ما مقاوم هستیم/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«راهیان نور» امتداد دفاع از فرهنگ و ارزش‌های مقاومت

راهیان نور در امتداد دفاع از فرهنگ و ارزش‌های مقاومت هشت ساله ملت ایران معنا و هویت پیدا کرده است به مثابه یک ظرفیت و فرصت راهبردی برای زنده نگه داشتن فرهنگ و روح مقاومت است.
کد خبر: ۵۱۰۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰ - 11March 2022

۲۰ اسفند، روز ملی راهیان نور / لزوم زنده نگه داشتن فرهنگ مقاومت و شهادت در جامعهبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، روز ۲۰ اسفند به مناسبت نخستین حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در منطقه راهیان نور به روز ملی راهیان نور نامگذاری و در تقویم ثبت شده است.

این پدیده فرهنگی و ارزشی فرصتی برای زنده نگه داشتن فرهنگ مقاومت و شهادت در جامعه و یادآوری حقایق دفاع مقدس برای آحاد ملت ایران و علاقه‌مندان به انقلاب اسلامی است.

تردیدی نیست فرصت‌سازی برای بازخوانی و روایت حماسه مقاومت، ایثار و شهادت فرزندان غیور ایران اسلامی و تربیت یافتگان مکتب عاشورا و ولایت فقیه در هشت سال دفاع مقدس در یک جنگ نابرابر جهانی در مصاف با جبهه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی، از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیری است که با اقدام مدبرانه نامگذاری بیستم اسفند به عنوان روز ملی راهیان نور به آن پرداخته شده است.

راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی-مذهبی در ایران که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها هم‌زمان با تعطیلات نوروزی و نیز تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور، فعال می‌شوند و مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه از مقصد‌های پرطرفدار این گروه‌هاست. همچنین به سمت یادمان شهدای شوش نیز سفر می‌کنند.

این حرکت نوعی از گردشگری جنگ در ایران محسوب می‌شود. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان دهنده و متولی اصلی اردو‌های سراسری «راهیان نور» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور، به استان‌های هم‌مرز با عراق می‌برد.

هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان‌ترین و غرورانگیزترین مقاطع تاریخی ایران است که با نمایان سازی عزم و اراده مستحکم مردم غیور میهن اسلامی‌مان در حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور، تولید فرهنگ و گفتمانی را رقم زد که هم‌اینک پیشران اصلی تعیین سرنوشت ملت‌های منطقه و بلکه سایر جوامع و ملل جهان در عرصه‌ی رویارویی با نظام‌های سلطه‌گر و مستکبر قرار گرفته است.

راهیان نور، فرصتی برای زنده نگه داشتن فرهنگ شهادت

حماسه مقاومت، ایثار، شجاعت و شهادت طلبی رزمندگان اسلام و تربیت‌یافتگان نهضت عاشورا و مکتب ولایت فقیه و انقلاب اسلامی که رخداد‌ها و حوادث حیرت‌آور و معجزه‌گونی در مقابله با اشغالگران و متجاوزین بعثی و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آنان را پدید آورد، امروز به مثابه گنجینه‌ایی ارزشمند و مصونیت بخش فراروی جامعه اسلامی و انقلابی به شمار می‌رود.

هر چند این برنامه و پدیده نوظهور و خلاقانه که مانع گسست نسل‌های حاضر با حماسه افتخارآفرین دفاع مقدس هشت ساله دفاع مقدس می‌شود، در سال جاری تحت تاثیر بیماری کرونا ویروس و این پدیده زیستی کم نظیر، در قالب سناریو و برنامه‌های متعارف و رایج سال‌های اخیر برگزار نمی‌شود؛ اما با استفاده از روش‌ها و فرصت سازی‌های مبتکرانه و متفکرانه به ویژه بهره گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز از قاب رسانه ملی می‌توان در ایام تعطیلات نوروزی نسبت به روایتگری حوادث، رخداد‌ها و تبیین ارزش ها، درس‌ها و عبرت‌های این گنجینه عظیم معنوی و مولد قدرت مقاومت و دشمن ستیزی اهتمام ورزید.
راهیان نور که در امتداد دفاع از فرهنگ و ارزش‌های مقاومت هشت ساله ملت ایران معنا و هویت پیدا کرده است به مثابه یک ظرفیت و فرصت راهبردی برای زنده نگه داشتن فرهنگ و روح مقاومت، ایستادگی و مبارزه با دشمنان انقلاب، نظام و میهن اسلامی بایستی از دایره تاثیرگذاری امیال و آرزو‌های جبهه دشمن در امان بماند و پرچم پرافتخار آن بویژه در شرایط کنونی و وضعیت ناشی از ویروس جهانی کرونا در کشور برافراشته بماند.

بی تردید ملت ولایتمدار و انقلابی ایران اسلامی با تاسی به تجارب ارزنده هشت سال دفاع مقدس و آوردگاه‌های مقابله با دشمنان میهن اسلامی در جغرافیای پیرامونی کشور و نصب العین قرار دادن رهنمود‌های حکیمانه و هشدار‌های مصونیت آفرین مقام عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) مصمم‌تر از گذشته به پیش روندگی انقلاب و پیشرفت همه جانبه کشور برای تحقق راهبرد ایران قوی و تمدن ساز می‌اندیشد و در این مسیر مبارک لحظه‌ای درنگ نخواهد کرد.

گزارش از امیر قشفایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها