مشروح/ سردار دهقان در برنامه «نگاه یک»:

دشمن را غافلگیر خواهیم کرد/ تولید خودروهای برقی در وزارت دفاع/ عملیاتی شدن باور 373 تا سال 95

وزیر دفاع گفت: اجرایی شدن سامانه «باور373» خواست ملت ما است و ما از این سامانه در کنار سامانه S300 در تأمین امنیت بهتر آسمان کشور، بهره لازم را خواهیم برد.
کد خبر: ۵۱۶۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ - 23August 2015

دشمن را غافلگیر خواهیم کرد/ تولید خودروهای برقی در وزارت دفاع/ عملیاتی شدن باور 373 تا سال 95

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در برنامه «نگاه یک» که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، به تشریح فعالیتهای این وزارتخانه و اقدامات متخصصان صنعت دفاعی کشور پرداخت.

سردار دهقان با گرامیداشت روز صنعت دفاعی و هزار شهید این عرصه، به وضعیت این صنعت در دوره قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: ما در دوران قبل از انقلاب تجهیزاتی از شرق و غرب را در اختیار گرفته بودیم که بکارگیری آنها صرفا منوط به حضور مستشاران خارجی بود، و مجموعه نیروهای مسلح ایران در آن زمان بهعنوان ژاندارم منطقه عمل میکرد.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب، پشتیبانیها قطع شد و مستشاران کشورمان را ترک کردند؛ لذا ما باید خود به تنهایی نیازهایی را که داشتیم برطرف کنیم؛ بنابراین نیروهای مسلح با تشکیل جهادخودکفایی در این عرصه گام نهادند.

وزیر دفاع ادامه داد: نیروهای مسلح با روحیه جهادی و انقلابی به ناشناخته ورود کردند تا بتوانیم از داشتههای خود استفاده کنیم.

دهقان تصریح کرد: با آغاز جنگ تحمیلی فضای گستردهای برای ما در عرصه دفاع ایجاد شد، و با اینکه دنیای صاحب تجهیزات دفاعی از صدام پشتیبانی میکرد و این تجهیزات را در اختیار ما قرار نمیداد، ریشههای صنعت دفاعی از بدو جنگ شکل گرفت.

وی اظهار داشت: نیروهای انقلاب با ورود به عرصه صنایع دفاعی سعی کردند به بخش صنعتی و تکنولوژی نفوذ کنند. در حین جنگ دانشمندان ما به عرصه طراحی اقلام مورد نیاز دفاعی کشور گام گذاشتند.

وزیر دفاع یادآور شد: ما برای اینکه به سمت تولید اقلام دفاعی مورد نیازمان حرکت کنیم چند مرحله راپشت سر گذاشتیم؛ که این مراحل عبارتند از خریداری تجهیزات از کشورهایی که با وجود تحریم حاضر به فروش تجهیزات بودند، نمونهسازی از روی اقلامی که در اختیار میگرفتیم، مهندسی معکوس یا بازمهندسی تجهیزات، بهسازی و انجام تعمیرات متناسب با نیازها، و فاز طراحی و تولید.

دهقان تأکید کرد: ما امروز قادریم آنچه را که نیاز داریم از مرحله ایده تا محصول را به صورت بومی طراحی و تولید کنیم.

وی درخصوص عامل پیشرفت های کشور در عرصه های موشکی، فضایی و سایر حوزه ها گفت: اولین عاملی که می تواند این مسیر پیشرفت را فراروی ملت ما قرار دهد بحث خودباوری است، و اینکه میتوان وارد عرصههای ناشناخته شد و مسیر را با توکل بر خدا طی کرد.

وزیر دفاع ادامه داد: موضوع بعدی، تأمین نیازهاست؛ یعنی وقتی نیازی داریم به طور طبیعی برای رفع آن نیاز اقدام می کنیم؛ وقتی به راه بستهای رسیدیم، روحیه جهادی، توسل به معصومین(ع) و توکل بر خدا باعث باز شدن راه شد.

دهقان در ادامه به بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در سالروز صنعت دفاعی و همچنین رونمایی موشک نقطه زن فاتح 313 اشاره و تصریح کرد: از زمان آغاز دولت یازدهم برنامه ای ترتیب دادیم تا هر ساله بتوانیم در این نمایشگاه میزبان رئیس جمهور باشیم، و سال گذشته هم نمایشگاهی را برپا کردیم که مورد استقبال گسترده مردم، نمایندگان مجلس و کارشناسان عرصه دفاعی قرار گرفت.

وی افزود: امسال سعی کردیم وضعیت متفاوتی را در نمایش فناوری و تجهیزات دفاعی داشته باشیم و تجهیزاتی را به نمایش گذاشتیم که وضعیت برتریساز ما در هر مقابله را نشان دهد. این دستاوردی که امروز رونمایی شد (فاتح 313) یکی از همین نمونهها بود.

وزیر دفاع در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چه مقدار از برنامه چهار ساله ای که تدوین کرده بودید محقق شده است، گفت: محور اساسی این برنامه بر اساس تحول بود؛ تا وضعیت وزارت دفاع را ارتقا دهیم. این وزارتخانه در طول سال های گذشته مراحل موفقی را پشت سر گذاشته بود؛ اما تهدیدات شبکه ای و وضعیتی که با آن مواجهیم اقتضا میکرد مسیری را تعریف کنیم، تا بر اساس آن گامهای بلندی را در زمانی کوتاه برداریم.

دهقان ادامه داد: اولین موضوع در این زمینه، مدیریت سازمان بود که ما به جامعه سازمانی خود القا کنیم تا بپذیرند فضای کار به گونهای متحول شود که بازه زمانی تولید محصول کاهش کاهش یابد و متناسب با تغییر تهدیدات بتوانیم سیستمهای دفاعی خود را تولید کنیم.

* دشمن را غافلگیر میکنیم

وی عنوان کرد: ما باید بتوانیم نگاهی پیشدستانه به تهدیدات داشته باشیم و اقدامات دشمن را پیشبینی کنیم تا دچار غافلگیری نشویم. ما نباید در محیط نبرد در هیچ شرایطی غافلگیر شویم؛ بلکه باید با سامانهها و جنگافزارهای خود غافلگیری را بر دشمن تحمیل کنیم؛ که ادعا میکنیم این امر امروز محقق شده است.

وزیر دفاع با بیان اینکه امروزه بازه زمانی تولید تجهیزات دفاعی از ایده تا محصول را از شش سال به سه سال رساندهایم، افزود: بنا داریم این بازه زمانی را به دو سال و نیم برسانیم.

دهقان در ادامه درباره همکاری وزارت دفاع با سایر بخشها و نهادهای کشور گفت: ما از ظرفیتهای پژوهشی و شرکتهای دانشبنیان استفاده میکنیم تا متناسب با ظرفیتهایی که دارند با آنها همکاری کنیم و تمام جغرافیای کشور را در این عرصه مشارکت داده ایم.

وی اضافه کرد: به نوعی با ایجاد قطببندی در مجموعه های دانشگاهی کشور با توجه به قابلیت هایشان از آنها برای کمک به وزارت دفاع بهره گرفتیم.

وزیر دفاع در خصوص چرایی پیشرفت صنایع دفاعی به نسبت دیگر صنایع کشور همچون صنعت خودروسازی گفت: این پیشرفتهتر بودن صنعت دفاعی نسبت به دیگر صنایع یک امر طبیعی است که در همه جای دنیا وجود دارد؛ البته در دنیا تلاش میکنند تا رابطه متقابل بین این صنایع شکل گیرد.

دهقان اظهار داشت: در عرصه دفاع بحث مرگ و حیات مطرح است. این حوزه جای شوخی نیست و نمیتوان (در طراحی و تولید تجهیزات) فرض را بر این گذاشت که اشکالی وجود ندارد.

وی در خصوص ترکیب صنایع دفاعی با دیگر صنایع و اینکه صنعت دفاعی چه کمکی به دیگر صنایع میکند گفت: صنعت دفاعی به بخش غیرنظامی کمک میکند تا توسعههای خود را متناسب با شرایطی که در حوزه دفاعی به آنها نیاز داریم، انجام دهد.

* تولید خودروهای برقی توسط وزارت دفاع

وزیر دفاع افزود: آنچه صنعت دفاعی میتواند به جامعه عرضه کند فناوریهای نوین است. ما در این بخش توانستهایم ذخیرهسازهای الکتریکی، انواع پیل ها و باتری ها ازجمله باتریهای لیتیومی را تولید کنیم، و حتی در مسیر تولید خودروها و موتورهای برقی گام برداشتهایم.

دهقان ادامه داد: این تکنولوژیها عمدتا در حوزه های نظامی به کار میرود؛ اما سرریز آن به بخش غیر نظامی هم میرسد؛ مثلا ما بهترین تجهیزات را در عرصه مخابراتی تولید می کنیم، و همچنین در حوزه نفت و پتروشیمی اقلام پیچیده ای وجود دارد که ما با در اختیار داشتن نیرو و توانمندی مناسب می توانیم به بخش نفت و پتروشیمی نیز کمک کنیم.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه دولت در عرصه سیاست خارجی رویکرد تعامل سازنده با جهان را در دستور کار قرار داده است؛ آیا این امر با تولید تجهیزات دفاعی ما منافاتی ندارد، گفت: رئیس جمهور در بازدید امروز خود از نمایشگاه به این سوال پاسخ داد. اگر ما امنیت، صلح و عدم وقوع جنگ را خواستاریم این امر محقق نمیشود، مگر اینکه از لحاظ نظامی قدرتمند باشیم.

وزیر دفاع ادامه داد: هر ملت به هر اندازه که امنیت داشته باشد میتواند به توسعه دست یابد، و توسعه و امنیت دو روی یک سکه هستند. در دنیای امروز اگر به دنبال توسعه هستیم باید قوی باشیم؛ به خصوص در بخش دفاعی و این واقعیتی غیر قابل انکار است.

دهقان بیان کرد: اینکه ما بر مبنای تعامل سازنده با کشورهای دیگر تلاش کنیم به معنای این نیست که توجهی به حوزه نظامی نداشته باشیم. به رغم محدودیتهای موجود در زمینه تأمین هزینهها بخش دفاعی همه اعتبارات خود را دریافت کرده است؛ حتی امسال 107 درصد بودجه مصوب خود را دریافت کردهایم.

وی تصریح کرد: دولت اهتمام لازم را برای پیشرفت عرصه دفاعی دارد و اگر وضع اقتصادی کشور بهتر شود، دولت توجه بیشتری به این عرصه خواهد داشت. ما باید نیروهای مسلح قدرتمند و تجهیزات پیشرفته و به روز داشته باشیم.

وزیر دفاع در ادامه با اشاره به پروژههای ضد ایرانی و ضد اسلامی دشمنان خاطرنشان کرد: این موضوع یک ریشه عمیق تحلیلی دارد. ایران بهعنوان یک نظام سیاسی متفاوت در عرصه بینالملل رفتار میکند، نظم بینالمللی حاصل از نظام سلطه را برنمیتابد و با نظام سلطه درگیری دارد؛ لذا سلطهگران هر کاری توانستهاند انجام دادهاند تا با ایران مقابله کنند.

دهقان اسلامهراسی، شیعههراسی، ایرانهراسی و جنگ نیابتی را ازجمله اقدامات دشمنان برشمرد که بهمنظور ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی و عرب و عجم انجام شده است.

وی افزود: نظام سلطه دو هدف را دنبال میکند؛ تأمین امنیت اسرائیل و تأمین امنیت انرژی. بخش زیادی از انرژی جهان از طریق منطقه غرب آسیا تأمین میشود و دشمنان با این بهانه که امنیت انرژی را تأمین کنند در منطقه حضور یافتهاند. همچنین این امر بهانهای برای تولید و فروش تجهیزات نظامی به کشورهای منطقه است.

* در حوزه دفاع با هیچکس تعارف نداریم

وزیر دفاع گفت: به کشورهای همسایه اعلام میکنیم که به دنبال تولید و توسعه سلاحهای تهاجمی نیستیم و بر اساس اعتقادات دینی ما، تجاوز به هیچکس پذیرفته نیست؛ اما در حوزه دفاع با کسی تعارف نداریم؛ همانگونه که در دوران دفاع مقدس با وجود همه حمایت هایی که از صدام و رژیم بعث عراق میشد، آنها را عقب راندیم و دشمنان مجبور به تمکین در برابر خواستههای ملت ایران شدند.

دهقان درخصوص حمایت ایران از جبهه مقاومت نیز با بیان اینکه ما از تمامیت ارضی همه کشورها حمایت میکنیم، یادآور شد: طالبان ساخته دست آمریکا و مورد حمایت پاکستان بود و از دل این گروه هم، القاعده بهوجود آمد. زمانی که طالبان در افغانستان حاکم شدند، آمریکاییها به فکر معرفی چهره جدیدی از اسلام بر مبنای خشونت و تهدید و تخریب بودند تا اینکه تاریخ مصرف این گروه با مرگ بن لادن به سر رسید.

وی ادامه داد: پس از این وقایع شاهد رویداد بیداری اسلامی بودیم؛ که به دنبال گسترش موج بیداری اسلامی، آمریکا سعی کرد بر این موج سوار شده و آن را مدیریت کند؛ که در مصر نتیجه آن را دیدیم.

وزیر دفاع افزود: آمریکا سپس به فکر مقابله با گروههای مقاومت افتاد. در میان کشورهای عضو جبهه مقاومت، سوریه موقعیت تعیینکنندهای دارد؛ که دشمنان با تحریک گروههای تکفیری وقایع کنونی را در این کشور رقم زدند.

دهقان با بیان اینکه ایران محور اصلی مقاومت است و آمریکا و اسرائیل در پی تضعیف جبهه مقاومت هستند، اظهار داشت: ما از استقلال، تمامیت ارضی، و تعیین سرنوشت ملتها توسط خودشان حمایت و از جبهه مقاومت دفاع میکنیم.

* حمایت ایران از جبهه مقاومت

وی حمایت ایران از جبهه مقاومت را در زمینههای معنوی، سیاسی و مشاورهای عنوان و تصریح کرد: اگر دولتهایی مثل عراق، سوریه و یمن از ما کمک تجهیزاتی درخواست کنند به آن ها کمک میکنیم تا بتوانند از کشور خود دفاع کنند.

وزیر دفاع در خصوص وضعیت کنونی عراق نیز بیان کرد: ملت عراق باید وحدت خود را حفظ کند. نداهایی برای تجزیه عراق سر داده میشود و این برنامه در دستور کار آمریکا و اسرائیل قرار دارد؛ لذا طرح این موضوعات جاهلانه به مصلحت عراقیها نیست. ملت عراق نباید به طرح چنین سخنانی اهمیت بدهند و باید مراقب باشند تا وحدت خود را خدشهدار نکنند.

دهقان با اشاره به حضور تروریستهای داعش در عراق گفت: تکفیریها به دنبال آن هستند که سرزمینی را در اختیار بگیرند؛ دولت تشکیل دهند و از آنجا در پی  نفوذ و توسعه خود باشند.

وی تکفیریها را بلایی برای امنیت جهانی و حتی خود آمریکا دانست و تأکید کرد: این سادهانگاری مقامات آمریکایی است که فکر کنند میتوانند این جریان تکفیری را در کنترل خود داشته باشند.

وزیر دفاع در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا «برجام» توان دفاعی ما را کاهش می دهد، بیان کرد: تحریمها همواره برای ما فرصتساز بودهاند و هرچه دشمن حلقه محاصره را تنگ تر کرده، ما بیشتر در مسیر خود اتکایی گام برداشتهایم. آنچه در برجام آمده صرفا شامل مسائل هستهای است، و مسئولان کشور نیز درباره آن توضیح دادهاند.

دهقان به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اشاره و اظهار کرد: در این قطعنامه شورای امنیت از ایران در خواست می کند در زمینه طراحی و استفاده از موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هستهای فعالیتی نداشته باشد؛ موضوعی که هیچگاه در دستور کار نیروهای مسلح ما نبوده است.

این مقام عالیرتبه نظامی دفاع را حق همه کشورها دانست و تصریح کرد: هیچکس حق محدودیت قائل شدن برای دیگران در عرصه دفاع را ندارد. ما یک کشور مستقل هستیم و هیچ عاملی نمیتواند اراده ما برای افزایش توان دفاعی را تحت تأثیر قرار دهد.

* رزمایشها در زمان خود اجرا میشوند

وی تأکید کرد: ما همچنان موشکهای بالستیک، کروز و پدافندی را متناسب با تهدیدات طراحی و تولید کرده و به هنگام نیز رزمایشهای مربوطه را اجرا خواهیم کرد.

وزیر دفاع در ادامه درباره سرنوشت سامانه پدافندی باور 373 با توجه به تحویل گرفتن سامانه اس 300 تا پایان سال 2015 گفت: ما در سیستمهای پدافندی سه سطح شامل برد کوتاه، برد متوسط و برد بلند را داریم. اس 300 و باور 373 جزو سیستمهای پدافندی برد بلند هستند که قابلیت رهگیری چندین هدف و انهدام آنها را دارند.

* استفاده از سامانههای باور373  و اس 300 برای تأمین امنیت آسمان کشور

دهقان خاطرنشان کرد: مأموریت سامانههای باور 373 و اس 300 یکی است و از هر دو سامانه برای تأمین امنیت آسمان کشور بهره میبریم.

وی افزود: اجرایی شدن سامانه پدافندی باور 373 خواست ملت ما است و تا سال 95 این سیستم پدافندی را بهصورت عملیاتی خواهیم داشت.

وزیر دفاع در پایان گفت: قول میدهم فرزندان ملت ایران در صنایع دفاعی کمتیرن سستی را به خود راه نمیدهند و مصممتر از قبل در مسیر عزت حرکت خواند کرد.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود نوئدئ
|
-
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
1
اززحمات بی دریغ شما سروران مطیع ومجری فرمایشات امام خامنه ای که کارهای باارزشی که جهت توان وقدرت نظا می جهت ترساندن دشمن از هرگونه اقدامی علیه ایران انجام میدهید متشکریم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار