه فعالیت‌ فرهنگی ـ هنری/ عظمت دفاع مقدس باید در همه حوزه‌ها گسترش یابد

جعفری در آیین اختتامیه جشنواره‌های فانوس، یوسف، شعر دفاع مقدس، ترنم فتح و تئاتر سنگر، ۱۴۰۱ را سال خیزش در حوزه فعالیت فرهنگی ـ هنری دانست و گفت: عظمت دفاع مقدس باید در همه حوزه‌ها گسترش یابد.
کد خبر: ۵۰۱۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ - 18January 2022

جعفریبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز (سه‌شنبه) در آیین اختتامیه جشنواره‌های فانوس، یوسف، شعر دفاع مقدس، ترنم فتح و تئاتر سنگر استان تهران ضمن گرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی بی‌بدیل‌ترین انقلاب بشری و ارزشی مبتنی بر عدالت و کرامت انسانی است و این گفتمان در سراسر دنیا در مجموعه اسلام و مستضعفین عالم مشتاقان زیادی دارد و قلوب مستضعفان را در عالم فتح کرده است و امیدواریم این موضوع زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشد.

وی با اشاره به اینکه این تحول بزرگ که اردوگاه‌های فکری را به چالش کشیده، موضوعی مهم است، گفت: انقلاب اسلامی در دوران سیاهی بذر امید را در دل جامعه پاشید و باعث شد گرایش به مبدا هستی و ربوی در همه ادیان الهی رشد کند و شایسته است که هنرمندان برای معرفی این ارزش بزرگ به پا خیزند.

جعفری دفاع مقدس را قطعه‌ای نورانی از تاریخ ملت ایران دانست و افزود: اگر قرار باشد همه زحمات بزرگان، فقها و شهدا را نشان دهیم، انقلاب اسلامی بعد از حکومت امیرالمومنین و امام حسن علیهماالسلام تنها حکومت مستقر پس از ۱۴ قرن است.

وی ادامه داد: جنگ تحمیلی، جنگ ایران و عراق نبود بلکه همه کشور‌ها پشت صدام ایستادند؛ دفاع مقدس برای ایران حیثیت و افتخار آفرید و رزمندگان اسلام اجازه ندادند یک وجب از خاک کشور جدا شود، این عظمت را باید در تصاویر و فیلم‌ها نشان داد و در کتاب‌ها نوشت.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان اینکه امروز اگر آرامش و امنیت و افتخار داریم، آن را ارزان به دست نیاورده‌ایم و قریب به ۳۰۰ هزار انسان بزرگ آگاهانه در این راه جان دادند، گفت: جامعه هنری ما در این حوزه مسوولانه عمل کرده است، اما باید اقدامات بزرگتری صورت گیرد و عظمت دفاع مقدس را در همه حوزه‌ها ببینیم. اگر دفاع مقدس خوب ارائه نشود به خودمان و به نسل‌های آینده ظلم کردیم.

جعفری افزود: توفیقات ما در حوزه فیلم دفاع مقدس زیاد نبوده است و هرچه جلو آمدیم این روند کاهش پیدا کرده است، امروز میزان تولید فیلم دفاع مقدس حدود شش درصد است و این موضوع نشان می‌دهد ما از ظرفیت‌ها استفاده نکرده‌ایم و وظیفه خود را خوب انجام نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمینه تئاتر نیز روند تولیدات دفاع مقدس کاهش داشته است، گفت: در حوزه کتاب وضعیت نسبتا مناسب است اما متاسفانه امروز به جای اینکه جریان قدرتمندی در تولید رمان قوی و کتاب‌های ادبی راه بیاندازیم، جریان برعکسی‌ شکل گرفته است. ما باید به سمت تراز حرکت کنیم، اما در حوزه فرهنگ ناترازی داریم، واردات بیشتر از صادرات است. در حوزه دفاع مقدس و در تبیین نقش شهدا نباید کم بگذاریم و باید تلاش کنیم.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به نقش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در حفظ دستاوردهای دفاع مقدس، تصریح کرد: این بنیاد تاکنون اقدامات زیادی انجام داده است اما امروز میزان مشارکت هنرمندان در استان تهران در شأن این استان نیست. تهران امروز از استان‌های کوچک هم عقب افتاده است. فقط در بهشت زهرا (س) چهار هزار شهید گمنام داریم و باید برای حفظ راه آن‌ها تلاش کرد.

جعفری در پایان با تاکید بر اینکه امروز وظیفه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بر عهده ما است، گفت: ۱۴۰۱ باید سال خیزش در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری باشد و تهران عقب‌ماندگی خود را جبران کند.

انتهای پیام/ ۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار