مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی خبر داد؛

احصای تاریخ شفاهی ۱۱۰۰ رزمنده دفاع مقدس

«آرانیان» گفت: انجمن راویان فتح رضوی به‌عنوان یک تشکل مردم نهاد در استان تاکنون توانسته خاطرات حدود یک هزار و ۱۰۰ رزمنده را در قالب شش هزار ساعت مستندسازی کرده و در یک نرم‌افزار تدوین کند.
کد خبر: ۵۰۲۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸ - 25January 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تربت حیدریه، «عباس آرانیان» مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی امروز در همایش راویان دفاع مقدس تربت حیدریه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کردند فعالیت رزمنده با دوران بازنشستگی به اتمام نمی‌رسد و زمانی ماموریتش پایان می‌یابد که دوران دفاع مقدس را مستند و به‌صورت یک فرهنگ در قالب خاطرات برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب تبیین کند.

وی تصریح کرد: امروز باید بررسی شود که چه تعداد از رزمندگان توانستند خاطرات خود را پیاده‌سازی و نیز مستندسازی کنند تا مورد استفاده آیندگان قرار گیرد.

آرانیان افزود: هر کدام از رزمندگان دفاع مقدس با وجود عوارض جانبازی ناشی از جنگ در فضاهای مختلفی خاطرات و تجربیات خوبی دارند که نیاز است در ایام و مناسبت‌های مختلف بازگو و مستندسازی شود.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی گفت: ممکن است برای برخی رزمندگان بیان خاطرات به لحاظ مختلف سخت و دشوار باشد اما وقتی در جمعی مثل دورهمی‌ها حاضر می‌شوند شروع کننده این خاطرات و تاریخ شفاهی پلی است برای سایر رزمنده و پیشکسوت که ساعت‌ها بطول می‌انجامد.

وی بیان داشت: این مستندسازی‌ها خطر تحریف و فراموشی دفاع مقدس را دور خواهد کرد و لذا می‌طلبد آن دسته از رزمندگان و پیشکسوتانی که توانایی دارند در گروه‌های مختلف راویان حضور یابند تا با بیان خاطرات و تجربیات خود و ارائه آن برای نسل‌های بعد در مسیر تعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بردارند.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی ادامه داد: در استان خراسان رضوی ۱۶ گروه در شهرستان‌ها و ۱۱ گروه در مشهد فعالیت می‌کنند که میانگین در هر گروه ۲۵ راوی هستند که در حوزه روایتگری فعالیت دارند اما اینکه هر سال از چه تعدادی از آنها استفاده می‌شود بنا به تقاضای ستاد اردویی است.

وی در خصوص از سرگیری سفرهای راهیان نور خاطرنشان کرد: اخبار حاکی از سرگیری اردوهای راهیان نور است که اگر این امر اجرایی شود این اردو با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی زائرین و دست‌اندرکاران از نیمه دوم اسفندماه آغاز می‌شود.

آرانیان به جهاد تبیین مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط راویان دفاع مقدس اشاره کرد و ابراز داشت: در گروه‌های مختلف اعم از دانشجویی، دانش‌آموزی، هسته‌های پایگاه‌های بسیج مساجد و محلات، طلاب و روحانیون، ادارات، فضایی است که راویان دفاع مقدس در موضوعات مختلف همچون انقلاب اسلامی، دهه بصیرت، مکتب شهید سلیمانی و دفاع مقدس می‌توانند به جهاد تبیین بپردازند.

وی گفت: از ابتدای امسال بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ مورد خدمات روایتگری داشتیم و قطعا در مجموعه‌های مختلف و متناسب با وضعیت روز این خدمات ادامه دارد.

مدیرعامل انجمن راویان فتح رضوی در پایان گفت: مجموعه‌های مختلفی در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس فعالیت دارند. انجمن راویان فتح رضوی به‌عنوان یک تشکل مردم نهاد در استان تاکنون توانسته خاطرات حدود یک هزار و ۱۰۰ رزمنده را در قالب شش هزار ساعت مستندسازی کرده و در یک نرم‌افزار تدوین کند که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به انجمن آن را دریافت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها