دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تبیین نگاه امام خامنه‌ای در خصوص نقش بانوان در جامعه/ حرکت‌های اجتماعی بدون حضور زنان به جایی نخواهند رسید

زنان همواره در دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب جایگاه محوری داشته‌اند چنان که ایشان در یکی از فرمایشات خود در این‌باره می‌فرمایند که اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور نداشته باشند، آن حرکت به جائی نخواهد رسید و موفق نخواهد شد.
کد خبر: ۵۰۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 24January 2022

حرکت‌های اجتماعی بدون حضور زنان به جایی نخواهند رسیدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، از نظر رهبری شخصیت والای زن هنوز آنطور که باید و شاید در جامعه ترسیم نشده است. ایشان وضعیت کنونی زنان مسلمان ایرانی را به‌رغم توسعه حضور اجتماعی، دارای حد متوسطی از پیشرفت می‌دانند و معتقدند زنان ایرانی هنوز در اول راه پیشرفت قرار دارند.

نگاه اسلام و به تبع آن، مقام معظم رهبری به زن، نگاهی جامع است که هم ارزش‌های الهی و هم منطق انسانی، در آن لحاظ شده است. در نظام مقدس انقلاب اسلامی، جایگاه زن به حدی است که یک روز را به پاس قدردانی از جنس مؤنث به وی اختصاص داده اند. نگاه رهبری به زن در روز زن به این صورت است. «روز زن، یعنی نگاه درست و مبتنی بر منطق به زنان، که نیمی از جمعیت بشر را تشکیل می‏‌دهند.

نقش زن به عنوان انسانی در راه تکامل معنوی و نفسانی است که در این دیدگاه، زن و مرد با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند. در تاریخ، زنان بزرگ و برجسته‏ای حضور داشته‏‌اند؛ همچنان که مردان بزرگ و برجسته‏‌ای بوده‌اند. در قرآن، وقتی خدای متعال می‏‌خواهد برای مؤمنین مثال بزند، از زن مثال می‏‌زند؛ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ». زن به عنوان عنصر مؤمن برجسته‌‏ای که نظیر او در میان انسان‌‏های آن روز نبود یا کمیاب بود، حضور دارد.

امام خامنه‌ای معتقد است: آن هم نیمی که اگر نگاه کاوشگر انسان بخواهد نقش آن را با نقش‏‌های دیگر مقایسه کند، خواهد دید که نقش این نیم، حساس‏‌ترین، ظریف‏‌ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‏‌ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال است. خدا زن را این‏گونه آفریده. اگر بنای آفرینش انسان و جهان را به دو بخشِ کار‌های ظریف و ریزه‏کاری و بخشِ کار‌های مستحکم - و به تعبیر سازندگان بناها، سفتکاری - بگذاریم، بخش اول که ظریف‏کاری‏‌ها و ریزه‏کاری‏‌ها و رشته رشته پروردن احساسات و عواطف بشر است، در اختیار زن است. گناه بزرگ تمدن مادی، تضعیف و گاهی به فراموشی سپردن این نقش است.

استظهار جمال و زیبایی نسبی برخی موجودات نسبت‏به بعضی دیگر نیز از بررسی چند مورد به دست می‌‏آید، یکی آیه إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَی الأرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا» یعنی ما آنچه را که روی زمین قرار دارد از مناظر طبیعی به عنوان زینت زمین قرار داده و کره زمین را به آن مزین نمودیم؛ و دیگری آیه، إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ‏ یعنی ما فضای بالا را با ستاره‏‌های روشن زینت دادیم. از این آیات زینت و جمال نسبی موجودات مادی نسبت‏به یکدیگر معلوم می‏‌شود؛ و زن مظهر جمال خداست. او موجودی لطیف و زیباست که می‏‌تواند همچون مردان به تمام کمالات و مقامات معنوی نائل آید و این به آن معنا نیست که همچون مردان به میدان جنگ و کارزار رود بلکه خداوند زن و مرد را مکمل و کامل کننده یکدیگر آفریده است.

زن عنصر همراهی در جوامع

از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر کسی با استناد به بینش اسلامی بخواهد زن را از کار علمی محروم کند، از تلاش اقتصادی باز دارد یا از تلاش سیاسی و اجتماعی بی‏‌نصیب سازد، به خلاف حکم خدا عمل کرده است. زنان به قدری که توان جسمی و نیاز‌ها و ضرورت‏‌هایشان اجازه می‏‌دهد می‌‏تواند در فعالیت‌ها شرکت کنند. ایشان می‌فرمایند: زن هر چه می‏‌توانند، تلاش اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کند، شرع مقدس، مانع نیست؛ البته، چون از لحاظ جسمانی، ظریف‌‏تر از مرد است، لذا ضرورت‏‌هایی دارد. تحمیل کار سنگین بر زن، ظلم به زن است؛ اسلام این را توصیه نمی‌‏کند؛ چنان که منع هم نمی‏‌کند. البته از امام علی بن ابی‏طالب (علیه‏السلام) نقل است که فرمود: زن گل است؛ قهرمان نیست. قهرمان یعنی پیشکار و خدمت‏گذار آبرومند؛ خطاب به مردان می‌‏گوید زنان در خانه‏‌های شما مثل گلی لطیفند که باید نسبت به آن‌ها با کمال ظرافت و دقت رفتار کنید. زن، پیشکار و خدمت‏گذار شما نیست که خیال می‌‏کنید کار‌های سنگین را باید به او محول کرد. این، مسئله مهمی است.

از دیدگاه امام خامنه‌ای نظر اسلام، نظری میانه است؛ یعنی زن اگر فرصت و فراغت داشته باشد، بچه‏‌داری مانع او نگردد، شوق و علاقه و نیرو و توان جسمانی داشته باشد و بخواهد وارد فعالیت‏‌های اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی شود، مانعی ندارد؛ اما این که او را مجبور کنند و بگویند باید حتماً شغلی بپذیری، روزی فلان قدر کار کنی تا با درآمد آن بتوانی در تأمین هزینه خانوار، سهمی به عهده بگیری، نه. این را اسلام از زن نخواسته است؛ این را هم یک نوع تحمیل بر زن به حساب می‌‏آورد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ 351

نظر شما
پربیننده ها