رئیس‌جمهور:

مذاکرات را پیش می‌بریم، اما همه‌چیزمان مذاکره نیست/ تصمیمات دولت برای بورس فردا اعلام می‌شود

جت‌الاسلام رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: ما مذاکرات را پیش می‌بریم، اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است.
کد خبر: ۵۰۲۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ - 25January 2022

مذاکرات را پیش می‌بریم، اما همه‌چیزمان مذاکره نیست/ تصمیمات دولت برای بورس فردا اعلام می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، شامگاه امروز سه‌شنبه پنجم بهمن در چهارمین گفت‌وگوی زنده خود با مردم اظهار داشت: ما در سیاست بین‌المللی در جمهوری اسلامی فعالیت‌های بیشتری داشتیم و داریم لکن در این سیاست توازن برقرار نشده است حتی در حوزه اقتصادی هم همین طور است باید یک توازن در بین سیاست هایمان در حوزه بین المللی برقرار شود.

وی ادامه داد: چرا نباید همکاری‌ها با همسایگان اتفاق بیفتد؟ مثلاً در سفری که به تاجیکستان داشتم اکنون حجم مبادلات سه برابر شده است یا در سفر به ترکمنستان سوآپ گازی یا بحث ترانزیتی را داشتیم و اخیرا با کشور آذربایجان نیز اتفاقاتی در حال وقوع است.

رییس جمهور گفت: چرا نباید با روسیه ارتباط برقرار کنیم؟ می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور‌های دنیا سطح علمی فضایی اقتصادی کشور را ارتقا دهیم، زیرا ظرفیت‌های در ایران وجود دارد که برای روسیه مهم است و بالعکس ظرفیت‌های در روسیه وجود دارد که برای ایران مهم است.

شعار دولت تعامل با دنیاست

رییسی تصریح کرد: شعار دولت تعامل با دنیاست و ما با تمام کشور‌های جهان درصدد ارتباط هستیم و این موضوع از بدو ورود به دولت در دستور کار دولت سیزدهم بوده و هست.

بعد دیدار، آقای پوتین دستور داد تا توافقات به مرحله اجرا در بیاید

وی با اشاره به سفر به روسیه اظهار داشت: اتفاقات خوبی در سفر روسیه افتاد که حتی آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه به آقای امیرعبدالهیان گفت که بعد از جلسه، آقای پوتین به همه وزرا دستور داد تا توافقات فی مابین به مرحله اجرا در بیاید.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در سفر ما لبخند زیاد بود، اما اینکه نتیجه یک سفر، لبخند باشد که چیزی برای مردم ندارد. آقای پوتین بعد از دیدار من به وزرایش دستور داد که توافقات بین ما سریعا اجرایی شود.

آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد، سپس از گفت‌وگو با ایران صحبت کند

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها خیلی وقت پیش پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم داده بودند، تاکید کرد: ابتدا تحریم‌های ظالمانه که بر مردم ایران وضع کردند را بردارند سپس صحبت از گفت‌وگو کنند و ایران نیز بعد از رفع تحریم‌ها درباره گفت‌وگوی مستقیم صحبت خواهد کرد.

مذاکرات را پیش می‌بریم، اما همه‌چیزمان مذاکره نیست

رئیسی افزود: ما مذاکرات را پیش می‌بریم، اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه بانکی، بیان داشت: بانک‌ها به سمت اعطای تسهیلات سهل به مردم پیش بروند و جوانان که درصدد گرفتن وام ازدواج هستند نباید با مشکل روبه رو شوند.

رییسی بیان داشت: طی سال‌های گذشته توجه بیشتر به سود بانک‌ها بوده است و اگر نقدینگی در بانک‌ها به سمت تولید رود، خوب است، اما در غیر اینصورت ضرر است.

با هر بانکی که دستورات دولت را که به نفع مردم است اجرا نکند، برخورد می‌شود

وی تاکید کرد: با هر شرکت یا بانکی که دستورات دولت را که به نفع مردم است اجرا نکند، برخورد و مدیر آن برکنار خواهد شد.

وام ازدواج به هیچ وجه از بودجه سال آینده حذف نشده است

رییس‌جمهور با اشاره به شایعات حذف وام ازدواج، تاکید کرد: به هیچ وجه این وام از بودجه سال آینده حذف نشده، زیرا این سیاست دولت است که جوانان به ازدواج ترغیب شوند و حتی قانون جمعیت خانواده هم دولت را بر این امر مکلف کرده است پس این وام برای سال آینده پابرجاست.

رییسی تاکید کرد: پرداخت وام ازدواج حتماً متناسب با تورم ادامه می‌یابد تشویق جوانان به ازدواج فقط با حرف زدن نمی‌شود و دولت برای این کار تمهیداتی اندیشیده است.

دولت سیزدهم می‌خواهد «دولت صادق الوعد» باشد

وی با تاکید بر این موضوع که دولت سیزدهم می‌خواهد "دولت صادق الوعد" باشد، بیان داشت: در ساخت مسکن اتفاقات خوبی افتاده است و الزامات آن توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده است و وام مسکن با قوت پیگیری می‌شود. ساخت مسکن هم که با برخی سیاه‌نمایی‌ها رو روبه‌روست طبق وعده صادقانه‌ای که به مردم دادیم پیگیری می‌شود.

رییسی تاکید کرد: در چندسال گذشته شاهد تورم بیش از حد در کشور بودیم و دولت سیزدهم سعی دارد این تورم ۳۰ یا ۲۰ ساله‌ای که کشور را در بر گرفته است را کاهش دهد.

وی گفت: بنای ما بر کنترل تورم است و گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی و مراجع اقتصادی هم نشان‌دهنده موفقیت دولت در این زمینه است. همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ طوری بسته شده است که رشد در درون خود دارد و سعی شده پایه پولی کشور افزایش نیابد و استقراض از بانک مرکزی جزو خطوط قرمز دولت است.

کنترل قیمت‌ها خواسته به‌حق مردم است

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که قیمت کالا‌ها در بازار افزایش هستند و اقدام دولت در کنترل این قیمت‌ها چیست؟ گفت: کنترل قیمت‌ها مساله‌ای مهم و خواسته به‌حق مردم است که دولت، خود را موظف به آن می‌داند. از این رو دولت سعی بر کنترل بازار دارد.

برخی دستگاه‌های دولتی در برابر فروش اموال دولتی مقاومت می‌کنند

رئیسی با بیان اینکه برخی دستگاه‌های دولتی در برابر فروش اموال دولتی برای تامین بودجه مورد نیاز دولت مقاومت می‌کنند، گفت: دولت به راحتی اموال را از دستگاه‌ها می‌گیرد البته آن‌ها به سهولت اموال را واگذار نمی‌کنند. در دولت تصمیمی گرفته نمی‌شود یا اگر تصمیمی گرفته شد باید به جد دنبال شود.

عده‌ای درآمد نجومی دارند، اما فرار مالیاتی می‌کنند

وی افزود: اکنون کار شروع شده است و فرار‌های مالیاتی دنبال شده و مودیان مالیاتی شناسایی شده اند. قرار نیست درآمد از کارمند گرفته شود، بلکه با فرار مالیاتی مقابله می‌شود. مبلغ سنگینی فرار مالیاتی داریم، عده‌ای درآمد نجومی دارند، اما فرار مالیاتی می‌کنند.

برای دولت سیزدهم ارز ترجیحی باقی نمانده و دولت قبلی همه آن را مصرف کرده بود

رییسی در پاسخ به این سوال که دولت چگونه تبعات حذف ارز ترجیحی را مدیریت خواهد کرد؟ گفت: برای دولت سیزدهم ارز ترجیحی باقی نمانده بود و دولت قبلی همه آن را مصرف کرده بود. من هم غافل گیری را نمی‌پسندم و چنین چیزی در قاموس من نیست و شوک به بازار را هم نمی‌پسندم.

وی ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در مقطعی برای حل مشکلی ایجاد شد، اما مشکلات جدی ایجاد کرده است که باید دو سه سال قبل مشکل حل می‌شد، ولی نشد، زیرا زمینه‌های فساد و رانت در این ارز وجود دارد. در این زمینه باید اجماع نسبی میان دولت و مجلس وجود داشته باشد. نخبگان و مردم باید اقناع شوند. باید تبعات ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مردم به خصوص اقشار ضعیف جبران شود.

اصلاحات اقتصادی باید سال‌های قبل انجام می‌شد

رییسی افزود: باید ارز به مردم داده شود نه واردکننده. باید مبلغی به مردم در ازای افزایش قیمت‌ها داده شود که بهتر است به شکل کارت خرید باشد. درباره حذف یارانه نان و دارو برنامه نداریم. خط قرمز ما معیشت مردم است، اما اصلاحات اقتصادی از ضرورت‌های کشور است و باید سال‌های قبل انجام می‌شد.

میراث‌دار دولت قبلی در زمینه بورس شدیم

وی با اشاره به وضعیت بورس و ضرر مردم در این بازار، تصریح کرد: ما میراث‌دار دولت قبلی در این زمینه شدیم. عده زیادی با تبلیغات وارد بورس شده بودند که سهامداران خرد بودند. من تاکید کردم بورس نباید قلک تامین نیاز دولت شود.

رییسی تاکید کرد: راهکار‌های برون رفت از وضعیت بورس مشخص شده است و مردم بدانند دغدغه آن‌ها دغدغه ما هم هست و تا وقتی مردم احساس آرامش کنند، برای حل مشکلات اقدام می‌کنیم. تیم اقتصادی دولت به نتایجی رسیده اند که فردا صبح وزیر اقتصاد راهکار‌های برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اطلاع رسانی خواهد کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه به دلیل تورم حقوق و مزایا کفاف زندگی مردم را نمی‌دهد، بیان داشت: دولت قبل، لایحه برای متناسب‌سازی حقوق داد، اما منابع آن مشخص نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا این لایحه در ماه‌های آخر دولت قبل داده شد؟

وی افزود: مردم به حق می‌گویند که حقوق آن‌ها کفاف نمی‌دهد. یک راه این است که هر اداره دنبال حل مشکلات کارکنان خود باشد ما هم باید در دولت به فکر همه مردم باشیم که راه آن عدالت در پرداخت است.

رییسی تاکید کرد: دولت تیمی را مامور کرده است تا نظام هماهنگ پرداخت تهیه شود، ولی نه مثل نظام هماهنگ قبلی که ناهماهنگی آن بیشتر بود. این نظام باید شفاف باشد. اگر این نظام عادلانه را نداشته باشیم، باید به نظام چانه زنی متوسل شویم.

وی ادامه داد: اقشار مختلف درست می‌گویند که حقوق آن‌ها کم است، اما من به همه اقشار و کارکنان دولت بیان می‌کنم که به مشکل نظام ناعادلانه پرداخت واقف هستیم و بنابراین لایحه‌ای در این زمینه در حال تهیه است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر کرمان گفت: برخی‌ها میگویند چرا بعد از سفر روسیه به کرمان رفتم و باید کمی استراحت می‌کردم؛ باید بیان کنم که من وقتی بین مردم می‎روم لذت می‌برم.

رییسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی زنده خود با مردم درباره آلودگی هوا تاکید کرد: یکی از اولویت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه کمک به ارتقاء ناوگان حمل و نقل شهری است. هوای پاک از حقوق مردم است و از استانداران و دستگاه‌ها خواسته‌ایم وظایف قانونی خود را با جدیت انجام دهند.

وی با اشاره به انتصابات در دولت، بیان داشت: دولت از انتقاد استقبال می‌کند، اما برخی از اظهارنظرها گاهی با واقعیت همخوانی ندارد، اگر نگویم غیر منصفانه است. در این دولت، کسی را اتوبوسی نیاوردیم و ملاک انتصابات شایسته‌سالاری بوده، نه ارتباطات حزبی و گروهی و نسبت‌های فامیلی.

رییس‌جمهور افزود: بعد از طرح موضوع انتصابات فامیلی درخواست کردم ۵ نفر را اسم بیاورند که به عنوان مسئول دولت پیگیری کنم، اما جواب دادند «رسانه‌ها گفتند، ما هم گفتیم». پس انتصابات در دولت سیزدهم بر اساس روابط فامیلی و دوستی نبوده و این از نقاط قوت دولت است.

رییسی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط قوت دولت، سفر‌های استانی است، گفت: من وقتی بین مردم می‌روم از این ارتباط و حضور در دل مردم و شنیدن حرف‌های آن‌ها لذت می‌برم و این که به محض برگشت از مسکو به کرمان رفتم هیچ زحمتی برای من نبود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی است، ولی متاسفانه بعضاً با طرح برخی مسائل تلاش می‌شود به عنوان نقطه ضعف جلوه دهند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها