خطیب نماز جمعه تهران:

اشتغال‌آفرینی در گرو افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه اشتغال‌آفرینی در گرو افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: مسئولان با دلی پرامید مشغول خدمت به مردم باشند.
کد خبر: ۵۱۳۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱ - 25March 2022

نامگذاری سال، ترسیم راه برای «مسئولان» و «مردم» است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران که در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و آرزوی بهترین اتفاقات در عرصه‌های فردی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای همگان، اظهار داشت: در هفته‌ها گذشته علاوه بر مرحوم آیت‌الله ری‌شهری، چهار بزرگ را از دست دادیم که سلام و درود و رضوان خدا به روح آن‌ها می‌فرستیم.

وی ادامه داد: یکی از این عزیزان، مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی مرجع انقلابی از خدمتگزاران انقلاب و وفاداران نظام بود، همچنین مرحوم آیت‌الله رودباری که از علمای محبوب استان گیلان و از شاگردان امام خمینی (ره) در قم و نجف بود و مردم رشت در تشییع پیکر این عالم سنگ تمام گذاشتند و بار دیگر وفاداری خود را به دین و روحانیت ابراز کردند، آیت‌الله فقیه نی‌ریزی شخصیت دیگری بودند که در این روز‌ها از دست دادیم، او نیز از چهره‌های انقلابی و از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری از استان فارس بود و همچنین حجت‌الاسلام شفیعی چهره‌ای دوست‌داشتنی که مقام معظم رهبری از او تقدیر کرده بودند. متاسفانه این بزرگان را از دست دادیم که از وفاداران انقلاب اسلامی و علمای برجسته‌ای کشور بودند.

وی تصریح کرد: در میان این نام‌ها می‌خواهم قدری بیشتر از آیت‌الله ری‌شهری بگویم. فرد بزرگی که در کنار شما در صف اول نماز جمعه می‌نشست. مقام معظم رهبری ایشان را در هفت صفت ستودند و او را عالم خواندند. آیت‌الله ری‌شهری بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب منتشر کرده است که برخی از این عناوین شامل چند جلد کتاب می‌شود. ایشان بسیار پرکار بود که بسیاری از کتاب‌هایش مرجع بودند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: رهبر انقلاب آیت‌الله ری‌شهری را عالم ربانی، مجاهد، روحانی انقلابی، چهره‌ای ستودنی در عرصه‌های مختلف، همواره سالم، با اخلاص و با صفا خواندند. می‌خواهم بر آنچه مقام معظم رهبری فرمودند دو ویژگی دیگر را نیز اضافه کنم؛ آیت‌الله ری‌شهری با تمام وجود ولایتمدار بود و که همان گونه امام خمینی (ره) را قبول داشت همان قدر نیز به آیت‌الله خامنه‌ای اعتقاد داشت. او چه در عرصه علمی، چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه‌های مدیریت عملی مرد کار‌های بزرگ بود. خدا باران صبرش را بر بازماندگان ایشان بفرست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با تشکر از خدمتگزارانی که در ایام عید سر کار خود برای خدمت به مردم مانده‌اند، گفت: از پلیس، پرسنل بیمارستان‌ها، اورژانس، هلال احمر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی، حمل و نقل و همه کسانی که بر سر کار خود ماندند و انجام وظیفه کردند تا مردم عزیز نوروز خوش و خرمی داشته باشند قدردانی می‌کنیم.

مسئولان با دلی پرامید مشغول خدمت به مردم باشند

آیت‌الله خاتمی بیان کرد: امید داریم با شروع ایام کار شاهد باشیم مسئولان با دلی پرامید مشغول خدمت به مردم باشند و روز‌های اول را به عید دیدنی نگذارند و بلافاصله بعد از آغاز به کار، به خدمت به مردم بپردازند.

وی افزود: باید تاکید کنم تا کرونا هست، دعوت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مصداق دعوت به معروف و تقوا می‌دانم. مردم ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و اگر واکسن نزده‌اند واکسن بزنند تا ان‌شاالله به زودی در کشور کرونا به صفر برسد و آن روز دیر نخواهد بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خصوص تکریم مساجد در دهه آخر شعبان، تاکید کرد: به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم، مدیران، مساجد را برای مهمانان ویژه خداوند آماده کنند. غبارروبی یکی از کار‌هایی است که انجام خواهد شد. باید برنامه‌ریزی داشته باشند تا مساجد پرجاذبه‌تر باشند.

آیت الله خاتمی در رابطه با تحلیل شعار سال، گفت: یکی از ابتکارات مقام معظم رهبری، نامگذاری‌های سال است که کاری تشریفاتی یا شعاری نیست بلکه نقشه راه مسئولان و مردم است. امسال نیز رهبر انقلاب «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال آفرینی» را به عنوان شعار سال انتخاب کرده‌اند. معنای این فرمایش رهبری این است که نگاه علمی و فناورانه به تولید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: عملکرد این چنینی سبب می‌شود هزینه‌های تولید کم شود، بهره‌وری افزایش پیدا کند، کیفیت محصولات بالا برود، تولیدات ما در بازار جهانی رقابت پذیر باشد و قیمت تمام‌شده نیز کاهش یابد. عنوان سال ۱۴۰۱، جای صحبت فراوان دارد که در این خطبه محدود نمی‌گنجد.

اشتغال آفرینی در گرو افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به بخش دیگر شعار سال مبنی بر اشتغال‌آفرینی، خاطرنشان کرد: اشتغال آفرینی در گرو افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان است. آنچه مهم است فقط ارتقای کمی یا حتی کیفی نیست، مهم این است که در عمل دانش‌بنیان، در صنعت‌ها و حوزه‌های مختلف به ویژه در عرصه کشاورزی خود را نشان دهد.

فشار اقتصادی شیوه همیشگی دشمنان بوده است

آیت الله خاتمی ادامه داد: حدود ده سال است مقام معظم رهبری در نامگذاری‌های سال روی مسائل اقتصادی تکیه دارند که دلیل روشنی دارد؛ چراکه این مسائل کلیدی هستند و دشمن نیز می‌خواهد از این طریق به ما ضربه بزند که البته این موضوع چیز تازه و جدیدی نیست. زمان صدر اسلام در مکه می‌خواستند در حصر شعب ابی طالب، با فشار اقتصادی مسلمانان را زمین بزنند. پیامبر اکرم (ص) به مدینه هجرت کرد، اما باز هم منافقین، از این وادی خواستند ضربه بزنند.

وی ادامه داد: فشار اقتصادی شیوه همیشگی دشمنان بوده است، ولی تدبیر مقام معظم رهبری این توطئه را ناکام گذاشته است. امید است آنچنان که در صدر اسلام توطئه آن‌ها ناکام ماند امروز نیز در این حکومت دینی همین سرانجام رقم بخورد و دشمنان ناکام بمانند.

رهبر بزرگ انقلاب رنج مردم را رنج خود می‌دانند

امام جمعه موقت تهران گفت: در پیام نوروزی مقام معظم رهبری از یک تلخی رنج آور نیز یاد شد. ایشان زمانی که تلخی سال ۱۴۰۰ بیان می‌کردند با تمام وجود درباره تلخی شرایط معیشت مردم، گرانی‌ها و تورم سخن گفتند. رهبر بزرگ انقلاب رنج مردم را رنج خود می‌دانند؛ اما بشارت دانند که این مسائل رنج بی‌درمان نیست و علاج پذیر است. بعضی مشکلات باید به تدریج حل شود. انتظار می‌رود با تلاش مضاعف و بیشتر مسئولان این رنج جانکاه را کم کنند و به زودی از بین ببرند.

آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: رهبری همچنین در سخنرانی اول سال فرمودند؛ کسانی که برای مردم سخن می‌گویند، مطلبی می‌نویسند یا پیامی می‌فرستند هرچه می‌توانند امید ایجاد کنند چرا که امید عامل پیشرفت است. دشمنان در نقطه مقابل ما ناامیدی را پمپاژ می‌کنند.

وی با بیان اینکه عناصر امید و امیدآفرینی در کشور ما موج می‌زند، تصریح کرد: اولین عنصر امید، لطف و عنایت خداوند است. عنصر دوم، داشتن مردمی مومن و وفادار به انقلاب است که علیرغم اینکه ۴۴ سال دشمنان کوشیدند آن‌ها را از انقلاب جدا کنند نتوانستند و از این به بعد هم نخواهند توانست.

آمریکای‌ها منتظر شکست‌های مفتضحانه دیگری باشند

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: عنصر سوم، تجربه‌های موفق گذشته ما است؛ رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته بود فشار همه‌جانبه به ایران وارد می‌کنیم، اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در اعمال فشار حداکثری شکست مفتضحانه خورده‌ایم. به آن‌ها می‌گویم که در سال ۱۴۰۱ هم منتظر شکست‌های مفتضحانه دیگری باشید.

وی در پایان گفت: چهارمین عنصر امید کشور ما، ظرفیت‌های بی‌بدیل ایران است؛ نیروی انسانی، نیروی جوان مستعد، ذخایر عظیم نفت و گاز، معادن فراوان، قدرت موشکی، روحیه انقلابی مردم و در صدر این‌ها داشتن رهبری فقیه، سیلی خورده قبل از انقلاب، رزمنده دوره بحرانی جنگ و دوراندیش، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای جایی برای یاس نمی‌ماند. ایشان فرمودند من آینده را به مراتب روشن‌تر از گذشته می‌بینم و ان‌شاالله این آینده روشن پیش روی شما مردم مومن است.

انتهای پیام/ 911

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار