سفر رئیسی به روسیه؛ نگرانی کشور‌های حاشیه خلیج فارس از همکاری نظامی تهران و مسکو

یک روزنامه اماراتی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه بشدت مورد توجه کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس است، خواستار انجام تحرکاتی برای جلوگیری از همکاری نظامی ایران و روسیه شد.
کد خبر: ۵۰۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱ - 20January 2022

سفر رئیسی به روسیه؛ نگرانی کشور‌های حاشیه خلیج فارس از همکاری نظامی تهران و مسکوبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه اماراتی «العرب» چاپ لندن، امروز (پنجشنبه)، در یادداشتی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خواست که برای جلوگیری از امضای قرارداد تسلیحاتی میان ایران و روسیه دست به کار شوند.

این روزنامه اماراتی با اشاره به گزارش‌هایی که اخیرا از احتمال انعقاد یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ میان ایران و روسیه سخن گفته بودند، نوشت: «سفر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به روسیه بشدت مورد توجه [کشور‌های حاشیه] خلیج [فارس] است».

این روزنامه به گزارش اخیر وبگاه «اویاسیون‌لاین» اشاره دارد که مدعی شده بود روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده؛ اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواهان فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

پایگاه خبری ادعا کرده بود که روسیه دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند؛ اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و بر اساس قرار داد دو جانبه به ایران فرستاده شوند.

روزنامه العرب در ادامه از زبان فعالان و کنشگرانی که هیچ اشاره‌ای به نام آن‌ها نکرده، از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس می‌خواهد در «تحرکاتی قدرتمندانه» جلوی رسیدن تسلیحات روسی به ایران را بگیرند.

این روزنامه از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس می‌خواهد که با امضای توافق‌های بزرگ اقتصادی با روسیه به عنوان یک اهرم فشار علیه مسکو استفاده کنند تا روسیه و ایران به یکدیگر نزدیک نشوند.

العرب در این خصوص می‌آورد: «ضروری است که خلیجی‌ها برای منع روسیه از تحویل تسلیحات پیشرفته به ایران فعال شوند. [کشور‌های عربی حاشیه] خلیج [فارس] اهرم فشار مهمی برای تحقق این هدف دارند که آن سرمایه‌گذاری و معامله‌های اقتصادی بزرگ با مسکو است».

این روزنامه اماراتی می‌گوید با باید با استفاده از این اهرم فشار «رویکرد آن‌ها (روس‌ها) برای ایجاد روابط راهبردی با آن کشور (ایران) را تغییر دهند».

آیت الله سید ابراهیم رئیسی که ظهر روز چهارشنبه (دیروز) وارد فردوگاه بین‌المللی مسکو شد، عصر چهارشنبه با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور ایران در دیدار با پوتین، ادراک مشترک دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را زمینه‌ساز همکاری‌های مشترک خواند و گفت: «روابط ایران و روسیه در مسیر مناسبات راهبردی قرار دارد»؛ و در مقابل، رئیس جمهور روسیه بیان کرد: «می‌توانیم بگوییم دستورکار وسیعی را پیش رو داریم. از دیدار جناب‌عالی بسیار خرسندم. در شروع صحبت می‌خواهم از شما خواهش کنم که بهترین آرزوی سلامتی را خدمت رهبر معظم ایران آقای [آیت‌الله سید علی] خامنه‌ای منتقل فرمایید».

آیت الله سید ابراهیم رئیسی همچنین ظهر امروز پنجشنبه (۳۰ دی ماه) نیز در مجلس دومای روسیه حضور پیدا کرد و به ایراد سخن پرداخت.

رئیس جمهور ایران در این سخنرانی اظهار داشت: «امروزه خوشبختانه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود».

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند».

آیت الله رئیسی همچنین در بخشی دیگری از سخنانش بیان کرد: «معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها