دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

انقلاب اسلامی و آغاز خیزش بیداری اسلامی در قرن بیستم

انقلاب اسلامی ایران را می‌توان شروع دوره جدیدی از ظهور و بروز اسلام با رویکرد سیاسی در جهان دانست و این پیروزی حرکت‌های اسلامی دیگری را در سطح منطقه خاورمیانه و جهان آغاز کرد.
کد خبر: ۵۰۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۴ - 06February 2022

انقلاب اسلامی و آغاز خیزش بیداری اسلامی در قرن بیستمگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را می‌توان نقطه اصلی آغاز خیزش بیداری اسلامی در قرن بیستم دانست. زیرا این حرکت زمینه ساز و سرآغاز سایر حرکت‌های اسلامی آن هم با رویکرد‌های سیاسی در سطح جهان اسلام بود. البته میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی بر تمامی جوامع اسلامی به یک صورت نبود و بر اساس وضعیت منطقه و ساختار هر کشور متفاوت بود.

در این میان یکی از مناطقی که انقلاب اسلامی و پیروزی این رویداد بزرگ سیاسی و مذهبی تاثیر شگرفی بر آن گذاشت خاورمیانه بود. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را می‌توان به عنوان نقطه آغازی بر شروع و شکل گیری حرکت‌های آزادی خواهانه و استکبارستیزانه در سطح کشور‌های مسلمان این منطقه دانست. زیرا مشخصا بعد از سقوط رژیم شاه در ایران بود که دنیای غرب آن آرامش و اطمینان و اعتماد به نفس خود را که سال‌ها از آن برخوردار بود از دست داد و با جریانی برآمده از پیروزی انقلابی اسلامی در ایران روبرو شد که تا امروز آن را تجربه نکرده بود.

از طرف دیگر بعد از پایان جنگ جهانی دوم جهان به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شده بود و این دو بلوک با صف بند‌هایی که بین کشور‌های جهان انجام داده بودند نظم نوینی را بر اساس اهداف و سیاست‌های خود پایه گذاری کرده بودند. اما حادثه ناگهانی و غیرقابل پیش بینی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تمامی برنامه‌های شرق و غرب برهم ریخت و آن‌ها تا چشم را باز کردند خود را در برابر مکتب و جریان اسلام سیاسی دیدند که در برابر آن‌ها و با هدف دفاع در برابر مظلومان عالم و مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمان و ستمگران قد علم کرده بود.

یکی از نخستین کشور‌هایی که از ثمرات و برکات پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بهره‌مند شد فلسطین بود. کشور فلسطین که با توطئه و برنامه ریزی دنیای غرب توسط رژیم جعلی اسرائیل اشغال شده بود و میلیون‌ها نفر از مردم آن‌ها در منطقه و جهان اواره شده بودند و در طول چندین دهه از کوچکترین حمایتی برای احقاق حقوق خود بی‌بهره بودند به یک باره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مکتب و جریان قدرتمند و برخواسته از اراده مردم ایران را در پشت سر خود یافتند که به عنوان بازویی قدرتمند و توانمند در مبارزه با اسرائیل غاصب و دنیای غرب به کمک آن‌ها آمده بود.

رژیم صهیونیستی که در طول چیزی نزدیک به ۶۰ سال اخیر بدون دغدغه و دردسر سرزمین‌های فلسطینیان را اشغال کرده بود و با جمع‌آوری یهودیان سراسر جهان مثلا دولت و حکومتی برای خود ایجاد کرده بود و همه روزه با کشته و زخمی کردن مردم فلسطین ظلم و ستم‌های فراوانی را بدون ترس و واهمه بر آن‌ها روا می‌داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آرام آرام با شکل گیری و تشکیل گروه‌های مقاومت فلسطینی روبر شد که در برابر تجاوزات و توسعه طلبی‌های ان مقاومت و ایستادگی کردند و این جریان فقط مرحون پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.

خیرات و برکات پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تا امروز فقط به مرز‌های فلسطین اشغالی محدود نبوده و دیگر کشوری که با معجزه انقلاب اسلامی صاحب نیرو و توانی قدرتمند و دشمن شکن در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی شده لبنان است. لبنان که سال‌ها شاهد اشغال بخش‌های مهم و استراتژیک خود توسط اسرائیل بود به یومن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران صاحب نیرویی قوی و قدرتمند به نام حزب‌الله لبنان شد که توانست برای نخستین بار طعم شکست را به ارتش تا دندان مسلح اسرائیل بچشاند و آن‌ها را از سرزمین‌های خود بیرون کند.

در واقع باید گفت پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در ایران آنقدر دارای خیرات و برکات فراوان و غیرقابل پیش بینی بود که دنیای استعمار و استکبار جهانی و جبهه ظالم غرب را از حالت تهاجم به کشور‌های اسلامی به حالت تدافعی در برابر آن‌ها مجبور کرده است و حالا امروز بعد از دهه‌ها شاهد هستیم که دنیای اسلام روزبه روز بر قدرت و توان خود می‌افزاید و این ارتقاء سطح آمادگی و دفاعی، جهان اسلام را در برابر تجاوزات دنیای استکبار بیمه کرده است.

در پایان باید گفت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود که شاهد شروع و آغاز خیزش‌های اسلامی در سطح کشور‌های مسلمان بودیم و در این مسیر بود که حکومت‌های ظالم و ستمگر «صدام» در عراق، «حسنی مبارک» در مصر، معمر «قذافی» در لیبی و حکومت‌های دیگر در چند کشور دیگر در جریان «بهار عربی» به دست مردم مسلمان کشور‌های خود به زیر کشیده شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار