یادداشت/ محمود کبیری یگانه

حکمرانی رسانه‌ای و پدافند غیرعامل

امروزه موضوع حکمرانی علاوه بر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، بین‎المللی و ...، حکمرانی رسانه‌ای را نیز شامل می‌شود، یک مدیر ارشد باید با فهم رسانه‌ای دقیق از رویداد‌ها و اتفاقات مختلف در سطح جامعه، کنش و واکنش‌هایی هوشمندانه و مناسب به کلیه تغییر و تحولات سطح جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۵۰۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ - 28January 2022

حکمرانی رسانه‌ای و پدافند غیرعاملگروه اجتماعی دفاع‌پرس - «محمود کبیری یگانه» معاون ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران؛ هک شدن ده ثانیه‌ای شبکه اول سیما، شبکه قرآن و رادیو پیام و جوان و پخش تصاویری از گروهک منحوس منافقین در کنار سایر اتفاقات ریز و درشت ماه‌های گذشته، ضرورت توجه جدی به مفاهیمی، چون حکمرانی رسانه‌ای، جنگ سایبری، مدیریت رسانه، پدافند غیرعامل در حوزه رسانه و دکترین دفاعی در عرصه رسانه را افزایش داده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌ها پیش بر لزوم اقدامات موثر در حوزه پدافند غیرعامل، مصونیت کشور و آمادگی لازم در برابر دشمن تاکید کرده‌اند، بدیهی است در حوزه پدافند عامل نیروی مسلح کشور به خوبی در چند دهه گذشته مسئولیت خود را ایفا کرده اند، اما با وقوع اتفاقاتی، چون هک شدن شبکه‌های سیما، خرابکاری در سیستم جایگاه‌های سوخت، هک بیلبورد‌های تبلیغاتی، وقوع خرابکاری‌های مختلف سایبری در مراکز مهم و استراتژیک، ضعف و کم کاری نهاد‌های مسئول در این بخش آشکار است که باید در اسرع وقت به آن توجه شود.

امروزه موضوع حکمرانی علاوه بر حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، بین المللی و ...، حکمرانی رسانه‌ای را نیز شامل می‌شود، یک مدیر ارشد باید با فهم رسانه‌ای دقیق از رویداد‌ها و اتفاقات مختلف در سطح جامعه، کنش و واکنش‌هایی هوشمندانه و مناسب به کلیه تغییر و تحولات سطح جامعه داشته باشد.

نمی‌توان کتمان کرد جنگ‌های امروزی از عرصه‌های نظامی به موضوعات اقتصادی و یا حتی رسانه‌ای تغییر یافته اند، ایجاد یک اخلال بزرگ و حتی انتشار یک خبر و دست کاری در یک سامانه می‌تواند بحرانی عظیم در یک کشور ایجاد کند و حاکمیت‌های مختلف باید در زمینه حکمرانی رسانه‌ای نیز دارای برنامه‌های موثر باشند.

به نظر می‌رسد هرچه در حوزه‌های مختلف دفاعی و نظامی توان و قابلیت بالایی در میان مدیران ارشد وجود دارد، در زمینه حکمرانی رسانه ای، جنگ سایبری و دکترین دفاعی رسانه شاهد ضعف و انفعال هستیم. چه بسا اگر به صورت جدی‌تر به موضوع اختلال در سامانه جایگاه‌های سوخت پرداخته می‌شد، امروز شاهد این حمله سایبری در رسانه ملی نبودیم. رسانه ملی باید در این سال‌ها علاوه بر توجه به محتوا، زیرساخت ها، تجهیزات و سایر ابعاد فنی و تکنولوژیکی، در زمینه جنگ سایبری نیز ملاحظات و تدابیر لازم را می‌اندیشید که امروز با چنین حملاتی غافلگیر نشود.

مسئولان باید دریابند رسانه امروز محدود به تنظیم خبر، عکس و بیانیه نیست، فهم مدیران از رسانه یعنی اینکه مسئولان علاوه بر این که خودشان دارای فهم رسانه‌ای عمیقی از مسائل داشته باشند، از عناصر رسانه‌ای باسواد، کاردان و قابل اعتماد در نهاد‌های مختلف استفاده کنند، دشمن به زیرکی دریافته امکان تاثیرگذاری و نقش آفرینی به صورت علنی و نظامی را از دست داده، اما همه تلاش خود را به کار گرفته با اقدامات این چنینی جامعه را دستخوش آشفتگی، سردرگمی و بی نظمی کند، شاید هک کردن رسانه ملی برای ده ثانیه در مقایسه با موضوع جایگاه‌های سوخت، بی نظمی مستقیم ایجاد نکند، اما نگرانی‌ها را در خصوص پدافند غیرعامل در حوزه رسانه، انفعال مدیریت رسانه در جنگ سایبری را تشدید می‌کند.

از سویی گرچه هنوز به صورت رسمی دلیل اصلی هک شدن رسانه ملی اعلام نشده، اما احتمال نفوذ انسانی در این ماجرا نیز نباید نادیده گرفته شود، بدیهی است تکنولوژی رسانه در اختیار کشور‌های قدرتمند است و این موضوع با استفاده از عوامل انسانی و نفوذ در دستگاه‌های مختلف می‌تواند به خرابکاری‌های گسترده منجر شود که اهمیت موضوع نیروی انسانی، حراست، نظارت و ... را نشان می‌دهد.

اتفاقات چند ماه گذشته و هک شدن رسانه ملی تلنگری برای همه مسئولان و دلسوزان نظام است که ضرورت‌های مدیریت رسانه و حکمرانی رسانه‌ای را جدی‌تر بگیرند، این مهم از مسیر گفتمان سازی در حوزه حکمرانی رسانه ای، استفاده از متخصصین حوزه رسانه در نهاد‌های مهم و اثرگذار، توجه به دکترین دفاع رسانه ای، توجه به ملزومات جنگ سایبری، هوشمندی در نحوه تخصیص و توسعه اطلاع رسانی ملی و تناسب پهنای باند شبکه‌های داخلی و خارجی و توجه ویژه و جدی به مقوله پدافند غیرعامل می‌گذرد، در غیر این صورت باید منتظر اتفاقاتی به مراتب نگران کننده‌تر از این حوادث اخیر در سطح کشور باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها