دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

طلیعه نور در نگاه رهبری/ راهیان نور زیارت معرفت است

زائران سفیر معرفت می‌شوند تا یادمان نرود برای حفظ عظمت و وجب به وجب این خاک چه خون‌ها ریخته شده است؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب بار‌ها تاکید فرمودند «ملت ایران در دوره‌ی معاصر، هرچه عظمت و عزت در دنیا دارد، به برکت خون رزمندگانی است که در این سرزمین‌های خونین حضور یافتند.
کد خبر: ۵۱۰۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 07March 2022

طلیعه نور در نگاه رهبری/ راهیان نور زیارت معرفت استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، نسیم راهیان نور به عنوان بزرگترین حرکت فرهنگی در کشور بار دیگر زمزمه آغاز به خود گرفت، تا چند نسل انقلاب در کنار یکدیگر راهی دیاری شوند که خاکش تربت عشق است و یادآور روز‌های دلیرمردی مردان گمنامی که چهل و اندی پیش با حضورشان به کشور عطر و بوی بهشت دادند.

سرزمین نور شلمچه، فکه، دوکوهه، جفیر، فاو، جزیره مجنون و هزاران نقطه دیگر چشم به راه زائرانی هستند که به گفته رهبر معظم انقلاب به زیارت معرفت می‌روند.

زائرانی که قرار است سفیر معرفت شوند تا یادمان نرود برای حفظ عظمت و وجب به وجب این خاک چه خون‌ها ریخته شده؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بار‌ها تاکید فرمودند «ملت ایران در دوره‌ی معاصر، هر چه عظمت و عزّت در دنیا دارد، به برکت خون رزمندگانی است که در این سرزمین‌های خونین حضور یافتند و جان و سلامت و جوانی خود را برای اسلام، برای ملت و برای میهنشان در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم کردند.»

جلوگیری از دو عامل «فراموشی» و «تحریف» مهمترین موضوعات شکل گیری و بسترسازی راهیان نور به شمار می‌رود تا پیام‌ها آنگونه که بود به دست مخاطب برسد لذا بر اساس نظر امام خامنه‌ای «راهیان نور یک ابتکار الهی و انقلابیِ بسیار شایسته در جهت شناساندن اجزاء برجسته‌ی حادثه‌ی بزرگ و تاریخی دفاع مقدس به مردم و نسل جوان کشور است. «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست‌اندرکاران عرصه‌ی دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینه‌ی فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف بشود.».

اما چرا راهیان نور؟ آیا ابزار دیگری برای رسیدن به مقصود مبارزه با تحریف و فراموشی وجود نداشت؟ پاسخ به این سوالات را می‌توان در کلام رهبری یافت که فرمودند «دفاع مقدس همانند یک تابلوی عظیم و بسیار باشکوهی است که هرچه بیننده به اصل حادثه نزدیک میشود و درباره اجزاء و ترکیب آن تعمق بیشتری می‌کند به ابعاد جدید و شگرف بیشتری دست می‌یابد.»

رهبر معظم انقلاب در سخنانی دیگر ضرورت توجه به موضوع راهیان نور و بسط و گسترش این موضوع را چنین تبین می‌فرمایند که «باید حماسه‌ی شگفت‌آور هشت سال دفاع مقدس که ملت ایران توانست با دست خالی و با توکل بر خدا در برابر یک تهاجم گسترده‌ی بین‌المللی بایستد و موفق و پیروز بیرون بیاید، برای نسل جوان کنونی و نسل‌های آینده شناسانده شود تا آنان با شناخت عظمت و توانایی‌های این ملت، راه گذشتگان را با احساس امید و عزت ادامه دهند.»

آیت الله العظمی خامنه‌ای طی بیاناتی که در منطقه عملیاتی فتح‌المبین داشتند از آن روز‌های سخت دفاع؛ می‌گویند: «آن روز‌های سخت و تلخ را ندیدید؛ این دشت زیبا، این صحنه‌ی چشم‌نواز، این زمین حاصلخیز، در یک روزی زیر پای دشمنان شما بود؛ چکمه‌پوشان رژیم بعثی در همین سرزمینی که مال شماست، متعلق به شماست، آن چنان جهنمی بر پا کرده بودند که انسان از جهات مختلف تأسف میخورد، از جمله از این جهت که چطور این سرزمین زیبا و این طبیعت چشم‌نواز را تبدیل کرده بودند به یک آتش، به یک دوزخ. در ایام محنت جنگ، قبل از عملیات فتح‌المبین، بنده از این منطقه‌ی شمالىِ مشرف بر این دشت، این چشم‌انداز وسیع را دیده بودم؛ این خاطره از یاد من نمیرود که نیرو‌های دشمن در این سرزمین پهناور با چندین لشکر در اینجا متفرق بودند؛ زمین شما را، خاک شما را با چکمه‌های خودشان میکوبیدند و ملت ایران را تحقیر میکردند. آن کسی که کشور شما را نجات داد، همین جوان‌های فداکار و مبارز بودند؛ همین بسیج، همین ارتش، همین سپاه، همین رزمندگان فداکار، که امروز هم بازماندگان آن‌ها در مناطق گوناگونی از کشور حضور دارند؛ بعضی از آن‌ها هم به شهادت رسیده‌اند؛ «فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا»

لذا با توجه به این سخن مقام معظم رهبری به راحتی می‌توان یافت که چرا توجه به راهیان نور دارای اولویت است و چرا هر سال بر سیل مشتاقان حضور در سرزمین‌های نور افزوده می‌شود تا امروز رکورد ۶ میلیون بازدید از این مناطق شکسته شود.

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند راهیان نور بهانه‌ای است برای «یاد کردن از شهیدان خوزستان و جوانان مخلص عرب - از اهواز و سوسنگرد و شادگان و حمیدیه و هویزه و دیگر مناطق و شهیدان آبادان و خرمشهر» چراکه این شهدا کشور را بیمه کردند.

نباید فراموش کنیم که مناطق عملیاتی زیارتگاه عشق است آن طور که امام خامنه‌ای می‌فرمایند «مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه بخصوص در ایام اول سال زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است.»

در نهایت امر باید گفت راهیان نور بهانه‌ای است برای اینکه مقطع تاریخىِ و حساس دفاع مقدس به فراموشی سپرده نشود و دست بی رحم گذر زمان بر صورت آن نقش تحریف نزد و زمینه‌های حذف خاطرات سال‌های پرمحنت و پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را از بین ببرد. آمدنها، اظهار ارادتها، یادبود گرفتنها، کمکی است برای اینکه یاد مردانی زنده بماند که هنوز دیدن تکه‌ای از پیکر آن‌ها آرزوی خانواده‌های بسیاری است. راهیان نور بستری است برای اینکه بدانیم که بودیم و که هستیم و اگر حادثه‌ای پیش آمد چه خواهیم کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار