دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مولفه‌های مردمی بودن در کلام و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی

امام خامنه‌ای در دیدار اخیر خود با جمعی از مسئولان نظام، مردمی بودن و مردمی ماندن را از ویژگی‌های لازمِ هر مسئول نظام اسلامی خواندند و فرمودند: دیدن یا شنیدن واقعیات در میدان و یا از منابع مورد وثوق، زمینه‌ساز برنامه‌ریزی و اقدامات صحیح خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰ - 17April 2022

مولفه‌های مردمی بودن در کلام و اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر «مردمی‌بودن»، دولت سیزدهم را به تعامل با مردم و تحقق شاخص‌های این فضیلت رهنمون ساخته‌اند.

ایشان در نخستین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت سیزدهم در ششم شهریور در توصیه به دولتمردان درخصوص مردمی بودن تصریح کردند: مردمی بودن مقوله‌ی گسترده‌ای است و جلوه‌هایی دارد. یک جلوه همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آن‌ها شنیدند، با آن‌ها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است.

پس از گذر از فضای رقابت‌های انتخاباتی، رئیس‌جمهوری همچنان از مردمی‌سازی مدیریت ساحت‌های مختلف جامعه، چون سیاست، اقتصاد و فرهنگ می‌گوید. حجت‌الاسلام رئیسی روز ۳۰ مرداد در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌ساز و تسهیل‌گری دولت برای به صحنه آمدن و بسیج ظرفیت گسترده و متنوع مردمی بویژه جوانان و نخبگان را از حوزه‌های مورد تأکید در برنامه‌های دولت دانست و از برنامه‌های خود برای مردمی‌سازی اقتصاد و فرهنگ و صیانت از آزادی‌های اساسی و حقوق عامه سخن گفت.

رهبری در نخستین دیدار هیات دولت فرمودند: جلوه‌ی دیگر، مسئله‌ی اتّخاذ سبک زندگی مردمی است؛ بی‌تکلّف بودن در ممشیٰ و منش، دوری کردن از منش‌های اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن و مانند اینها؛ این هم یک جلوه‌ی دیگری است از مردمی بودن که از این منش‌های اشرافی‌گری که معمول است در دنیا، و همه‌ی دولت‌ها و مسئولیّت‌ها و مسئولین مبتلا هستند به این جور نگاه به مردم، به این جور روش زندگی، باید اجتناب کرد.

رهبری تصریح کردند: حرف زدن با مردم و مشکلات را و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن است. مسائلتان را با مردم مطرح کنید. یک وقت مشکلی وجود دارد، راه‌حلّی [هم] وجود دارد. البتّه سعی کنید حرف زدن شما موجب یأس مردم نشود که بعضی بی‌توجّهی می‌کنند به این نکته و حرف نامناسب و خلاف واقع می‌زنند که موجب ناامیدی مردم می‌شود؛ نه، هر مشکلی راه‌حلی هم دارد. با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید در موارد مختلف، هم کمک فکری، هم کمک عملی.

نمود‌های مردم‌گرایی از منظر امام خامنه‌ای

رهبری همچنین ضرورت عذرخواهی از مردم را مورد توجه قرار داده و تصریح کردند: در یک جا‌هایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ی ما‌ها اشتباه می‌کنیم دیگر؛ خطا در کار ما‌ها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحاً [بگویید] این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن این جهات مختلف را دارد. گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهید؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ صادقانه [بگویید] این کار‌ها را انجام داده‌اید. مردمی بودن این‌ها است؛ این‌ها جهات مختلف مردمی بودن است.

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از مسئولان نظام نیز مردمی بودن مردمی ماندن را از ویژگی‌های لازمِ هر مسئول نظام اسلامی خواندند و گفتند: دیدن یا شنیدن واقعیات در میدان و یا از منابع مورد وثوق، زمینه‌ساز برنامه‌ریزی و اقدامات صحیح خواهد بود.

رهبر انقلاب همچنین در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران درباره لزوم مردمی بودن دولت می‌فرمایند: یک توصیه به رئیس‌جمهور محترم این است که در شعار‌های ایشان مسئله‌ی مردمی بودن و از مردم شنیدن و در میان مردم بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیاز‌های طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم -که سابقه‌ی این کار را هم ایشان دارند- نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است؛ تبادل نظر با نخبگان، و استفاده‌ی از نظر نخبگان.

ایشان در ادامه می‌گویند: یک جنبه‌ی دیگر از مردمی بودن عبارت است از مبارزه‌ی با فساد. اگر ما به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم که خب ایشان در مسئولیّت قبلی، حرکت مبارزه‌ی با فساد را شروع کردند و اقدامات خوبی انجام گرفت؛ لکن اصل قضیّه اینجا است، [یعنی] بستر‌های فساد، زمینه‌های فساد در قوّه‌ی مجریّه تشکیل می‌شود؛ اینجا باید با فساد مبارزه کرد. این فرار‌های مالیاتی، انحصار‌های بی‌دلیل، سوءاستفاده از ارز ترجیحی، فعّالیّت‌های ناسالم سوداگرانه، قاچاق و امثال اینها؛ این‌ها آن فساد‌هایی است که باید با این‌ها به معنای واقعی کلمه مواجه شد؛ با برنامه، با پیگیری.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار