همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» در باکو برگزار شد

همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» به مناسبت ولادت باسعادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) در باکو برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۲۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ - 23January 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» به مناسبت ولادت باسعادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور سفیر کشورمان در باکو، علما و شخصیت‌های دینی و فرهنگی بومی، در محل خانه فرهنگ شهریار وابسته به رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شد.

پورمرجان: فاطمه الگوئی ابدی و جاویدان

در ابتدا، پورمرجان رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در باکو ابتدا سالروز ولادت بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س) و روز زن را که مقارن با ولادت امام خمینی (ره) به حاضرین در این همایش تبریک گفت و افزود: ما ولادت شخصیتی را هر سال جشن می‌گیریم که ممدوح خداوند متعال، پیغمبر اکرم و همه ائمه اطهار است. زهرای اطهر کسی است که پیامبر اکرم انتظار بهشت را برای وی بشارت داده و حب او را حب خود و دشمنی با او را دشمنی با خود تلقی کرده است و علی (ع) همواره به فاطمه سلا م الله علی‌ها فخر می‌کند و می‌فرماید " لی الفخر بفاطمه " و امام زمان (ع) هم فاطمه را الگوی خود معرفی کرده است.

وی گفت: چنین شخصیتی است که در جهان اسلام به عنوان الگوی زنان معرفی شده است و باید شخصیت ذوابعاد حضرت فاطمه بررسی شود که چگونه این فرهیخته محدثه و عالمه می‌تواند الگوی زنان باشد و برای زنان معاصر هم سرمشق تلقی گردد. رمز موفقیت زهرا در تربیت فرزندان نیازمند مطالعه زندگی آن حضرت است.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان تصریح کرد: فاطمه الگوئی ابدی و جاویدان به همه عصر‌ها و دوره‌ها است و او تنها به عصر خود تعلق نداشت و علی رغم زندگی کوتاه او، هر ورقی از زندگی او برای همه انسان‌ها درس زندگی است.

پورمرجان گفت: اگر بخواهیم نقش زنان را در تربیت فرزندان و نیز نقش آن‌ها را در زندگی اجتماعی مروز بکنیم، مطالعه زندگی فاطمه زهرا به عنوان الگوی کامل برای ما کمک شایانی می‌کند. فاطمه کسی است که توانست با تربیت دو امام همام، نسل ائمه را از فرزندان خود قرار دهد و در این امر حتما حکمتی نهفته است.

همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» در باکو

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان  اظهار داشت: قبل از تربیت فرزند، باید الگو بودن آن حضرت را در ازدواج مرور کنیم که چگونه حضرت زهرا رضایت الهی را در ازدواج خود جستجو کرد، ارزش‌ها و معیار‌های الهی را در زندگی خود وارد کرد، حسن معاشرت و تواضع و فروتنی را با همسر خود برقرار نمود، احترام به همسر را سرلوحه کار‌های خود قرار داد و ده‌ها مورد دیگر که که هم موجب تقویت و تحکیم خانواده شد و هم رضایت الهی را در پی داشت و نتیجتا خانواده‌ای تشکیل داد که توانست امام حسن و امام حسین (ع) را در این خانواده رشد دهد.

وی اظهار داشت: فاطمه زهرا در برخی از حوزه‌ها مثل عبادت و آموزه‌های اخلاقی هم زبانزد عام و خاص بود و علاوه بر تربیت فرزندان و کار در منزل، مواضع اجتماعی و سیاسی فاطمه زهرا هم وی را از گردونه یک بانوی منزوی خارج می‌کند. حمایت او از امیرالمومنین، دفاع او از فدک، نامه‌های اعتراضی او به خلفا‌ی وقت، حمایت او از ولایت، اطلاعت خود از علی و تشویق دیگران برای این امر نشان از این دارد که فاطمه زهرا شخصی نبود که در کنج خانه و بدور از اجتماع باشد.

پورمرجان تصریح کرد: آنچه برای جامعه امروزی ما مهم است معاصر سازی شخصیت زهرا (س) و روشنگری ابعاد شخصیت وجودی آن حضرت برای نسل‌های جوان خودمان در عصر حاضر است. درسهائی که ما از زندگی کوتاه ولی پربار حضرت زهرا می‌گیریم بسیار زیاد است و مطالعه حیات طیبه آن حضرت نشان می‌دهد که در اسلام خانواده، بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی است که هسته اولیه آن با ازدواج شکل می‌گیرد و این نهاد با تربیت صحیح فرزندان می‌تواند بصورت مستقیم در زندگی اجتماعی و جامعه انسانی تاثیر گذار باشد.

رایزن فرهنگی سفارت کشورمان گفت: اسلام به ما می‌آموزد که زن و مرد در اصل داشتن وزن انسانی و اجتماعی شریک همدیگرند، چون ملاک داشتن اصل وزن، انسان بودن و دارای فکر و اراده بودن است که در همه انسان‌ها وجود دارد ولی برخی ویژگی‌های فردی و طبیعی در انسان‌ها متفاوتند که همین تفاوت‌ها می‌تواند منشا صدور احکام متفاوت برای هر یک از طرفین باشد.

وی افزود: هیچ دینی به اندازه اسلام اینقدر ارزش و احترام زن را بالا نبرده است. دین مبین اسلام از نظر تدبیر شوون اجتماع و دخالت اراده آن‌ها بین زن و مرد تساوی برقرار کرده و فرموده است " بعضکم من بعض" شما زن و مرد از جنس همدیگر می‌باشید (آل عمران ۱۹۵) و یا در جای دیگر در سوره بقره می‌فرماید «لها ماکسبت و علی‌ها ماکتسبت». بنابر این در اسلام زن محترم است و به عنوان مادر، بالاترین جایگاه و ارزش بدان داده شده است و هم در تربیت فرزندان و هم پیش بردن امور اجتماع سهم قابل ملاحظه‌ای دارد و می‌تواند در کنار مردان نقش اساسی را ایفا نماید.

سلطان علیزاده: فاطمه زهرا در عبادت جایگاه عالی داشت

در ادامه حجت‌الاسلام «سلطان علیزاده» عضو اداره مسلمانان قفقاز، امام جمعه در بزونا و شاعر اهل الابیت (ع) در مورد فاطمه زهرا گفت: در جهان انسان‌هایی هستند که محدود به شهر و کشوری نیستند بلکه به تمام بشریت متعلق هستند و محدود به یک طیف خاص و یک منطقه خاص نیستند و نمونه آن‌ها ۱۴ معصوم هستند. حضرت زهرا شخصیتی است که هم در زمین و هم در عرش قابل احترام است.

وی گفت: در اسلام سه مقام نبوت، ولایت و امامت است که بالاترین جایگاه است و همچنین زن نیز در زندگی خود سه مرحله مهم دارد. قبل از ازدواج، بعد از ازدواج و مادر بودن. حضرت زهرا (ع) در این فضیلت از همه انسان‌ها بالاتر بوده و از مقام والایی برخوردار است. زیرا وی دختر نبوت است و پیامبر بزرگ اسلام اشرف الانبیاء است (قبل از ازدواج). همسر حضرت زهرا (س) ولایت است (بعد از ازدواج) و در مرحله سوم امامت می‌باشد که وی مادر امام حسن و امام حسین (ع) می‌باشد (مادر بودن). مقامی بالاتر از این مقام نیست. فاطمه الگوی بشریت است.

همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» در باکو

عضو اداره مسلمانان قفقاز اظهار داشت: فاطمه زهرا در عبادت جایگاه عالی داشت و وقتی نماز می‌خواند نوری از داخل خانه او بلند می‌شد و در رکوع هفتاد مرتبه ذکر می‌گفت و آنقدر عبادت می‌کرد که پاهایش متورم می‌شد. خداوند متعال صحنه سجده زهرا را به ملائکه نشان داده است.

علیزاده ادامه داد: خداوند در کلام اول نور و در کلام دوم روح را آفرید و از نور پیامبر عرش را آفریده است و به قول نسیمی شاعر معروف عرش و فرش به خاطر او آفریده شده است. از نور علی ملائک را آفرید و از نور زهرا زمین و آسمان را آفریده است؛ و لذا زهرا از زمین و آسمان بالاتر است. از نور امام حسین هم بهشت را آفریده است و او از بهشت بالاتر است.

وی افزود: یک چنین شخصیتی می‌تواند الگوی همه افراد در همه اعصار باشد و ما هم امیدواریم خانواده‌های ما با عشق به فاطمه زهرا بزرگ شوند و رهرو آن حضرت باشند.

احمداوا: پدر و مادر در خانواده عامل به دین باشند 

در ادامه شفیقه احمداوا روانشناس اجتماعی از شهر باکو ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا در خصوص مسئولیت والدین بالاخص مادران در زندگی اجتماعی صحبت کرد و گفت: در عصر معاصر، جوانان و نوجوانان ما با مشکل عقیدتی مواجه شده اند. نوجوانانی که در خانواده‌های غیر دیندار بزرگ می‌شوند تکلیفشان روشن است و بر اساس امور دنیوی زندگی را می‌گذرانند ولی دینداران ما بایستی هم زندگی دنیوی را در محیط سالم بگذرانند و هم به امور اخروی توجه داشته باشند و این امر بسیار سخت است و مسئولیت والدین را بیشتر کرده است.

همایش «نقش اجتماعی و تربیتی زن از دیدگاه اسلام» در باکو

وی افزود: والدین در خانواده باید خود را به فرزندان خود نزدیک کنند تا با مشکلات آن‌ها آشنا شوند در غیر این صورت در تربیت فرزندان خود دچار مشکل خواهند شد. من از رایزنی فرهنگی سفارت ایران تشکر می‌کنم که در مباحث فرهنگی و دینی خود موضوعات روانشناختی را هم برای والدین و خانواده‌ها تبیین می‌کند تا جامعه دیندار ما و والدین خانواده‌های دیندار با مشکلات، مسئولیت‌ها و تعهدتات خود در خانواده و اجتماع آشنا شوند.

وی گفت: امروز پدر و مادر در داخل خانواده باید خود عامل به دین باشد تا فرزند خود را بتواند دیندار معرفی نماید و تربیت نماید. اگر پدر خانواده و یا مادر خانواده روز را در اداره سپری بکند و عصر هم موقع برگشت به خانه با تلفن و تلویزیون مشغول شود این والدین نمی‌توانند فرزندان موفق و دینداری را در این اجتماع تربیت کنند. والدین هر کاری را باید از داخل خانواده شروع کنند و ابتدای هر کار باید با همسر خود رفتاری محترمانه داشته باشد و رفتاری خلاف اراده همسر از وی رخ ندهد تا فرزندان آن‌ها هم در ضمیر خود آنرا نگه دارند و در عمل پیاده سازند. در همه این امور یک الگو می‌تواند برای ما راهگشا باشد و آن الگو حضرت زهرا است و انصافا در شوهر داری، در تربیت فرزند و نقش اجتماعی که ایفا کرد برای همه زنان در عصر ما می‌تواند معیار و الگوی مناسبی باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار