عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

توسعه روابط ایران با شرق و غرب براساس منافع ملی است/ دستاوردهای سیاست خارجی دولت را نباید زیر سؤال برد

مالکی گفت: متأسفانه غربگرایی بیش از حد دولت قبل فرصت‌های تجاری با شرق را از بین برد و امروز تلاش دولت این است تا با توازن میان غرب و شرق به سیاست خارجی تعادل بخشد.
کد خبر: ۵۰۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶ - 22January 2022

دولت سیزدهم به دنبال توازن میان روابط با غرب و شرق است / دستاوردهای مثبت سیاست خارجی دولت را زیر سؤال نبریم«فداحسین مالکی» در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس با بیان این‌که از عمر دولت سیزدهم بیش از چهار، پنج ماه نگذشته است، اما نشانه‌ای از تحولات جدید با توجه به شرایط منطقه در سیاست خارجی مشاهده می‌شود، اظهار داشت: اولویت دادن به کشور‌های همسایه و همچنین کشور‌های منطقه نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم به دنبال تعمیق روابط سیاسی و اقتصادی خود با کشور‌های همسایه و منطقه است که این عاقلانه‌ترین تصمیم محسوب می‌شود که توسط دستگاه دیپلماسی کشور اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در گذشته کشور‌های همسایه و منطقه در سایه برجام و غربگرایی به فراموشی سپرده شده بودند؛ اما امروز این اراده در دولت سیزدهم به وجود آمده که رویکرد اشتباه دولت قبل را اصلاح کند و فصل نوینی را در سیاست خارجی کشور بگشاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی با کشور‌های همسایه به صورت یک حوزه مستقل در وزارت امور خارجه به وجود آمده و می‌بنیم که اقدامات خوبی هم شکل می‌گیرد. سفر آقای رئیسی به روسیه در همین راستا قابل بررسی و تحلیل است و سایر مراودات تجاری و اقتصادی که با کشور‌های همسایه رقم بخورد می‌تواند در همین راستا تعریف می‌شود.

مالکی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی کاملاً مستقلانه تصمیم می‌گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس تحلیل منافع ملی با کشور‌های جهان رابطه برقرار می‌کند؛ لذا توسعه روابط ما با روسیه و چین و یا حتی غرب براساس منافع ملی است. اینکه برخی می‌گویند نظام به سمت توسعه روابط با شرق تمایل دارد کاملاً ادعای غلط و انحرافی است زیرا ما در سیاست خارجی مستقل هستیم و تنها منافع ملی تعیین‌کننده سیاست خارجی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان گفت: متأسفانه غربگرایی بیش از حد دولت قبل، فرصت‌های تجاری با شرق را از بین برد و امروز تلاش دولت این است تا با توازن میان غرب و شرق به سیاست خارجی تعادل بخشد. غرب کاملاً از اینکه ایران از لحاظ تجاری به چین و روسیه نزدیک شود نگران است و غربگرایان داخلی هم هم‌صدا با غربی‌ها تلاش می‌کنند موفقیت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم را به حاشیه ببرند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار