کارشناس سیاست خارجی:

رویارویی ایران در مذاکرت هسته‌ای با آمریکا و نه کشور‌های چهار به علاوه یک است

جلیلوند با تصریح بر اینکه رویارویی اصلی ایران در مذاکرات وین با آمریکا است، اظهار کرد: مذاکرات ایران در قالب چهار به علاوه یک انجام می‌شود، اما مشکل باید میان ایران و آمریکا حل شود، زیرا اروپایی‌ها دنباله رو آمریکا هستند.
کد خبر: ۵۰۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷ - 27January 2022

رویارویی ایران در مذاکرت هسته‌ای با آمریکا و نه کشور‌های چهار به علاوه یک استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محسن جلیلوند، کارشناس سیاست خارجی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه «گفت‌وگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع برداشتن پرانتز‌ها در مذاکرات وین و راهکار‌های رفع گره‌های اصلی در مذاکرات، از پافشاری طرفین مذاکره کننده در وین بر خواسته‌های حداکثری خبر داد و اظهار داشت: معمولا در مذاکرات سیاسی طرفین حداکثر‌هایی را مطرح می‌کنند، اما روی حداقل‌ها توافق می‌شود این حداقل‌ها همان مسائل درون پرانتز هستند.

وی با تصریح بر اینکه رویارویی اصلی ایران در مذاکرات وین با آمریکا است، اظهار کرد: مذاکرات ایران در قالب چهار به علاوه یک انجام می‌شود، اما مشکل باید میان ایران و آمریکا حل شود، زیرا اروپایی‌ها دنباله رو آمریکا هستند. از سوی دیگر چین و روسیه هم مشکل خاصی با ایران ندارند.

این کارشناس سیاست خارجی در تشریح روند مذاکرات بیان کرد: یک متنی در قالب پیش نویس نوشته می‌شود و اختلافات را درون پرانتز قرار می‌دهند. ایران خواهان تضمین آمریکا است که بعد‌ها با تغییر دولت این کشور زیر توافق نزند. رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از جانب دولت خود تضمین بدهد، اما نمی‌تواند دولت آمریکا را متعهد کند.

وی افزود: قانونی در سال ۲۰۱۵ تصویب شد که تصریح دارد رئیس جمهور به هیچ عنوان نمی‌تواند توافق برجام را تغییر دهد مگر اینکه از پارلمان اجازه بگیرد. اما همین قانون اجازه خروج رئیس جمهور و کشور آمریکا از برجام را می‌دهد. این قانون دست رئیس جمهور آمریکا را به طور کامل می‌بندد.

جلیلوند در مصاحبه با رادیو گفتگو به معاهده دوستی و مودت که در سال ۱۹۵۵ بین ایران و آمریکا بسته شد اشاره کرد و گفت: این معاهده به تصویب نمایندگان مجلس هر دو کشور رسید. ترامپ از تمام معاهدات خارج شد، اما نتوانست از این معاهده خارج شود. آمریکا وقتی در سال ۱۳۶۷ به سکو‌های نفتی ایران حمله کرد، به استناد همین قانون از آمریکا شکایت کردیم و خسارت دریافت کردیم. در حال حاضر نیز ایران از آمریکا بابت تحریم‌ها و نقض معاهده شکایت کرده ایم که در حال رسیدگی است.

وی با تصریح بر اینکه برجام بر خلاف معاهده دوستی و مودت ایران و آمریکا قرارداد نیست، اظهار کرد: برجام یک برنامه مشترک است و از نظر حقوقی قرارداد محسوب نمی‌شود. قرارداد باید به صورت لایحه در مجلس تصویب شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ایران و آمریکا از خواسته‌های حداکثری عدول کرده اند و به حداقل‌ها رسیده اند، عنوان کرد: ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده اند پیشنهاد توافق موافقت را که روسیه داده است را رد کنند. هر دو کشور متوجه شدند نباید مدیریت مذاکرات را به روس‌ها بدهند، زیرا روسیه به دنبال این است مشکل دو کشور در حالت تعلیق باقی بماند. 

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها