روایتی از تشکیلات سری نیرو‌های انقلابی ارتش در دوران بنی‌صدر

متن زیر برگی از خاطرات یکی اعضای اولیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمورد تشکیلات سری نیرو‌های انقلابی ارتش در دوران بنی‌صدر است.
کد خبر: ۵۱۷۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴ - 20April 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نیرو‌های انقلابی ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال بازسازی ارتش برآمدند اما در دوران بنی‌صدر نیز همچنان با محدودیت‌هایی مواجه بودند. شهید «علی صیاد شیرازی» از جمله افسرانی بود که مورد غضب بنی‌صدر واقع شد به طوری که برای مدتی به فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت. در عین حال صیاد و جمعی دیگر از نیرو‌های معتقد و متعهد ارتش در جلساتی غیررسمی و مخفیانه در پی طرح‌ریزی برای سازماندهی تشکیلات نوین ارتش بودند.

در این راستا سردار «یوسف فروتن» از اعضای اولیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در آن دوران فرماندهی سپاه لرستان را برعهده داشت. وی در خاطرات خود می‌گوید: در آن ایام سفری به تهران داشتم. امیر صیاد شیرازی گفت: «می‌خواهیم با گروه حزب‌الله ارتش جلساتی داشته باشیم اما از بنی‌صدر می‌ترسیم. نمی‌دانم کجا برویم که او خبردار نشود.»

تشکیلات سرَی نیرو‌های انقلابی ارتش در دوران بنی‌صدر / جلسات مخفیانه شهید صیاد شیرازی با گروه حزب الله ارتش در لرستان

گفتم: به لرستان بیایید. آنجا جای مناسبی سراغ دارم؛ لذا به مدت سه روز آن‌ها را که حدود ۲۰۰ نفر بودند به باغی که مکان آموزشی بود، بردم. اگر بنی‌صدر متوجه این سمینار می‌شد، من و همه آن‌ها را به دادگاه تحویل می‌داد. بعد از آن هر موقع صیادشیرازی و غفراللهی و برادران ارتشی مرا می‌بینند، می‌گویند: در آن جلسات، تشکیلات نوین و سازماندهی جدید ارتش چیده شد.

تشکیلات سرَی نیرو‌های انقلابی ارتش در دوران بنی‌صدر / جلسات مخفیانه شهید صیاد شیرازی با گروه حزب الله ارتش در لرستان

منبع

خاطرات سردار «یوسف فروتن»، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها