وزیر کشور:

نگاه به غرب نگاه معیوبی است

وحیدی با اشاره به نگاه خوش‌بینانه برخی سیاسیون ایرانی به غرب گفت: با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی غربی‌ها در انجام تعهداتشان، نشان داد که نگاه به غرب نگاه معیوبی است و راه به جایی نمی‌برد.
کد خبر: ۵۰۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳ - 24January 2022

نگاه به غرب نگاه معیوبی استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «احمد وحیدی» وزیر کشور صبح امروز (دوشنبه) در همایش ملی ایران و همسایگان که در مرکز پژوهش‌های وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار داشت: سیاست همسایگی هیچگاه نمی‌تواند یک‌طرفه باشد لذا این امر باید همواره مورد تفاهم در سطح منطقه و همسایگان قرار گیرد و البته همسایگان نیز باید به این مفهوم مشترک برسند تا ادراک و آگاهی خوبی حاصل شود.

وی با بیان اینکه سیاست همسایگی در منطقه ما دشمنان زیادی دارد، افزود: هر چند جمهوری اسلامی از بدو تولد دست دوستی به سمت همسایه‌ها دراز کرد، اما وقوع جنگ تحمیلی خنجری به دل این دوستی وارد ساخت؛ همچنین بعد از برچیده‌ شدن شوروی ما به سمت توسعه روابط با کشور‌های آزاد شده رفتیم و این موجب شد تا فرصت تعاملات درون‌منطقه‌ای بیشتر شود.

وزیر کشور گفت: بعد از آن نیز به ویژه در برخی دولتمردان ما توجه به غرب مورد نظر قرار گرفت و سیاست همسایگی در حاشیه رفت، اما با خروج آمریکا از برجام و بدعهدی غربی‌ها در انجام تعهداتشان، نشان داد که نگاه به غرب نگاه معیوبی است و راه به جایی نمی‌برد؛ در واقع این امر نشان داد که غربی‌ها هیچوقت قابل اعتماد نبوده و از هیچ فرصتی برای دشمنی با ما دریغ نمی‌کنند. با آغاز خروج آمریکا از منطقه هم شرایط بیشتر از قبل برای سیاست همسایگی فراهم شده است چرا که با حضور آمریکا در منطقه قطعا در مسیر این سیاست مانع‌تراشی‌هایی از سوی آنان انجام خواهد شد.

وی عنوان‌ کرد: فرصت دیگر برای ارتقاء سیاست همسایگی، شکل‌گیری دولت سیزدهم است که بر این امر تاکید دارد؛ البته مشکلاتی در این مسیر وجود دارد از جمله حضور کشور‌های غربی در منطقه همچون انگلستان که بعد از آمریکا تلاش می‌کند جای او را پر کند و نیز رژیم صهیونیستی که در چارچوب عدم یکپارچگی و اعتماد کشور‌های منطقه به یکدیگر عمل می‌کند.

وزیر کشور ادامه داد: اصولاً سیاست‌ها در جمهوری اسلامی با اولویت منطقه‌ای بوده است و البته این به معنای بی‌توجهی به روابط بین‌المللی نیست یعنی جمهوری اسلامی ایران نه تنها اصلأ به دنبال دورشدن از فضای بین‌المللی نیست بلکه معتقد است در معادلات جهانی حتما باید حضوری قوی داشته باشد، چون ما یک رسالت بین‌المللی هم داریم.

وحیدی با تاکید به اینکه در سیاست‌های آمایش هم ما به دنبال آمایش مناطق مرزی براساس نوع تعامل با کشور‌های همسایه هستیم، اظهار کرد: وقتی سیاست‌های آمایش در استان‌های مرزی دنبال می‌شود براساس نوع تعامل ما با کشور‌های همسایه است که می‌تواند اقتصادی و فرهنگی باشد؛ این امر هم در سیاست‌های ما در آمایش آمده و هم در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.

وی افزود: ما مشکلاتی در اعمال سیاست‌های همسایگی داریم که اولین مسئله نوع نگاه همسایگان ما به صحنه منطقه است؛ ما باید با گفت‌وگو‌های مفصل و نخبگانی بین طرف‌های ایرانی و همسایه به این باور مشترک برسیم که این نوع سیاست موجب صلح و امنیت و رفاه است.

وزیر کشور یادآور شد: ارتباط ما در این منطقه صرفا جغرافیایی نیست و می‌توان به هویت‌های مشترک تاریخی و تمدنی اشاره کنیم و آن را ترویج داده و عمق ببخشیم. در بخشی از منطقه به ویژه در شرق و شمال ما روابط فرهنگی گسترده‌ای وجود دارد، اما تلاش می‌شود که این امر نادیده گرفته شود و آنان را از باور‌های هویتی دور کند که عامل مهمی در تحکیم روابط این کشور‌ها با هم است.

وحیدی با بیان اینکه زبان و ادبیات مشترک و دین و مذهب می‌تواند از نمونه‌های مهم حفظ هویت مشترک در منطقه باشد، تصریح کرد: ما در غرب کشور به دلیل وجود زمینه‌های قوی‌تر روابط دیرینه، می‌توانیم این امر را بهتر پیگیری کنیم. همچنین در سطوح خرد هم باید به این موضوع بپردازیم و پیوند‌های گسترده اقوام خودمان در مرز‌ها را مورد استفاده حداکثری قرار دهیم. ما هم در سطح دولتی و هم روابط مادون دولتی - اضافه بر سطح نخبگانی - می‌توانیم به سمت روابط عمیق فرهنگی و اجتماعی برویم و صرفا به روابط سیاسی نگاه نکنیم.

وی افزود: در استان‌های مرزی کمبود‌هایی داریم که باید رفع شوند. روابط این استان‌ها باید با استان‌های مرزی کشور‌های همسایه افزایش یابد. این امر می‌تواند روابط بسیار طبیعی را با کشور‌های منطقه ایجاد کند. ما باید در این امر تلاش کنیم تا هر استانی بتواند با کشور همجوار خود نقش‌آفرینی کند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ۵۹ بازارچه مرزی داریم که الان برخی از آن‌ها فعال نیستند، اظهار کرد: البته این امر بیشتر به دلیل خواست همسایگان ما بوده، ولی باید به سمت فعال کردن این بازارچه‌ها حرکت کنیم. در واقع مسائل ما آنقدر مهم است که بخشی‌شدن آن در وزارتخانه‌های مختلف، روند را کند می‌کند.

وحیدی گفت: از این جهت ایجاد سازمان توسعه اقتصادی منطقه‌ای یا حتی وزارت همسایگان می‌تواند اثرگذار باشد هرچند که می‌دانیم در حال حاضر این امکان شاید در دسترس نباشد و ساختار‌های ما نیازمند نوسازی است تا این هدف مهم محقق شود.

انتهای پیام/ ۲۳۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار