سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد؛

مخالفت شورای نگهبان با مصوبه فروش و معافیت سربازی مجلس

طحان نظیف از مخالفت شورای نگهبان با مصوبه فروش و معافیت خدمت سربازی مجلس شورای اسلامی خبر داد.
کد خبر: ۵۱۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰ - 15March 2022

//به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: شورای نگهبان از ابتدای سال تا کنون ۸۲ مصوبه مجلس را در ۵۳ عنوان بررسی کرد که شامل ۲۷ لایحه و ۲۶ طرح است؛ همچنین ۲۰ اساسنامه از دولت دریافت شد که ۱۶ اساسنامه مورد تایید قرار گرفت و دو مورد در انتظار اصلاح و دو مورد در صف بررسی است.

وی ادامه داد: ۱۵۲ استعلام دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه به دیوان عدالت اداری ارسال شد؛ همچنین ۱۲۹جلسه در شورای نگهبان برگزار شد که ۸۶ جلسه برای اعضای حقوقی شورای نگهبان و ۴۳ جلسه برای شورای فقها بود.

طحان نظیف افزود: لایحه موافقنامه خدمات هوایی بین ایران و صربستان صورت گرفت که تنها ایرادات عدم استفاده از کلمات فارسی بوده است.

وی گفت: نظام رتبه‌بندی معلمان پس از تایید ارسال شد که روز گذشته ابلاغ شد. همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همزمان با بررسی در مجلس، در شورای نگهبان هم بررسی شد. جلسات فشرده برگزار شد و شب گذشته بررسی مصوبات مجلس درباره بودجه به اتمام رسید. هنوز نظر آماده نشده است اما همین امروز نهایی و به مجلس ارسال می‌شود.

طحان نظیف بیان کرد: ما در پنج روز به صورت رسمی لایحه بودجه سال آینده کشور را بررسی کردیم. زمان‌بندی برای بررسی بودجه در شورای نگهبان باید رعایت شود و ما هم باید فرصت کافی برای بررسی بودجه داشته باشیم. اگر شورای نگهبان از همه زمان قانونی خود برای بررسی بودجه استفاده می‌کرد، بودجه به قبل از پایان سال نمی‌رسید و به همین علت ما در جلسات فشرده مصوبات مجلس را بررسی کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: سقف ردیف مصارف و منابع باید در بودجه حتماً درج شود. در بودجه باید نحوه دقیق هزینه‌کرد مصارف و منابع ذکر شود و مجلس باید به صورت جزئی این موارد را بیاورد.

وی تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه ضروری است و این نظام بودجه ریزی نیاز به اصلاح دارد. مدام احکام غیر بودجه‌ای در حال افزایش است که گاهی اوقات نظام حقوقی ما را دچار خدشه می‌کند.

طحان نظیف درباره میزان تحقق منابع بودجه، گفت: آنچه برای ما مهم است، این است که همه منابع و مصارف در بودجه مشخص شود و ما به این موارد توجه می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مستثنی شدن مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان از ثبت حقوق و مزایا، تصریح کرد: در این مصوبه به ماده ۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور ارجاع شده که در جلسه شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته شد و به مجلس اعلام می‌شود که امیدواریم ساماندهی و اصلاح شود.

وی درباره هشدار مقام معظم رهبری به مجلس شورای اسلامی پیرامون عدم تکالیف مازاد به بانک‌ها، گفت: تسهیلات تکلیفی هم موضوعی است که شورای نگهبان بررسی کرد. با مجلس در این باره صحبت کردیم که آنان معتقد بودند که به هشدار مقام معظم رهبری دقت کرده و حتی میزان تسهیلات تکلیفی را کمتر کرده‌اند.

طحان نظیف درباره بودجه آموزش و پرورش نیز گفت: تا جداول را به صورت کامل دریافت نکنیم، نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم. البته مجلس شورای اسلامی نسبت به مواردی، چون رتبه‌بندی معلمان حساسیت زیادی دارد و در بودجه لحاظ کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: مالیات بر دخانیات در مجلس حذف شد. در قوانین گاهی اوقات مواردی پیش‌بینی می‌شود که باید مجلس در بودجه این موارد را لحاظ کند. اینکه در یک قانون عادی حکمی بیاید، اما در بودجه احکام و ارقامی برای آن پیش‌بینی نشود، نظر مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند به این موارد ورود کند.

طحان نظیف درباره واردات خودرو، گفت: هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز به ما نامه زد و همچنان مخالفت خود را با واردات خودرو مطرح کرد. مغایرت‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودرو به قوت خودش باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چند درصد از الحاقیه‌های مجلس ایراد دارد، گفت: معمولاً الحاقیه‌های مجلس با ایرادات زیادی مواجه است.

طحان نظیف تاکید کرد: واقعی بودن بودجه موضوع بسیار مهمی است. اگر بودجه واقعی نباشد و این موضوع کاملاً روشن باشد، حتماً به مجلس شورای اسلامی اعلام می‌کنیم.

وی درباره اصلاح قانون انتخابات، اظهار داشت: ما همیشه این موضوع را مورد تاکید قرار دادیم. معمولاً اصلاح قانون انتخابات نزدیک زمان انتخابات اتفاق می‌افتد که مطلوب نیست. الان فرصت برای بحث‌های کارشناسی در این باره فراهم است. اطلاع داریم که این موضوع در مجلس در حال بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره ارز ترجیحی، گفت: ما به سیاست‌های اقتصادی دولت ورود نمی‌کنیم. در این موضوع هم نظر مجلس و دولت را شنیدیم و نکته خاصی نداشتیم، اما هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام ایراداتی را نسبت به این مصوبه گرفت و مجلس باید اصلاحاتی را در این باره اعمال کند.

طحان نظیف درباره بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره طرح فروش سربازی به مشمولان خارج از کشور و معافیت خدمت سربازی افراد بالای ۳۰ سال که که دارای دو فرزند هستند اظهار کرد: این‌ها احکام غیر بودجه‌ای هستند و ارتباط مستقیمی با بودجه ندارند از این رو از نظر ما تصمیم‌گیری راجع به نظام وظیفه یک فرایند قانونی دارد که باید طی شود.

وی افزود: مشخص است که در این مصوبه با نیرو‌های مسلح هماهنگی صورت نگرفته و ترتیبات قانونی رعایت نشده از این رو باتوجه به عدم لحاظ شدن روند‌های لازم این مصوبه مورد مخالفت و ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها