افشای یک سند؛ بن سلمان دنبال «خروج آبرومندانه از یمن»

بنابر یک سند سری، ولی‌عهد سعودی به طرف آمریکایی گفته که خواهان «خروج عزتمندانه از یمن» است.
کد خبر: ۵۰۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ - 27January 2022

افشای یک سند؛ بن سلمان دنبال «خروج آبرومندانه از یمن»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، همزمان با تشدید حملات ارتش یمن در پاسخ به تجاوزات ائتلاف سعودی، یک روزنامه لبنانی خبر داد که به سندی محرمانه درباره جنگ یمن دست پیدا کرده است.

روزنامه «الاخبار»، امروز (پنجشنبه)، در گزارشی نوشت: «محمد بن سلمان نه عجله‌ای برای خروج از یمن دارد و این خروج را به هر بهایی نمی‌خواهد و نه بعد از ظاهر شدن یک بن‌بست در پیش‌رویش تمایلی به ماندن در این کشور دارد. توجه‌اش به این پرونده سست شده و نشانه‌های این امر به روشنی نمایان است؛ نشانه‌هایی که ساده‌ترین آن‌ها به زمانی باز می‌گردد که او برادر تنی‌اش خالد را به عنوان مسئول این پرونده تعیین کرد».

این روزنامه لبنانی ادامه داد: «او پس از آنکه اطمینان یافت پیروزی کامل دور از دسترس است، محکم به گزینه پیدا کردن یک راه خروج سزاوارانه متوسل شد که بی‌نتیجه به نظر نرسد و بر این امر پافشاری داشت. یک سال قبل زمانی که جو بایدن وارد کاخ سفید شد و با خود مواضعی خصمانه علیه این شاهزاده سعودی داشت و شعار‌هایی عریض و طویل درباره تلاش جدی برای پایان دادن به جنگ و تعلیق مشارکت آمریکا در آن مطرح می‌کرد، تمام این موارد، امروز به راستی‌آزمایی نیاز دارند که آیا آن‌ها به دور از محاسبات انتخاباتی و داخلی بوده‌اند یا خیر».

بن سلمان به وزیر دفاع آمریکا گفت که می‌خواهد عزتمندانه از جنگ یمن خارج شود

الاخبار اضافه کرد: «به چند هفته پس از پیروزی بایدن به طور دقیق ماه‌های فوریه و مارس بازگردیم؛ زمانی که در پایتخت‌های [کشور‌های عربی حاشیه] خلیج [فارس] تحرکاتی دیپلماتیک و مهم از سوی آمریکا در پرونده یمن در جریان بود. تیموتی لندرکینگ فرستاده ویژه [آمریکا] در امور یمن در عربستان سعودی و امارات جولان می‌داد و همچنین در زمانی که آشتی [کشور‌های عربی حاشیه] خلیج [فارس] به مرحله خوبی رسیده بود، به عمان، اردن، کویت و قطر سفر کرد».

این روزنامه در ادامه خبر داد که به یک سند محرمانه دست پیدا کرده است که در آن، اظهارات فرستاده آمریکا در سفر اخیرش به منطقه افشا شده است؛ سفر دوره‌ای که در راستای تماس‌های تلفنی اولیه دولت بایدن در این خصوص صورت گرفت. الاخبار می‌افزاید مهم‌ترین پیامی که نماینده آمریکا به میزبانان خود منتقل کرده است این بوده که دولت بایدن «یمن را در اولویت خود قرار داده و اکنون می‌خواهد در دو مسیر سیاسی و انسانی قدم بردارد».

بنابر این گزارش، تیم لندرگینگ در ادامه به مقامات سعودی اطلاع داده است: «در دو سفر دوره‌ای که امسال (۲۰۲۱) به منطقه داشتم، با سران سعودی و مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل در امور یمن دیدار کردم. آقای گریفیتس من را در جریان یک سری عناوین کلی طرح خود قرار داد که شامل بازگشایی بندر الحدیده، بازگشایی فرودگاه صنعاء بود. این‌ها برخی از شروط حوثی‌ها برای پایان دادن به جنگ را برآورده می‌کرد».

آمریکا از عربستان خواست که هیچگاه به صورت کامل از یمن خارج نشوند

در ادامه این گزارش آمده است که لندرکینگ در جریان سفر خود حس کرده است که «طرف سعودی اراده جدی برای پایان دادن به جنگ یمن دارد» که تماس تلفنی بن سلمان و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیش از این سفر خود گواهی بر این اظهارات بود. بنابر این گزارش، ولی‌عهد سعودی در گفتگو با آستین ضمن تأکید بر اهمیت پایان دادن به جنگ یمن از این عبارت استفاده کرده بود: «تمایل دارد عزتمندانه از این جنگ خارج شود».

طبق این گزارش، فرستاده آمریکا در پاسخ به این جمله بیان کرده است: «ما در گفتگو با مقامات سعودی که فکر می‌کنم خودشان این را بدانند، بر لزوم عدم خروج کامل از یمن و اهمیت رسیدگی به اوضاع درگیری‌ها در این کشور تأکید کردیم همانطور که وضعیت پیش از جنگ این گونه بود».

الاخبار افزود که در بخشی از اظهارات فرستاده آمریکا که حکایت از عجله آمریکا برای دست‌یابی به آتش‌بس داشت، لندرگینگ از اطمینان‌دهی به سعودی‌ها غافل نشد و گفت: «ما همگی می‌دانیم که بحران یمن با آتش‌بس پایان نخواهد یافت؛ اما برای صبر و دست دادن یک فرصت دیگر نیز آمادگی نداریم و به شدت می‌خواهیم فرایند سیاسی آغاز شود و به تشکیل یک دولت انتقالی در یمن برسیم».

واشنگتن می‌گوید که ما می‌دانیم بحران یمن هیچگاه پایان نخواهد یافت

 

این روزنامه می‌گوید از آنجا که موضع شخص بن سلمان در بحث‌های مربوط به جنگ یمن تعیین‌کننده است، فرستاده آمریکا در گفتگو با سران سعودی بر «مصلحت»، ولی عهد در عدم تداوم جنگ یمن تأکید کرده و گفته است: «می‌دانیم که، ولی عهد سعودی تمایل دارد بر چشم‌انداز ۲۰۳۰ برای آینده عربستان متمرکز شود و تداوم جنگ یمن باعث تضعیف این چشم‌انداز و هدر رفت امکانات و اموال و همچنین لطمه زدن به وجهه عربستان سعودی در خارج از کشور می‌شود. با وجود این، ما می‌گویم که آیا حوثی‌ها آماده امتیازدهی هستند؟».

لندرکینگ ادامه می‌دهد: «ما با نگرانی حملات روزافزون آن‌ها به داخل خاک عربستان را دنبال می‌کنیم که به احتمال زیاد، با هدف بهبود موضع آن‌ها در مذاکرات انجام می‌شود». الاخبار اضافه می‌کند که طبق سند محرمانه‌ای که به آن دست پیدا کرده، فرستاده آمریکا طرف عمانی را در جریان تماس‌ها قرار می‌دهد و در مسقط دیداری سه‌جانبه میان او، وزیر خارجه عمان و «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه سعودی شکل می‌گیرد.

این روزنامه لبنانی در ادامه می‌گوید که جالب توجه این است که فرستاده آمریکا درباره این دیدار می‌گوید: «جا دارد که بگویم برای اولین بار تحولی مثبت از طرف عمانی برای حرکت به سوی پایان دادن به جنگ یمن دیدیم. ضمن اشاره به اینکه آن‌ها پیشتر علاقه کمتری [به این مسئله] داشتند و ترجیح می‌دادند از دور [پرونده] را پیگیری کنند».

آمریکا می‌گوید که موضع عمانی‌ها در قبال یمن دگرگون شده است

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «چه‌بسا این پشت‌پرده به فهم دقیق‌تر برخی ابعاد نتیجه جنگ یمن و شعله‌ور جدید مجدد درگیری‌های آن کمک کند. خلاصه آنکه بن سلمان نشان داد که کاملا زیر بار برنامه‌های دولت بایدن نرفته است. رویداد‌های آتی نشان می‌دهد که این دولت هنگام "سر دادن شعار پایان دادن به جگ یمن اولویت است" نه‌تن‌ها آن قدر که می‌گفت جدیت نداشته، بلکه آمده است تا بار دیگر با از سر گرفتن معامله‌های تسلیحاتی و دخالت‌های امنیتی، نظامی و لجستیکی روزافزون، وارد جنگ شود».

الاخبار در پایان اضافه کرد که فرستاده آمریکا در سفر اخیر خود نه برای فشار، دست‌یابی سریع به آنچه صلح خوانده می‌شود و مهار بحران انسانی یمن به منطقه آمده است، بلکه هدف او همبستگی و بهبود موضع متحدان آمریکا پس از حملات اخیر یمنی‌ها بوده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار